کیومرث کلانتری در حاشیه جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوای استان تهران که امروز در استانداری تهران برگزار شد در جمع خبرنگاران درباره منشا بوی بد تهران که حدود سه هفته پیش احساس شده بود، اظهار کرد: برای منشا یابی این بو اقدامات گسترده ای صورت گرفته است و بلافاصله بعد از این که این بو در سطح شهر تهران متصاعد شد، کارگروه ویژه‌ای شکل گرفت. ما از ابتدایی‌ترین احتمالات شروع به کار و منشایابی کردیم. هواشناسی نیز گزارش کرد که هیچ تغییر جوی اتفاق نیفتاده است.

 

وی ادامه داد: با همکاری شرکت آب وفاضلاب نیز سیستم فاضلاب شهر تهران چک شد وبه این نتیجه رسیدیم که مشکل از سیستم فاضلاب نیست. شرگت گاز و آتش نشانی نیز بعد از بررسی  خود اعلام کردند در آن بازه زمانی آتش‌سوزی یا اتفاق خاصی دیگری در سطح شهر تهران اتفاق نیفتاده است.

 

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران با بیان این که براساس اعلام اورژانس نیز در آن بازه زمانی کسی به دلیل مشکلات تنفسی ناشی از این بو به بیمارستان‌ها مراجعه نکرده بود ، تصریح کرد: درهمان روز کمیته بحران تشکیل جلسه داد و به این  نتیجه رسیدیم این بو فقط در بخش‌هایی از تهران استمشام شده و در شهرستانهای دیگر این  اتفاق نیفتاده است. طی روزهای بعد نیز فاضلاب ساختمان پلاسکو و پسماندهای آراد کوه را نیز بررسی کردیم و دوباره این نتیجه رسیدم که آن‌ها نیز مشکلی نداشتند.

کلانتری در ادامه گفت: مرکز زمین شناسسی زلزله‌نگاری نیز تایید کرد که در آن بازه زمانی تغییرات  در سطح زمین اتفاق نیفتاده است بنابراین به نقطه مکانی خاصی که این بو از آن متصاعد شده باشد، نرسیدیم.

مدیر کل خفاظت محیط زیست استان تهران ادامه داد: هفته گذشته تیم های مشترکی از محیط زیست با پرسش‌نامه‌های کتبی به‌صورت میدانی با مردم مصاحبه کردند و از آنها پرسیدند آیا بوی در سطح شهر احساس کردند یا خیر و اگر جواب مثبت است حدس می‌زنند آن بو چه منشای دارد. بیشترین فراونی پاسخهای مردم مربوط به فاضلاب و گاز «مرکاپتان» بود.

کلانتری در پایان گفت: در نهایت نیز هیچ یک از دستگاه‌ها بوی متصاعد شده از زیرمجموعه های که در حیطه وظایف آن دستگاه است را تایید نکرد بنابراین نتوانستیم به نقطه مشخصی برای منشا این بو برسیم. سازمان حفاظت محیط زیست دستگاه‌های سنجش کیفیت گاز و ذرات را دارد ولی هنوز تجهیزاتی برای سنجش بو نداریم که باید آن‌ها را تهیه کنیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.