لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم یا همان CFT از ابتدای طرح در مجلس شورای اسلامی مخالفان جدی داشت و این لایحه حتی به مدت ۲ ماه مسکوت ماند. اما دلواپسان موضوع را به همین جا ختم نکردند و مخالفت با FATF رابه کف خیابان‌ها کشاندند و در مقابل مجلس تجمع کردند.

اما این تنها تلاش دلواپسان نبود؛ ارسال پیامک‌های تهدید آمیز به نمایندگان به صورت سازماندهی شده که اغلب با پیش شماره ۹۱۵ –پیش شماره مشهد- بود با بررسی cft در مجلس آغاز شد، و بابی شد تا در هر کجا که این گروه نیاز به تذکر و در خواستی داشتند به پیامک تهدید آمیز روی بیاورد و این پیامک‌ها در زمان بررسی طرح‌ها و لوایح دیگر در مجلس شورای اسلامی هم ادامه‌دار شد.

با وجود تمام فشارهایی که بر نمایندگان مجلس وارد می‌شد لایحه الحاق ایران به کنوانسیون تامین مالی تروریسم به تصویب رسید.

اما شورای نگهبان ایراداتی بر این لایحه گرفت و آن را به مجلس شورای اسلامی برگرداند. دلواپسان صراحتا اعلام می‌کردند که الحاق به CFT مخالفت نظر رهبری است. همین اظهارات موجب شد تا در زمان بررسی ایردات این لایحه علی لاریجانی رئیس مجلس در این باره توضیح دهد؛ «بعداز بیانات رهبری درباره‌ کنوانسیون‌ها ما بررسی لایحه CFT را دو ماه متوقف کردیم به کمیسیون هم گفتیم که کاری نکنید تا تکلیف مشخص شود. نظرات به مقام معظم رهبری منعکس شد با این مضمون که با توجه به صحبت‌های شما تدبیر چیست؟ ایشان عنوان کردند بیاناتشان مربوط به کنوانسیون‌ها به صورت عام و نه مشخصا این کنوانسیون‌ است. لذا مخالفتی با بررسی در مجلس نداشته و سیر قانونی باید طی شود. این آخرین دستور رهبری معظم است.»

بار دیگر لایحه CFT در مجلس بررسی و با اصرار نمایندگان موادی از این لایحه به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارسال شد و بخش‌هایی هم که اصلاح شده بود به شورای نگهبان ارجاع شد اما باز هم شورای نگهبان بر این مواد ایراد گرفت تا با اصرار مجلس این مواد هم به مجمع ارسال شود.

حالا الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم در انتظار اظهار نظر مجمع است اما مخالفان هم این بار فشار بر روی اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام را آغاز کرده‌اند.

آنطور که برخی نمایندگان مجلس به خبرنگار «اعتمادآنلاین» خبر داده‌اند، دلواپسان در یک ماه اخیر به ارسال پیامک به اعضای مجمع در جهت تحت تاثیر قرار دادن و منصرف کردن آنها برای قبول نظر مجلس و عدم تصویب لایحه پالرمو روی آورده‌ و در یک هفته اخیر این فشارها را به خاطر ارجاع لایحه  CFT  به مجمع هم بیشتر کرده‌اند.

بر طبق این شنیده‌ها، فشارها بر روی اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام به حدی زیاد شده است که بنا به گفته یکی از اعضای مجمع تشخیص ۱۰۰ پیامک برای عدم رای به لایحه پالرمو از زمان حرکت از منزلش در تهران به سمت مجمع دریافت کرده است.

احمد توکلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته که ممکن است برخی فشارها به اعضای مجمع درباره تصمیم‌گیری درباره این لوایح تاثیرگذار باشد.

حال باید منتظر ماند و دید این فشارها که روز به روز بیشتر و بیشتر می‌شود مجمع تشخیص مصلحت نظام را تحت فشار قرار می دهد یا مجمع فارغ از این فشارها به مصلحت می‌اندیشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.