پرجمعیت‌ترین کشور جهان، دارنده عنوان نخست اقتصاد دنیا، دشمن شماره یک تولیدکنندگان داخلی با اجناس فیک و ارزان‌قیمت و قهرمان بلامنازع بازی‌های آسیایی. اینها شاید معروف‌ترین توصیفات ممکن از کشور چین نزد ما ایرانی‌ها باشد. در فاصله حدود ۲۴ ساعت تا بازی حساس ایران و چین در چارچوب مرحله یک‌چهارم نهایی جام ملت‌های آسیای ۲۰۱۹ در چند جمله شما را با حقایقی عجیب و باور نکردنی از این کشور آشنا می‌کنیم تا با دیدی بهتر و با چشمانی گردتر، به تماشای مسابقه پنجشنبه شب بنشینید.

 40 میلیون پسر چینی در رویای همسر!

آخرین سرشماری انجام شده، تعداد چینی‌های جهان را یک میلیارد و 417میلیون نفر تخمین زده است. به بیانی ساده‌تر از هر پنج انسان روی کره‌زمین، یک نفر متولد چین است. کشوری که فرهنگ مردسالاری در آن بیداد می‌کند و سالانه یک میلیون مادر چینی بعد از اینکه متوجه می‌شوند نوزادشان دختر است؛ آن را سقط می‌کنند. به همین خاطر هم هست که در سال 2020، قریب به 40 میلیون پسر چینی، همسری را برای مزدوج شدن در کشور خود پیدا نخواهند کرد. پسرانی که در دوره خدمت خود باید سوزن به یقه‌شان الصاق کنند تا هیچ وقت سرهایشان به پایین یا چپ و راست نچرخد وگرنه...

 خیابان‌گردی به صرف کامیون اعدام

شاید برایتان جالب باشد که در آلودگی هوا، شهر پکن گوی سبقت را از تهران ربوده است. در روزهایی از سال میزان آلودگی به حدی است که نفس کشیدن در خیابان‌های پایتخت چین مساوی خواهد بود با کشیدن 21 نخ سیگار در روز. در خیابان‌های پکن ممکن است چشمان‌تان به کامیون‌هایی بیفتد که نام عجیبی دارند؛ «کامیون اعدام سیار!» این کامیون‌ها در خیابان‌های چین پرسه می‌زنند تا مجرم‌های مستحق مرگ را بدون معطلی به دیار باقی بفرستند. در کنار این کامیون‌ها، موتورها و ماشین‌های حمل گربه و سگ را هم می‌توانید رویت کنید. چینی‌ها سالانه بیش از چهار میلیون سگ و گربه میل می‌کنند. البته اصولا آنها میانه خوبی با سگ‌ها ندارند. پلیس‌های این کشور برای ایجاد امنیت به جای سگ از غاز استفاده می‌کنند و معتقدند غازها شعاع حرکتی بیشتر و از سرعت بالاتری هم برخوردارند و بیشتر به کارشان می‌آید.

 زندگی در غار؛ ازدواج پس از مرگ

بعد از فیلم «7 سال در تبت» با بازی برد پیت، تماشای فیلم‌های این ستاره هالیوودی در چین جرم به حساب می‌آید. تا همین پنج سال پیش استفاده و خرید فروش پلی‌استیشن در این کشور شرق آسیایی ممنوع بود. اینها شاید برای ما عجیب باشد اما برای کشوری که همچنان 30 میلیون نفرش در غار زندگی می‌کنند چندان غیرقابل باور نیست. ملتی که برخی از مردمانش بعد از اینکه عزیزی را از دست می‌دهند با پرداخت پولی قابل توجه به احضارکننده‌های ارواح، برای عزیز مذکور همسری اختیار می‌کنند تا در آرامش به زندگی اخروی خود ادامه دهد! واژه «سانسور»، سال‌هاست در چین سانسور می‌شود و به کار بردن صنعت ایهام توسط رسانه‌های این کشور با مجازات سنگینی همراه است.

