رئیس کل بانک مرکزی تلاش زیادی می کند تا پالسهای آرامش بخش به بازار بفرستد. عبدالناصر همتی از هر فرصتی برای آرامسازی بازار به خصوص در بازار ارز و کالاهای سرمایه ای مانند طلا استفاده می کند.

امشب هم او در یک برنامه تلویزیونی باز هم درباره این که بازار ارز تحت کنترل بانک مرکزی است با مردم سخن گفت و به شهروندان اطمینان داد مشکل خاصی در بازار ارز وجود ندارد. البته همزمان با سخنان همتی در تلویزیون برخی کانالهای تلگرامی وابسته به دلالان ارز سعی کردند سخنان او را بی اثر کنند که به نظر نمی رسد چندان توفیقی داشتند.

در ادامه سخنان مهم همتی را میخوانید:

-در مقطعی دشمن نظام مقدس جمهوری اسلامی را تهدید می کرد و ما تلاش کردیم این تهدید را خنثی کنیم؛ امروز که اینجا هستم نه تنها این توطئه اتفاق نیافتاد بلکه به سمت پایدار شدن اقتصاد کشور پیش می رویم. ایجاد ثبات اقتصادی و آرامش نسبی در بازارهای پول و ارز مهمترین دستاورد ۶ ماه گذشته بوده است.

-خیلی ها از وضعیت اطلاع ندارند؛ شرایط خاصی است که لزومی هم ندارد تمام اطلاعات را بگوییم که در اختیار دشمن هم قرار بگیرد. تا الان به هر قولی که دادم عمل کردم. الان وضعیت ارزی خیلی خوب است و اصلا مشکلی در این زمینه نداریم، کنترل کامل در بازار ارز داریم. پیش بینی ما برای یک یا دو ماه نیست بلکه برای میان مدت و حداقل یک تا دو سال است. اگر اطلاع رسانی نمی کنیم برخی از موارد را بخاطر مصالح کشور است.

-در یک مقاطعی مشکلاتی پیش آمد و ما هم قبول داریم ولی الان به تدریج این مشکلات حل شده و فرایند اجرایی روانتر شده است. مشکلاتی بخاطر درآمدهای نفتی رخ داد ولی به این مفهوم نیست که مشکلات ارزی داریم؛ ما نیاز ارزی نداریم؛ برای درآمدهای صادارتی به منظور تامین ریالی بودجه تکیه خواهیم کرد.

-درباره بازگشت ارز حاصل از صادرات، باید گفت برخی صادرکنندگان عادات کرده بودند ارز خود را به کشور برنگردانند هرچند روالی برای بازگشت ارز به نیما نبود ولی تعاملات خوبی اخیرا انجام دادیم و با تولیدکنندگان صادراتی صحبت شد و حتما جریان ورود ارز به چرخه اقتصادی تشدید می شود و به تدریج واردکنندگان و صادرکنندگان به هم متصل می شوند.

-تاکنون ۹.۲ میلیارد دلار ارز صادرات به بازار نیما وارد شده است. صادرات ریالی اصلاً مفهوم ندارد؛ من در دوره خدمتم در بانک مرکزی یاد گرفتم که می توان صادرات ریالی هم داشت! اگر مصلاح ملی را در نظر بگیریم باید این نوع صادرات را کنترل کنیم. صادرات ریالی تولید را افزایش میدهد ولی منابع به کشور بر نمی گردد و ارز حاصل از آن به کشورهای دیگر از جمله کانادا و ترکیه می رود. حاصل این صادرات به صورت کالا یا ارز باید به کشور برگردد.

-واردات بدون انتقال ارز را باید بگوییم که کجاست؟ کشور برای واردات اولویت بندی دارد. اگر ارز خارج از کشور است برای چه کسی است؟ بدون انتقال ارز یکی از روش های بد است که مدیریت بانک مرکزی را در بخش ارز بهم می زند. در زمینه واردات خودرو بدون انتقال ارز هم با هیات وزیران صحبت کردیم و دولت با اصلاح این رویه موافقت کرد.

-در واقع واردات بدون انتقال ارز یعنی اینکه در نهایت ارز از بازار تامین می شود و این یعنی فشار تقاضا در بازار. در روزهای اخیر کمیسیون تلفیق مصوبه ای داشت که واردات مواد اولیه بدون انتقال ارز آزاد شود و من امروز به کمیسیون تلفیق رفتم و درباره این موضوع صحبت شد که نهایتا از دستور کار خارج شد.

-اخیرا در مناطق آزاد نیز برای واردات محدود مواد اولیه به صورت بدون انتقال ارز موافقت کردیم که البته با مدیریت وزیر صمت باید دنبال شود. همچنین در زمینه صادرات ریالی نیز باید گفت که شما یا باید ارز و یا کالا به کشور وارد کنید و غیر از این یعنی خروج سرمایه از کشور و ما اگر منصف باشیم باید در این بخش کنترل داشته باشیم و در حال حاضر با شبکه های صرافی در سایر کشورها توافقاتی شده تا ارز به چرخه اقتصاد کشور بازگردد.

