دویچه وله گزارش داد،  آلمان رسما اعلام کرده بود که صادرات تسلیحاتی خود را به عربستان متوقف می‌کند. سایت خبری "اشپیگل آنلاین" با انتشار گزارشی از صدور غیرمستقیم جنگنده‌هایی نظیر "یوروفایتر" به عربستان خبر داده است.

در این گزارش آمده است که آلمان با صدور تسلیحات از سوی دیگر کشورهای اروپایی به عربستان مخالفتی ندارد. این موضوع حتی شامل آن دسته از تسلیحاتی می‌شود که با مشارکت آلمان تولید شده‌اند. سخن از جنگنده‌هایی هم‌چون "تورنادو" و "یوروفایتر تایفون" است.

"اشپیگل آنلاین" گزارش خود را با استناد به گزارش کارگروه اقتصادی بوندس‌تاگ، پارلمان آلمان، تهیه کرده است.

دولت آلمان پس از افشای قتل خبرنگار منتقد، جمال خاشقجی، اعلام کرده بود که صادرات تسلیحاتی خود به عربستان را متوقف می‌کند. این توقف از جمله شامل ارسال آن دسته از قطعات ساخت آلمان می‌گشت که در تولید جنگ افزار در کشورهای دیگر اروپایی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اما اکنون گفته می‌شود که این توقف شامل آن قطعاتی نمی‌شود که آلمان بر اساس قرارداد خود با برخی از کشورهای اروپایی ملزم به تحویل آن‌هاست. اشاره به قراردادهای ناظر بر تولید مشترک جنگنده‌های یاد شده است. به این ترتیب، توقف صدور تسلیحاتی آلمان به عربستان شامل جنگنده‌های "تورنادو" و "یوروفایتر" نمی‌شود.

باید خاطر نشان ساخت که آلمان پیش از توقف صدور تسلیحاتی به عربستان، چنین جنگنده‌هایی به آن کشور صادر کرده بود. استفاده عربستان از این جنگنده‌ها در جنگ یمن انتقاد سازمان‌های مدافع حقوق بشر را نیز برانگیخته بود.

دولت آلمان تاکید کرده که تحویل این قطعات به شرکت‌های تولید جنگ افزار اروپایی برای این کشور الزام‌آور است و این کشور نمی‌تواند قرارداد تحویل این قطعات را لغو کند. متن قرارداد تحویل این قطعات به کشورهای اروپایی، فروش این جنگ‌افزارها به کشورهای دیگر را منع نمی‌کند.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان از لزوم تشدید ضوابط صدور تسلیحات به مناطق بحرانی و جنگ‌زده سخن گفته است. صدراعظم آلمان تصمیم دارد موضوع مربوط به تشدید ضوابط ناظر بر صادرات جنگ‌افزارها را در نیمه نخست سال آینده میلادی دنبال کند.

این در حالی است که در دولت ائتلافی آلمان درباره سیاست ناظر بر صادارت تسلیحاتی اتفاق نظر وجود ندارد.

مرکل با این حال از شرکای اروپایی آلمان خواست در توقف صارات سلاح به آلمان بپیوندند.

مرکل به قانونگذاران در نشست پارلمان گفت که در حال حاضر هیچ سلاحی از آلمان به عربستان صادر نمی شود.

وی تاکید کرد: ما در دولت ائتلافی یک سیاست جدی درباره فروش سلاح به عربستان به دلیل جنگ یمن اتخاذ کردیم.

صدراعظم آلمان قول داد که خلاء قانونی که براساس آن شرکت‌های آلمانی به صادرات سلاح به رغم ممنوعیت اعلام شده از سوی دولت را همچنان ادامه می‌دهند، پر کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.