این کشور صنعتی 100 میلیون کارگر در دل خود دارد که درآمد روزانه‌شان کمتر از یک دلار است. کارگرانی که به‌شدت تعارفی هستند و امکان ندارد هدیه‌ای را در وهله اول از شما قبول کنند و از انعام گرفتن بیزار هستند. آنها به میزان بسیار فراوان میهمان نوازند و به نوشیدن چایی به صورت متوالی عشق می‌ورزند.

 همه چیز به جز قهرمانی!

حالا این کشور عجیب و غریب برای دوازدهمین بار مجوز حضور در جام‌ملت‌های آسیا را به دست آورده است. آنها همه عناوین ممکن به جز قهرمانی را تجربه کرده‌اند. از دومی در سال‌های 1984 و 2004 که با شکست در برابر تیم‌های عربستان و ژاپن در فینال به دست آمد تا دو عنوان سومی در سال‌های 1976 و 1992 در ایران و ژاپن و همچنین دو چهارمی در سال‌های 1988 و 2000. این تیم همچنین در سال‌های 1980، 2007 و 2011 در همان مرحله گروهی از دور مسابقات کنار رفت و در سال‌های 1996 و 2015 در دور یک‌چهارم نهایی با بزرگ‌ترین رویداد ملی قاره کهن بدرود گفت.

 2 سال طلایی اژدها در جام‌جهانی و جام ملت‌ها

چینی‌ها همانقدر که پیش از شروع رسمی مسابقات المپیک و بازی‌های آسیایی، مدال گرفتن را شروع می‌کنند؛ همانقدر در فوتبال بی‌استعداد هستند. با این حال بی‌تردید شیرین‌ترین سال‌های فوتبال چین حدفاصل سال‌های 2002 تا 2004 رقم خورد. جایی که برای اولین و آخرین بار مجوز حضور در جام‌جهانی را کسب کردند و سپس به‌عنوان میزبان، نایب‌قهرمانی جام ملت‌ها را پس از 20 سال تجربه کردند. این دو موفقیت بزرگ در حضور ستاره‌های بزرگی چون هائو هایدونگ، سان جی‌های، شائو ژیایی، لی وی‌فنگ و ژنژ ژی رقم خورد. نفر آخر همچنان همراه اژدهاها باقی مانده است و حالا در جام هفدهم، مسن‌ترین بازیکن جام به حساب می‌آید. ستاره‌ای که 38 ساله شده و برای سومین بار در جام ملت‌ها رودرروی ایران می‌ایستد.

 امیدوار به پیرمرد کار کشته

چینی‌ها شاید حریف آنچنان قدری برای ما به حساب نیایند اما وقتی شخصی چون مارچلو لیپی را روی نیمکت‌شان می‌بینیم دیگر نمی‌توانیم با اطمینان صددرصدی از صعود حرف بزنیم. پیرمرد آرام ایتالیایی که چین، چهاردهمین تیم دوران مربیگری‌اش است. لیپی همه عناوین را به دست آورده است. از قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا و لیگ قهرمانان‌آسیا تا فتح جام‌جهانی با ایتالیا در سال 2006. معمولا دوران حضور لیپی در یک تیم به بیش از دو سال نمی‌رسد و حالا، دومین سال حضور گران‌ترین مربی ملی جهان در جمع قرمزپوشان به حساب می‌آید.

 در انتظار دومین شکست

لیپی با چین یک بار مقابل ایران قرار گرفت. در دور برگشت مسابقات مقدماتی جام‌جهانی لیپی به تهران آمد و تیمش با گل طارمی شکست خورد. باید دید دومین تقابلش با کی‌روش و ایران بازهم منجر به باخت خواهد شد یا او می‌تواند یک برد تاریخی را برای کشوری که هر 30 ثانیه یک نفر به حاضران در این کره خاکی اضافه می‌کند؛ به ارمغان بیاورد. شواهد نشان می‌دهد که لیپی باید منتظر دومین شکست خود برابر ایران باشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.