شرایط قبل از انقلاب در سال‌های دهه ۴۰ به بعد منجر به انقلاب شد و روحانیت نیز در همان دوره به صحنه آمد. در این دهه در کشور ما آزادی سیاسی وجود نداشت و شرایط اقتصادی مطلوب نبود؛ از نظر عمرانی در کشور آبادانی به وجود نیامده بود. نزدیک به ۹۰ هزار روستا داشتیم و از این تعداد روستا کمتر از هزار روستا از نعمت برق برخوردار بودند. در کشور فقط یک جاده اتوبانی وجود داشت که در مسیر ارتباطی فرودگاه به هتل استقلال ساخته شده بود. آمریکایی ها ۶۵ هزار کارشناس نظامی و صنعتی در ایران داشتند.

او افزود: وضع ایران از نظر بین المللی به گونه‌ای بود که کارشناسان آمریکایی در ایران حق توحش می‌گرفتند. چیزی مثل سختی کار و بدی آب و هوا که امروز هم در قانون ما وجود دارد. آمریکا ملت ایران را ملتی وحشی به حساب می آورد و در حقوق کارکنان خود حق توحش را محاسبه می کرد. به شاه این افتخار را داده بودند که در جهت حفظ منافع آمریکا به مقام ژاندارمی منطقه ارتقاء یابد. ایران و اسرائیل در زمان شاه رابطه نزدیکی داشتند و ایران به اسرائیل نفت می داد آنها هم خدمات امنیتی را توسط موساد به شاه می‌دادند. درآمد نفتی زیادی وجود داشت ولی این درآمد صرف عمران و آبادانی کشور نمی شد و مستقیماً به حساب شاه و شاهزاده ها و خانواده سلطنتی واریز می شد و یا صرف هزینه های غیر ضروری می شد. ما کشوری اسلامی و سنتی بودیم اما در همان زمان تاریخ شمسی و قمری را تغییر دادند؛ در حقیقت بحث اسلام زدایی از کشور مطرح بود. در سال های قبل از انقلاب سه هزار نفر زندانی سیاسی داشتیم. همه آنها از یک قشر نبودند در میان آنها سیاسی، روحانی، طلبه، کمونیست، ملی گرا، مجاهد، کارگر و دانشجو وجود داشت و اگر این سه هزار نفر را بررسی کنید متوجه خواهید شد که از هر قشری با رژیم شاه مخالف بودند.

عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه کشور برای استقلال خواهی بهای سنگینی داده است گفت: با انقلاب اسلامی ما از سیطره و نفوذ آمریکا خلاص شدیم و استقلال سیاسی خود را که تا آن زمان تحت سیطره آمریکا، انگلیس و روسیه بود به دست آوردیم و این از نتایج انقلاب در بخش استقلال بود. اما کشور برای استقلال خواهی مردم و امام بهای سنگینی داد. در سال‌های اول انقلاب، منافقین ۱۷ هزار نفر را ترور کردند سپس عراق و صدام را تحریک کردند. ارتش و تجهیزات صدام روسی بود کشورهای منطقه نیز منابع مالی زیادی در اختیار صدام گذاشتند و هزینه های جنگ صدام علیه ایران تامین شد. تجهیزات جاسوسی را مستقر کردند و اطلاعات جنگ را به عراقی ها دادند. ما برای استقلال بهای بسیاری دادیم. در ۱۶ استان و ۸۳ شهرستان و ۲۷۰۰ روستا تخریب ۱۰ تا۱۰۰ درصد داشتیم. حاصل این حملات دو میلیون آواره بود که در ۴۰۰ اردوگاه در نقاط دور از مرز عراق زندگی می‌کردند.

هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: آمریکایی ها تا امروز دست از دشمنی بر نداشته اند و همچنان خواهان تغییر رفتار ایران هستند. آن زمان شاه نوکر آمریکا بود و ایران امروز یک قدرت بسیار قوی در حوزه خاورمیانه است و تاثیری جهانی دارد و یکی از وزنه‌ها در فضای بین الملل است و روی ایران حساب می شود. ترامپ اعلام می‌کند ما ۷ هزار تریلیون دلار در خاورمیانه هزینه کرده ایم و هیچ دستاوردی نداشتیم. این مرهون جمهوری اسلامی است. قبل از پیروزی انقلاب دو قدرت بیشتر در دنیا نبود یکی قدرت شرق که کشورهای کمونیستی و سوسیالیستی بودند و دیگری قدرت غرب، و جهان در میان این دو قدرت تقسیم شده بود.

