«پیچ و خم کهنه کوچه مروی تهران این روزها سوت و کور است. این‌جا تا ‌پیش از این، کوچه محبوب زنان تهرانی بود! جایی که قطب فروش لوازم آرایش شناخته می‌شود و ‌سالیان‌ سال است اعراب ایرانی مغازه‌های رنگارنگ و تا سقف پر و پیمان آن را می‌چرخانند. ‌فروشندگان می‌گویند گیر و گرفتاری‌های تأمین ارز و البته ١,٥ برابر شدن تعرفه ‌واردات لوازم آرایشی موجب شده است که قیمت‌ها بیشتر از ٣ برابر بالا رود و میزان فروش کوچه ‌مروی چیزی حدود ٧٠‌درصد نسبت به‌ سال گذشته کاهش داشته باشد. این موضوع در حالی رخ می‌‌دهد که زنان ایرانی یکی از پرمصرف‌ترین‌ها در استفاده از لوازم آرایشی در خاورمیانه هستند و ایران بعد از عربستان رتبه ‌دوم بازار لوازم آرایشی منطقه را دارد. جالب است بدانید که حالا بنجل‌فروش‌ها و ‌دستفروشان مترو می‌گویند فروششان نسبت به گذشته چند برابر شده است و گویا زنان قید لوازم ‌آرایشی باکیفیت‌تر و گران‌تر را زده‌ و به تاریخ مصرف گذشته‌ها و لوازم آرایشی قاچاق روی ‌آورده‌اند.

رکوردشکنی زنان ایرانی در مصرف لوازم آرایش

تا همین چند وقت پیش بود که طبق آمار منتشر شده، ایران دومین رکورددار مصرف لوازم آرایشی و ‌بهداشتی در خاورمیانه و هفتمین کشور رکورددار در این زمینه در سطح جهان بود. بر اساس ‌آماری که مجله اینترنتی «‌Beauty world middle East‌» منتشر کرد، زنان ایرانی ۳۰‌درصد ‌از درآمد قابل تصرف خود را خرج محصولات آرایشی می‌کنند.‌

سرانه مصرف لوازم آرایش در ایران نشان می‌دهد که ایرانی‌ها به‌ طور متوسط ٤.٥‌درصد از درآمد ‌سالانه‌شان را برای لوازم آرایش هزینه می‌کنند.‌

٧٠‌درصد بازار لوازم آرایش قاچاق است

بر اساس اعلام انجمن واردکنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی، کشور ایران سهم ٢.١‌میلیارد دلاری از ‌بازار ٧.٢‌میلیارد دلاری لوازم آرایش خاورمیانه را در اختیار دارد و پس از عربستان دومین کشور ‌منطقه از نظر میزان مصرف لوازم آرایش است. در گزارش‌های این انجمن همچنین تأکید شده است ‌نزدیک به ٧٠‌درصد واردات لوازم آرایشی به ایران از طریق قاچاق انجام می‌شود.‌

واردات لوازم آرایشی به صفر رسید

با این حال اوضاع رو به راه کوچه مروی و سایر فروشندگان لوازم آرایشی تداوم نداشت و حالا ‌فروشندگان کوچه مروی می‌گویند که مشتریان آنها به‌ طور کم‌سابقه‌ای ریزش داشته است. ‌

البته گفته فروشندگان لوازم آرایشی چندان بیراه نیست و بر اساس اعلام محمدابراهیم شهبازی، رئیس ‌اتحادیه فروشندگان لوازم آرایشی و بهداشتی کرج، واردات لوازم آرایشی تقریبا به صفر رسیده است. او ‌به ایسنا گفته است که در زمینه لوازم آرایشی تقریبا قیمت همه اجناس چند برابر شده است به همین دلیل ‌تعداد شرکت‌هایی که واردات اجناس آرایشی و بهداشتی را بر عهده دارند کاهش یافته و عملا  به جز ‌تعدادی معدود، ثبت سفارشی انجام نمی‌شود.

او تأکید کرده است که در حال حاضر تقریبا تمام لوازم آرایشی موجود در بازار مربوط به خریدهای ‌قدیمی و سال گذشته است.

