منصور پوریان، رییس شورای تامین دام کشور در گفتگو با تسنیم اظهار کرد: برای جلوگیری از خروج غیر مجاز دام از کشور امکان ارائه راهکار های عاقلانه وجود دارد و با ممنوعیت کاری از پیش نمیرود، زیرا این پدیده را با زور نمیتوان کنترل کرد.

وی افزود: برای رفع این مشکل و جلوگیری از خروج غیرقانونی دام از کشور باید صادرات این محصول را مانند گذشته به صورت مشروط آزاد کرد و در ازای واردات ۲ کیلوگرم گوشت خالص اجازه صادرات یک کیلوگرم گوشت داده شود تا تعادل بازار داخلی نیز به هم نخورد.

رییس شورای تامین دام با بیان اینکه اگر صادرات آزاد شود خروج غیر قانونی دام از بین میرود، گفت: کشورهایی نیز که از ایران دام وارد می کنند به دنبال واردات قانونی هستند تا ضوابط بهداشتی لازم بهداشتی لازم رعایت شده باشد.

وی تصریح کرد: قاچاق دام ایران به دیگر کشورها مشکلاتی برای وارد کنندگان دام زنده از ایجاد کرده است. در حال حاضر دام سبک و سنگین ایران به عراق و دیگر کشورهای حاشیه خلیج فارس به صورت غیرقانونی انتقال می یابد.عمده دام سبک به کشورهای حاشیه خلیج فارس و گوساله را به عراق می برد.

پوریان گفت: در کنار دامهای نر،دام های مولد و ماده را نیز به صورت قاچاق از کشور خارج میکنند که ادامه این روند مشکلاتی را برای تولید در سال آینده ایجاد خواهد کرد.

رییس شورای تامین دام کشور ادامه داد: در صورتی که صادرات به صورت قانونی باشد، خروج دام از کشور نیز کنترل می شود و مشکلی برای تامین نیاز داخلی وجود نخواهد داشت.

۶۰۰ هزار راس دام زنده از رومانی به ایران وارد می‌شود

وی تصریح کرد: در حال حاضر انواع محصولات دامی شامل گوشت گرم و منجمد گوسفندی، گوشت گرم و منجمد گوساله و جدیدا دام زنده به کشور وارد می شود.

پوریان گفت: قرار شده است که دام زنده از رومانی به کشورمان وارد و در کشتارگاههای داخلی ذبح شود که این امر نیاز به آلایش را نیز در داخل تامین میکند.

رییس شورای تامین دام کشور، گفت: قرار است در مجموع ۶۰۰ هزار راس دام زنده و به طور ماهانه ۲۰۰ هزار راس به کشور وارد شود.

وی درباره اینکه دام زنده به چه صورت از کشور خارج می شود گفت: به دلیل وسعت مرزهای کشور دام زنده در گله های خود از مرزهای آبی و خشکلی مشترک با دیگر کشورها خارج میشود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.