او در ادامه افزود: امام به درستی به آقای گورباچف پیام دادند و گفتند «برای مطالعه کمونیست باید به موزه تاریخ رفت». همین کمونیست، رغیب جدی اسلام بود. در کمونیست و سوسیالیست گفته می شود دین، تریاک توده ها است و آنها با دین چنین برخوردی داشتند. امام در نامه خود به آقای گورباچف می نویسند مشکل تو امروز اقتصاد و … نیست مشکل تو این است که ۷۰ سال اسلام زدایی کرده ای و باید برگردی و جبران کنی. کشوری که ابرقدرت بود و دین اسلام و ادیان را تریاک توده ها می‌دانست توسط یک روحانی نقد و تحلیل می‌شود و این شرایط ساده به دست نیامده بود. قبل از انقلاب که در آمریکا تحصیل می‌کردم دوستانی که من در آنجا پیدا کردم از من می پرسیدند اهل کجا هستم و من می‌گفتم ایرانی و آنها چیزی از ایران پیدا نمی‌کردند. تمام دانسته های آنها از ایران در گربه ایرانی خلاصه می شد و بعد قالیچه ایرانی و حشیش ایرانی که در نشنال جغرافی درباره ایران نوشته شده بود.

او کرسی های شیعه شناسی را از دستاوردهای انقلاب دانست و گفت: امروز صدها کرسی شیعه شناسی در بهترین دانشگاههای دنیا تاسیس شده است. در قم از ۲۲۸ کشور طلبه داریم. رویشی از جهت بین المللی نسبت به اسلام داشتیم که توجهی به اسلام و مکتب اهل بیت(ع) ایجاد شد. ارزش هایی که در مکتب اهل بیت(ع) وجود دارد مورد توجه واقع شد. من اعتراف می کنم که ما در داخل ریزش داشتیم و جوانان امروز مثل دوران ما در اوایل انقلاب نیستند. آنها مثل ما نیستند و مساله آنها، امروز دین نیست که این هم دلایلی دارد. من در دومین روز ورود به آمریکا به کنفدراسیون رفتم که دو هزار دانشجوی ایرانی آنجا جمع شده بودند ظهر که شد و برای ناهار تعطیل کردند از مسئول کنفدراسیون پرسیدم نمازخانه اینجا کجاست؟ مسجد کجاست؟ او یک نگاه فقیه اندر سفیه کرد و به من گفت تو اگر می خواستی نماز بخوانی چرا به آمریکا آمدی؟! گفتم کجا باید می‌رفتم؟! گفت باید به نجف و پیش خمینی ات می رفتی! مساله ما در آن روزها دین و نماز و روزه و اعتقاداتمان بود ولی امروز مساله تعداد زیادی از جوانها دین نیست و اینها جزو ریزش های ما است.

هاشمی در خصوص دستاوردهای انقلاب در زمینه آزادی اظهار کرد: آزادی امروز که در اثر انقلاب برای کشور به وجود آمد با خفگان نظام پهلوی قابل قیاس نیست. قبل از انقلاب دو روزنامه داشتیم و این تعداد مطبوعات وجود نداشت ما در آن سالها تریبون آزاد نداشتیم. ولی هرچه از سالهای اول انقلاب فاصله می گیریم به دلیل برخی مسائل از جمله توهمات سرنگون کردن نظام، آزادی ها کمی محدود شد اما باز هم تفاوت از زمین تا آسمان است. آزادی در دنیا دو تعریف دارد. یکی مکتب لیبرالیسم که آزادی را بی بند و باری می داند و عده ای از جوانان ما به دنبال آن آزادی لیبرالی هستند ولی زیربنای فکر ما اسلام است و در دین اسلام، آزادی به یک سری ضوابط و قوانین محدود است.

