این دومین سفر ناو نظامی “Donald Cook” در یک سال اخیر به گرجستان است و در قالب همکاری دو کشور در زمینه برقراری ثبات و امنیت دریایی انجام می گیرد . 

بنا به این گزارش ، ناو نظامی نیروی دریایی آمریکا تا ۲۴ ژانویه ( برابر ۴ بهمن ماه ) در بندر باتومی گرجستان لنگر خواهد انداخت . 

گرجستان پس از استقلال از اتحاد جماهیر شوروی و از ۱۹۹۲ میلادی با امریکا روابط دیپلماتیک برقرار کرده و دو کشور در حوزه های دفاعی ، امنیتی ، اقتصادی و آموزشی همکاری های فعال دارند . 

گرجستان و آمریکا در ماه ژانویه سال ۲۰۰۹ میلادی توافقنامه همکاری راهبردی را امضا کردند و در قالب این توافقنامه در ماه ژوئن همان سال چهار گروه کاری میان دو کشور برای فعالیت در حوزه های مختلف تاسیس شد . 

این سند همکاری شامل تقویت روابط گرجستان و آمریکا در حوزهای دفاعی ، امنیتی ، اقتصادی ، انرژی ، اصلاحات دموکراتیک ، دیپلماسی و فرهنگی است . 

دو کشور در ماه جولای سال ۲۰۱۶ میلادی توافقنامه گسترش همکاری در حوزه های دفاعی و امنیتی را در تفلیس امضا کردند. 

همچنین در ماه دسامبر سال ۲۰۱۶ میلادی در سفر مایکل کارپنتر مشاور وزیر دفاع آمریکا به تفلیس توافقنامه در حوزه امنیتی شامل سال های ۲۰۱۶ – ۲۰۱۹ میلادی امضا شد . 

گرجستان همچنین در قالب ناتو همکاری های نظامی و امنیتی تنگاتنگ با آمریکا دارد و این کشور همه ساله میزبان تمرینات ناتو است که با واکنش های سخت روسیه مواجه می شود . 

روسیه تحرکات گرجستان در حوزه نظامی و امنیتی و همکاری های تنگاتنگ با ناتو را تهدیدی برای امنیت خود می داند .

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.