این موضوع در حالی رخ می‌دهد که حالا فروشندگان لوازم آرایشی نه‌ تنها برای گرفتن ارز از ‌سامانه نیما دچار مشکل هستند بلکه امسال تعرفه واردات لوازم آرایشی بیشتر از ١,٥ برابر شده است. ‌بر اساس نامه‌ای که وزارت صنعت در شهریور ماه امسال به گمرک زده است تعرفه واردات لوازم ‌آرایشی از ١٦ به ٢٦‌درصد افزایش داشت.

کاهش ٧٠‌درصدی فروش لوازم آرایشی

‌«فروشمان به شدت کاهش پیدا کرده است. تا چند ماه پیش حتی اقشار متوسط جامعه هم می‌آمدند و ‌لوازم بهداشتی و آرایشی از برندهای خارجی می‌خریدند اما الان مشتری‌هایمان به شدت کاهش پیدا ‌کرده‌اند چون خرید لوازم آرایشی و بهداشتی خارجی اولویت قشر متوسط نیست.» این حرف‌ها را ‌مسئول فروش یکی از فروشگاه‌های بزرگ لوازم آرایشی و بهداشتی در کوچه مروی می‌گوید و ‌توضیح می‌دهد که در مغازه خود همه برندهای معروف را می‌فروشد.

او درباره کاهش بی‌سابقه محصولات آرایشی و بهداشتی به «شهروند» می‌گوید: «حدود ٧٠‌درصد ‌فروشمان کم شده است. خط چشم، رژ لب و کرم پودر و حتی کرم‌های ضد آفتاب و دست و صورت ‌جزو سبد کالای اساسی مردم نیست و فروش آنها به طرز چشمگیری کاهش پیدا کرده است. الان مردم ‌حاضر نیستند برای یک کرم پودر ٢٠٠‌هزار تومان هزینه کنند یا این‌که یک کرم چشم ٣٠٠‌هزار ‌تومانی بخرند.‌»

این فروشنده ادامه می‌دهد: «شرایط واقعا سخت شده چون هم واردات برایمان غیر ممکن شده هم این‌ که ‌دیگر کمتر کسی به سراغ خرید لوازم آرایش خارجی می‌آید.‌»

سه هیچ به نفع قاچاقچیان

فروشندگان کوچه مروی می‌گویند مواد اولیه ٥٠درصد محصولات آرایشی و حدود ٧٠‌درصد عطرها ‌و کرم‌ها وارداتی است و تصور بازار لوازم آرایشی داخلی یک تصور تقریبا محال است!‌

آنها توضیح می‌دهند تا پیش از این می‌توانستند با گشایش ال‌سی کالای مورد نیاز را خریداری کنند، ‌ضمن آن‌ که دلار سه‌ هزار تومان بود اما الان با سامانه نیما باید تمام بهای کالا را پرداخت کنند و بعد ‌چهار ماه منتظر بمانند تا نوبتشان شود و بعد ببینند که می‌توانند از صرافی‌ها دلار بخرند یا نه.

حدود یک ماه پیش رئیس انجمن واردکنندگان فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی اعلام کرد که ۹۹ ‌درصد لوازم آرایشی که به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود، تقلبی است. محصولات بهداشتی و آرایشی تقلبی که ‌حتی ممکن است تاریخ مصرفشان هم گذشته باشد، به شدت سلامت مصرف‌کنندگان را نشانه گرفته‌‌اند، اما از آنجایی که قیمت پایین‌تری نسبت به بقیه محصولات بهداشتی و آرایشی دارند، فروششان هم ‌بیشتر است. این محصولات آرایشی و بهداشتی همان‌هایی هستند که در واگن‌های مترو هم به فروش ‌می‌رسند و اتفاقا این روزها مشتریان زیادی دارند. این در حالی است که بارها وزارت بهداشت با انتشار ‌بیانیه‌هایی اعلام کرده مردم از خرید لوازم آرایشی که در مترو به فروش می‌رسد، خودداری کنند چون ‌تمام این محصولات قاچاق و فاقد پروانه بهداشتی و نشان استاندارد و سیب سلامت هستند.