-من مرداد و شهریور دو ماه خیلی سختی را داشتم؛ در این دو ماه خواب درست و حسابی نداشتم؛ فکر می کردم حمله ای به مردم عزیز کشورمان شده و نباید اجازه دهیم که پول ملی ارزش خود را از دست دهد. در آن زمان به این نتیجه رسیدم که سفته بازی از مسیر ریال به ارز حمله می کرد. این فرایند را از دو مسیر تراکنش های کارتی و چک های تضمینی کنترل کردیم.

-ارزش چک های تضمینی رایج در بازار ۸ هزار میلیارد بود، تعداد کارت هایی که روی دستگاه های کارتخوان کشیده می شوند بعد از اجرای بخشنامه بانک مرکزی، از وضعیت غیرعادی و سفته بازی در مهر ماه به وضعیت عادی در دی ماه رسیده است.

-اصلاح فرایند قانونی در خصوص چک های تضمینی نیز وضعیت سفته بازی در بازار کنترل شده است، تراکنش ها و چک های تضمینی عمده حمله سفته بازانه به بازار ارز و اقتصاد کشور بوده اند. امیدواریم به تدریج و با ثبات بیشتر وضعیت بازار ارز مطلوب تر شود.

-منتقدان می گویند رئیس کل بانک مرکزی فقط روی ارز تمرکز کرده و از سایر مسائل پولی و بانکی غافل است؛ این موضوع را رد می کنم. من خیلی کم صحبت می کنم و دلیل نمیدانم همه چیز را بگویم. درحالی که در بانک مرکزی تیم های کارشناسی برای اصلاح نظام بانکی شکل گرفته و بررسی های زیادی در این حوزه داریم.

-هدف گذاری تورم برای ما مهم است نه اینکه در شورای پول و اعتبار درباره نرخ سود تصمیم بگیریم و نرخ دستوری تعیین کنیم، اقدامات مهمی در حوزه پولی انجام داده ایم و در آینده نیز به تدریج عملیاتی خواهیم کرد.

-درحالی که نرخ ها در سامانه سنا ثبت می شود ولی هنوز هم بازار متشکل ارزی نداریم؛ اقدامات لازم را انجام دادیم و فکر می کنم تا یکی دو هفته آینده این بازار را عملیاتی کنیم. بازار متشکل ارزی برای اسکناس است که به صورت نقد و الکترونیکی، برای خریدهای عمده و خرد فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

-فساد و رانت در کشور خیلی زیاد است، برای برخورد با این وضعیت باید همه متحد باشند؛ این رانت ها و فسادها مردم را بدبین می کند. خیلی ها ارز گرفتند و برنگرداندند. یکی از مشکلاتی که احساس می کنم در مقابل مردم جوابی نداریم بگوییم این است که چطور این فساد را ریشه کن کنیم!

-بررسی آماری نشان میدهد که اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی پرداخت نمی شد تورم بسیاری شدیدی داشتیم ولی به دلیل عدم نظارت و ضعف های بزرگ این حوزه، کالاها با قیمت ارز ۴۲۰۰ تومانی به دست مصرف کننده نرسید درحالی که در دولت تلاش می کنیم این سیستم را اصلاح کنیم.

-اگر مردم می خواهند ارز بخرند و نگه دارند، می توانند به جای خرید فیزیکی، به افتتاح سپرده ریالی مبتنی بر ارز اقدام کنند و براساس نوسانات بازار ارز سود و زیان بگیرند.

-اروپایی ها از نظر فنی مشکل دارند و می گویند هر چه بگذاریم امریکا دوباره تحریم می کند؛ البته ما تمام سیاست های خودمان را بدون توجه به چرخه مالی اروپا تدوین کرده ایم. اما احساس می کنم اروپایی ها برای حیثیت خودشان هم شده در آینده نزدیک کاری بکنند؛ اگر بکنند استقبال می کنیم و نکنند هم ما برنامه ریزی های خودمان را کردیم و کارمان را پیش می بریم.

-افرادی که منتظر ابر تورم بودند فکر می کردند ارز خیلی صعود می کند و نقدینگی رشد چشم گیری داشته باشد درحالی که اصلاً اینطور نبود. خیلی ها می گفتند اضافه برداشت های سیستم بانکی بیداد می کند درحالی که روزی که من تحویل گرفتم ۵۵ هزار میلیارد تومان بود و الان ۵۰ هزار میلیارد تومان است. دوستان توجه نمی کردند که تورم ناشی از شوک عرضه بود و نباید سود بانکی را بالا می بردیم. ما تمام این مسائل را دیده ایم. اینطور نیست که تنهایی تصمیم بگیرم.

-شایعاتی درباره بانک های کشور وجود دارد. بانک مرکزی با تدبیر به موقع خود این شایعات را خنثی می کند و اجازه نمیدهد ضد انقلاب به اهداف خود برسد. به مردم عزیز این نکته را عرض کنم که حرفی را نمی زنم که نتوانم اجرا کنم و حرفی را نمیزنم که واقعیت نداشته باشد؛ بانک مرکزی بر بازار ارز مسلط است و مشکلی نداریم؛ این دوره هم می گذرد؛ مردم به حرف های بی پایه گوش ندهند. ملت بزرگ ایران از این آزمایش هم سربلند بیرون می آیند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.