او در رابطه با اظهارات اخیر در خصوص مساله حجاب گفت: برخی از قیدهایی که وجود دارد به دلیل اصولی است که در دین ما وجود دارد. اگر اینگونه موارد را بپذیریم و بدانیم که وقتی جامعه ای مبتنی بر مکتب فکری‌ای اداره می شود و ضوابط و ارزش های آن مکتب پذیرفتنی است در این صورت ما مشکلی پیدا نمی‌کنیم. در حقیقت مشکلات از زمانی شروع می‌شود که ما آن را نمی‌پذیریم. وقتی من دینی را قبول نداشته باشم بر سر موضوعی مثل حجاب مساله خواهم داشت و این نوع ایرادات را وارد می کنم و آزادی هایی را که در لیبرالیسم هست و در اسلام نیست را محدودیت می دانم. ما آیه صریح قرآن داریم که می‌گوید «و فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ» «بشارت بده به بندگان من کسانیکه اقوال مختلف را بشنوند و بهترین آنها را انتخاب کنند». اخیرا عده‌ای می گویند حجاب را به رفراندوم بگذارید، ولی مگر می توان احکام دینی را با رفراندوم عوض کرد؟! خواست مردم باعث نمی شود حکمی قبح اسلامی یا گناه شرعی خود را از دست بدهد.

هاشمی با بیان اینکه همه اصول آزادی در تمام مراحل انتخابات رعایت نمی‌شود اظهار کرد: از نظر آزادی باید بگویم جامعه ما آزادی مشروط دارد ضمن اینکه ما در همه اوضاع هنوز آزادی نداریم و مشکلاتی داریم و این مساله دلایل خود را دارد. ما هم در جاهایی به رفتار حکومت اعتراض داریم. جامعه و تیپ روشنفکر امروز به بحث نظارت استصوابی اعتراض دارد. ما می‌گوییم مردم باید حق انتخاب داشته باشند. از نظر جمهوری، مبنا انتخابات است. ما انتخابهای زیادی داشتیم؛ بنابراین ابزار را داریم ولی همه اصول آزادی در تمام مراحل انتخابات رعایت نمی شود. یعنی مردم از دادن حق رأی به اشخاص محروم می شوند و یا اینکه با عبارت رجال در قانون اساسی خانم‌ها را از کاندید شدن برای ریاست جمهوری منع کرده اند. محدودیت هایی این چنینی داریم و بودن این ها را قبول نداریم ولی شرایط کشور اینگونه است.

این فعال سیاسی با بیان اینکه جناح های فعال در حاکمیت نمی‌توانند برخی از اشخاص را تحمل کنند ادامه داد: در کشور ما حزب به معنای واقعی وجود ندارد ولی جناح داریم و این جناح های فعال در حاکمیت نمی‌توانند برخی از اشخاص را تحمل کنند و برای آنها محدودیت هایی به وجود می آورند. این کارها نه دلیل قانونی دارد و نه دلیل شرعی. حرمت شکنی در دین هم گناه محسوب می شود برخی تریبون ها در حال توهین به افراد هستند و هرجایی منافع خود را در خطر می بینند نسبت به اشخاص رفتار ناشایستی دارند. یادم هست آقای هاشمی گفتند من امروز خیالم راحت است و می‌توانم راحت سرم را بگذارم و بمیرم چون مردم راه خود را پیدا کردند و در انتخابات حرف خودشان را می زنند ما دیدیم که در دو سه انتخابات اخیر هاشمی نبود ولی مردم حرف خود را زدند و به جریان این طرف رأی دادند.

هاشمی ائتلاف را تنها راه پیروزی در انتخابات دانست و گفت: با توجه به ضریب نفوذ سازمان‌های مختلف در مردم تجربه‌ی من نشان می‌دهد در انتخابات فقط می توان با ائتلاف پیروز شد. به طور مثال جناح اصولگرا از اول انقلاب تا به حال در حدود بیست درصد نفوذ مردمی داشته است. جناح اصلاح طلب نیز همینطور بوده و در حدود ۲۰-۲۱% نفوذ مردمی و جناح اعتدالگرا در حدود ۳۷-۳۸ درصد نفوذ مردمی دارد. اگر دو طیف با هم ائتلاف کنند برنده انتخابات می شوند. اکثریتی که یک جناح را برنده انتخابات کند در کشور ما وجود ندارد؛ بنابراین لازمه پیروزی ائتلاف است.