تاریخ مصرف‌هایی که تمام می‌شوند

این روزها یکی از بزرگترین دردسرهای مغازه‌های فروش لوازم آرایش علاوه بر کاهش فروششان، ‌گذشتن تاریخ انقضای آنها است. یک فروشنده لوازم آرایش درباره این معضل بزرگ به «شهروند» می‌‌گوید: «این که فروشمان خیلی کم شده دردسرهای زیادی برای فروشگاه‌های لوازم آرایشی ایجاد کرده ‌است. چون فروش نداریم و محصولاتمان روی  هم تلنبار می‌شوند، تاریخ انقضای آنها هم تمام می‌شود و ‌عملا دیگر فاسد می‌شوند و قابل فروش نیستند. البته برخی از فروشنده‌ها تاریخ‌های تقلبی روی ‌محصولات فاسد شده می‌چسبانند و آنها را می‌فروشند، اما ما این کار را انجام نمی‌دهیم و به همین دلیل ‌از ابتدای‌سال تاکنون خیلی ضرر کرده و مجبور شده‌ایم محصولاتی که تاریخشان تمام شده را دور ‌بیندازیم. این روزها خبر دارم که تعداد زیادی از همکارانمان درخواست ابطال پروانه داده‌اند چون ‌واقعا اوضاع بدی دارند. توزیع‌کنندگان به هیچ‌ وجه چک مدت‌دار از کسبه قبول نمی‌کنند و فقط در ‌ازای دریافت پول نقد حاضرند اجناس خود را در اختیار فروشندگان قرار دهند. هزینه‌هایی مانند آب، ‌برق و اجاره مغازه هم افزایش یافته و با توجه به کاهش فروش، مغازه‌داران نمی‌توانند هزینه‌های خود ‌را تأمین کنند و چاره‌ای جز تعطیل کردن ندارند.»

همین دردسرها باعث شده در ٦ ماه اخیر ریزش‌های ‌صنف فروشندگان لوازم آرایشی و بهداشتی در تهران بیشتر از سال‌های قبل باشد. این حرف را یکی از ‌اعضای صنف فروشندگان لوازم آرایشی و بهداشتی گفته و از افزایش ٣٠‌درصدی ابطال پروانه‌های ‌فروشگاه‌های لوازم آرایشی و بهداشتی در ٦ ماه اخیر خبر داده  و گفته ابطال پروانه‌ها همچنان ادامه ‌دارد.‌

بازار داغ لوازم آرایش مترویی

این که بتوانید رژ لب یا کرم پودر مارک‌های معروف آمریکایی و فرانسوی را در واگن‌های متروی ‌ایران پیدا کنید یک رویا نیست البته نه اصل آنها را بلکه تقلبی و قاچاقشان را. این روزها گرانی لوازم ‌آرایش اصل و باکیفیت باعث شده حسابی بازار فروشندگان مترو گرم باشد و مشتریان زیادی داشته ‌باشند. قشر متوسط جامعه که تا پیش از این تن به خرید لوازم آرایش بی‌کیفیت و تقلبی از مترو را نمی‌‌داد، حالا انگار مجبور است که برای رفع نیاز از واگن‌های زیرزمینی خرید کند. یکی از ‌فروشندگان لوازم آرایش در مترو به خبرنگار «شهروند» می‌گوید که این روزها فروشش بیشتر شده و ‌مشتریان زیادی پیدا کرده است: «وقتی لوازم آرایش در مغازه‌ها گران شد ما هم مجبور شدیم قیمت‌هایمان را بالاتر ببریم. ما از عمده فروش‌ها خرید می‌کنیم وآنها هم قیمت محصولات را بالا برده‌اند ‌ولی هنوز به اندازه بیرون گران نمی‌فروشیم. همین باعث شده افرادی که نمی‌توانند از مغازه‌ها خرید ‌کنند بیایند از مترو خریدهای خود را انجام دهند. خود من مشتری‌هایی دارم که ١٠‌سال ‌از من خرید می‌کنند و هیچ‌وقت هم شاکی نبوده‌اند. الان هم تعداد مشتری‌هایم بیشتر شده چون هم قیمت‌های خوبی دارم هم کیفیت لوازم آرایشم خوب است و هر کسی از من خرید کرده راضی است.»

با ‌توجه به بازار پریشان و آشفته این روزهای لوازم آرایش عجیب هم نیست که بازار مترویی‌ها داغ‌تر ‌از مغازه‌دارها باشد. با توجه به بالا رفتن دلار و ادامه افزایش قیمت‌ها باید دید چه اتفاقاتی در انتظار ‌بازار این روزهای لوازم آرایش است.‌»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.