به گزارش  از روزنامه فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ،  رهبران آلمان و فرانسه امروز (سه شنبه) در شهر آخن آلمان یک پیمان دوستی جدید امضاء کردند. این پیمان سندی ۱۶ صفحه‌ای است که هدف آن رسمأ، تقویت دوستی دو کشور و آغاز مرحله تازه‌ای در روابط آلمان و فرانسه اعلام شده است.

به نوشته روزنامه "فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ"، این دیدار نشان داد که بین آلمان و فرانسه همچنان شکاف های عمیقی درباره صادرات تسلیحات به عربستان سعودی وجود دارد."امانوئل ماکرون"، رئیس جمهور فرانسه امروز ( سه شنبه) در دیدار با صدر اعظم آلمان در آخن در این باره هشدار داد که اگر ما ارسال کالاهای تسلیحاتی مورد توافق در خاورمیانه را متوقف کنیم خود را در این منطقه بی اعتبار می کنیم.

ماکرون تاکید کرد که عربستان سعودی با وجود همه مسائل یک شریک استراتژیک در مبارزه با تروریسم است و ( با توقف صادرات تسلیحات به این کشور) ما همه اعتبار خود در منطقه را از دست می دهیم.

رهبران آلمان و فرانسه بر این مسئله تاکید کردند که یک مبارزه با تروریسم بدون عربستان سعودی در منطقه وجود ندارد.

در حالی که آلمان بعد از پرونده قتل جمال خاشقچی، روزنامه نگار منتقد آل سعود در کنسولگری عربستان در ترکیه صادرات تسلیحات به عربستان را متوقف کرده است اما فرانسه این مسئله را رد می کند.

   بر اساس "پیمان آخن"، آلمان و فرانسه همکاری‌های‌ خود را در راستای اتخاذ سیاست خارجی و امنیتی مشترک تقویت می‌کنند. دو کشور همچنین از این پس، هماهنگی بیشتری در تعیین سیاست‌های حوزه محیط زیست و آب و هوا خواهند داشت و یک منطقه اقتصادی مشترک نیز ایجاد خواهند کرد.

همکاری‌های نظامی و مبارزه با تروریسم نیز یکی دیگر از محورهای "پیمان آخن" است. آلمان و فرانسه از سال ۱۹۸۹ میلای تا کنون یک واحد نظامی مشترک دارند، اما از آنجا که آلمان در مقایسه با فرانسه تمایلی به مداخله نظامی در سایر کشورها ندارد، دو کشور تا کنون پروژه مشترکی در زمینه سیاست‌های دفاعی نداشته‌اند.

حال در "پیمان آخن" تضمین شده است که در صورت حمله مسلحانه به یکی از طرف‌های این پیمان، دیگری به دفاع از آن وارد عمل خواهد شد و حتی در صورت نیاز از اهرم نظامی استفاده خواهد کرد.

آلمان و فرانسه همچنین همکاری‌ دیجیتال خود را گسترش می‌دهند و در پی تأسیس یک "اتحادیه دیجیتال" هستند. در حال حاضر آمریکا با غول‌هایی مانند اپل، گوگل یا آمازون بازار فعالیت‌های دیجیتال را در اختیار خود دارد. آلمان و فرانسه تصمیم دارند با تأسیس "مرکز هوش مصنوعی آلمان و فرانسه" از شرکت‌های اروپایی حمایت کنند.

"پیمان آخن" برنامه‌های آموزشی تبادل شهروندان دو کشور را نیز گسترش می‌دهد.

آلمان و فرانسه ۲۲ ژانویه سال ۱۹۶۳ "پیمان الیزه" را با هدف پایان دادن به دشمنی دیرینه خود امضا کردند. این دو کشور در ۵۶ سال گذشته چندین موافقت‌نامه تکمیلی دیگر به پیمان "الیزه" افزوده‌اند. پیمان مودت جدید قرار نیست که تغییری در پیمان دوستی "الیزه" ایجاد کند، بلکه تنها مکمل آن خواهد بود.

امروز هم زمان با دیدار مرکل و ماکرون در آخن اعتراضات جلیقه زردها در این شهر علیه ماکرون و اتحادیه اروپا و این پیمان مودت جدید برگزار شد. برخی از معترضان از فرانسه به آخن آمده بودند تا در این اعتراضات شرکت کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.