او ادامه داد: امروز بین جناح اصلاح طلب و اعتدالگرا قرابتی به وجود آمده است و تصور می شود آنها با هم هستند و در این انتخابها هر کدام با هم باشند به روال عادی برنده میدان خواهند بود. تریبون های تندرو در حال تخریب و تهمت هستند تا رأی مردم را بزنند و مردم به آن سمت نروند ولی تجربه در کشور ما نشان داده است که مردم به سمت کسی که فحش می دهد نمی روند. اگر این کارها نتیجه عکس نداشته باشد نتیجه مطلوبی هم برای آنها نخواهد داشت. مشترکات دو جناح اعتدالگرا و اصلاح طلب با هم بیشتر است و تندروهای جناح اصولگرا در حال توهین و تخریب این افراد هستند. آقای خاتمی و آقای هاشمی مورد ظلم و تحقیر قرار می‌گیرند و احمدی نژاد که اینهمه علیه قوه قضاییه حرف زده، عضو مجمع تشخیص است. مردم اینها را می‌بینند و به حساب می آورند. عده ای سازمانی و تشکیلاتی هستند و به این سمت می‌روند ولی عامه مردم انتخاب دیگری دارند.

عضو سابق مجمع تشخیص مصلحت نظام رد صلاحیت افراد شناخته شده را عامل پیروزی افراد گمنام دانست و گفت: در دوره گذشته اشخاص شناخته شده تایید نشدند، تمام لیست کارگزاران رد صلاحیت شدند درحالی تمام افراد حزب مؤتلفه را تایید کردند. بررسی در کار نبود و مردم با این رفتار، افراد گمنامی را انتخاب کردند. پیروزی یک فرد شناخته نشده در مقابل یک چهره اصولگرا در حقیقت واکنش مردم به رفتار شورای نگهبان است. ما در این چهل سال هم دستاورد داشتیم و هم کاستی هایی وجود دارد من تعصب انقلابی ام را دارم و از ابتدا داشتم و فکر می کنم کار خوبی انجام شده ولی فارغ از این تعصب، دستاوردهای انقلاب ما به مراتب بیشتر بوده است. شرایط امروز ایران وضعیت خوبی است و نه تنها ایران بلکه مکتب فکری و ایدئولوژی ما در دنیا نیز مطرح شده است.

او ادامه داد: روزی که امام اعلام کرد من جمعه به ایران می روم من در پاریس در خدمت امام بودم موجی راه افتاد و مجله لکس پرس عکس روی جلد هفته خود را به امام اختصاص داد و زیر عکس نوشت «مردی که جهان را تکان داد» این اتفاق چهل سال قبل رخ داد و آثار آن تکان را امروز می بینیم. برخی از مسائل و مشکلاتی که وجود دارد حرکت های ایضایی است که توسط ناراضیان داخلی و خارجی سازماندهی می شوند ولی هیچ کدام از این حرکتها در حدی نیستند که به اصل نظام آسیب بزنند. ما امروز به گروه‌های مختلف تقسیم شده ایم. کسی آنها را زیر یک چتر نیاورده است ولی در زمان امام همه ما زیر یک چتر بودیم و حتی مخالفین هم زیر چتر امام بودند. برخی رفتار ها باید جمع شود و همه منافعی مشترک داشته باشیم.

هاشمی در پایان خاطرنشان کرد: همه نسبت به انقلاب تعهد دارند و می‌خواهند نظام باشد. امام می‌گفتند در هر کاری مردم را مشارکت بدهید امروز می بینیم شروع کرده اند به تخریب امام(ره)، ولی اگر امام را تخریب کنید چه کسی را داریم؟! یاران نزدیک امام یا از دنیا رفته اند و یا خانه نشین هستند. ۱۰ سال از اتفاق ۸۸ گذشته است نباید مادام العمر نسبت به هم کینه داشته باشیم. دشمن می خواهد ما با هم نباشیم نباید در زمین دشمن بازی کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.