فواد ایزدی، در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند تعطیلی دولت آمریکا باعث افزایش محبوبیت ترامپ شده و عده‌ای آن را عامل کاهش محبوبیت این سیاستمدار آمریکایی می‌دانند، اظهار کرد: این موضوع هم باعث محبوبیت دولت ترامپ شده و هم این‌که نفرت از وی را در بخشی از جامعه آمریکا افزایش داده است.

وی در این ارتباط توضیح داد: درصدی از مردم آمریکا علاقه‌مند هستند که دیوار بین مرز آمریکا و مکزیک کشیده شود و این موضوع نیز جزو شعارهای انتخاباتی ترامپ بود و به همین دلیل به وی رای دادند. آنها اکنون از این‌که ترامپ بر روی خواسته‌اش در برابر کنگره ایستادگی کرده و تاکید دارد که باید بودجه این موضوع تامین شود رضایت دارند؛ در برابر این موضوع بخشی از مردم که به واسطه تعطیلی دولت فدرال مشکلاتی برایشان ایجاد شده از جمله کارمندانی که در پی این موضوع امکان دریافت حقوق ندارند و قشری از مردم که چنین سیاست‌هایی را تایید نمی‌کنند، از این اقدام ترامپ ناراضی و عصبانی هستند.

 

این استاد دانشگاه با بیان این‌که بررسی عملکرد ترامپ در دو سال اخیر نشان می‌دهد که او بیشتر تمرکزش بر روی خواسته‌های کسانی است که به او در سال ۲۰۱۶ رای داده‌اند و تلاش دارد که این آرا را برای انتخابات ۲۰۲۰ نیز حفظ کند، ادامه داد: در واقع نگاه ترامپ به عموم مردم نیست و به این موضوع توجه ندارد که آیا عموم مردم از اتفاقات رخ داده راضی هستند یا نه بلکه او در چارچوب نگاهی که به انتخابات ۲۰۲۰ دارد این موضوع را دنبال می‌کند.

ایزدی افزود: از دیگر سو دموکرات‌ها نیز در ارتباط با این موضوع و ایستادگی در برابر خواسته ترامپ، به آرای رای دهندگان‌ و طرفداران‌شان توجه دارند و نمی‌خواهند که این تصور بین مردم به وجود آید که آنها در برابر ترامپ شکست خورده‌اند و تن به خواسته او داده‌اند.

این استاد دانشگاه با بیان این‌که این مشکل در صورتی حل می‌شود که یا دموکرات‌ها در کنگره یا ترامپ از خواسته‌های خود عقب‌نشینی کنند، اظهار کرد: البته راه سومی وجود دارد و آن این است که جمهوری‌خواهان نیز در کنگره و سنا از همراهی با ترامپ دست بردارند و او را در این مسیر تنها بگذارند در این صورت اگر ترامپ اقدام به وتوی قاون بودجه کرد مجلس نمایندگان و سنا با دو سوم آرا می‌توانند این وتو را بشکند.

وی ادامه داد: البته باید به این موضوع نیز توجه داشت که بعید است جمهوری‌خواهان به این استراتژی تن بدهند، چرا که بسیاری از آنها از برخورد ترامپ می‌ترسند.

این کارشناس مسائل آمریکا با بیان این‌که اتفاقات رخ داده نشان‌دهنده انسداد سیاسی در آمریکا است، افزود: مشابه چنین اتفاقاتی را حتی در کشورهای دسته دوم و سوم جهان نیز مشاهده نمی‌کنیم و قطعا چنین اتفاقاتی باعث می‌شود که جایگاه آمریکا در صحنه جهانی افول پیدا کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.