آیت الله سید احمد خاتمی در حاشیه نشست مشترک هیات رئیسه و کمیسیون‌های مجلس خبرگان در جمع خبرنگاران با تبیین موضوعات مطرح در این نشست گفت: مسائل مربوط به مردم موضوعات اصلی در نشست امروز بود و نباید اجازه داد کسانی ایجاد نارضایتی کنند.

وی گفت: دشمنی دشمنان طبیعی است، اما از خودی‌ها انتظار می‌رود رضایت مردم را که به تعبیر امام علی (ع) سرمایه هستند در شعاع رضایت خداوند تامین کنند که البته تامین شدنی است.

آیت الله خاتمی افزود: موضوع مهم نشست امروز، بررسی فضای مجازی بود که بر همین اساس از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، دبیر شورای عالی فضای مجازی و رئیس سازمان پدافند غیرعامل دعوت شده بود که با حضور در نشست، مسائل مربوط به این حوزه در فضایی صریح و شفاف گفته شد.

وی گفت: هشت نفر از اعضای خبرگان مطالبشان را گفتند و عمدتاً بر آسیب‌های فضای مجازی تاکید کردند و این سه مسئول مهمان هر یک به مدت ۲۰ دقیقه با تبیین عملکرد دستگاه‌های مسئول تحت مدیریت شان به پرسش‌ها پاسخ دادند.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری افزود: آنچه در این جلسه مطرح شد این بود که همگان بر جدی بودن آسیب‌های فضای مجازی اتفاق نظر داشتند و اینکه این تهدیدها منحصر به کشور ما نیست و کلید داران فضای مجازی در پی ایجاد دولت در درون دولت‌ها در کل دنیا هستند.

خاتمی اضافه کرد: برخی آقایان در جلسه از کلید داران فضای مجازی به کالیفرنیایی‌ها تعبیر کردند و گفتند کلید این فضا در اختیار آمریکاست و خطر آن نیز منحصر به دین و نظام جمهوری اسلامی نیست بلکه خطر آن، آسیب رساندن به استقلال کشور است.

وی گفت: یکی از مسئولان مهمان در این نشست گفت تا چند وقت دیگر نیمی از اقتصاد، فرهنگ و مسائل کشور در حوزه‌های مختلف در اختیار فضای مجازی قرار خواهد گرفت که بیگانگان آن را اداره می‌کنند.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری افزود: همه بر جدی بودن خطر آسیب‌های فضای مجازی اتفاق نظر داشتند، اما اعضای خبرگان درباره آسیب‌های آن بر دین و اخلاق مردم و نیز بر استقلال سیاسی کشور با ادامه روند کنونی نگران بودند.

خاتمی گفت: خوشبختانه مسئولان ذیربط در نشست نیز این خطر را باور داشتند، اما به اعضای خبرگان اطمینان دادند که ما هم دین داریم و به نظام و انقلاب وابسته ایم و در مجموع گفتند که باید بپذیریم همه اعم از مسئولان دولتی و غیردولتی در این باره تقصیر و قصور داشته ایم و باید آن را جبران کنیم.

وی افزود: موضوع این نیست که از فضای مجازی استفاده نشود، این مثل آن است که وقتی رادیو تازه آمده بود برخی می‌گفتند از آن استفاده نکنیم در حالی که این نشدنی است و از فضا و امکانات جدید باید استفاده کرد.

سخنگوی هیات رئیسه مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: اما سخن این است که طوری نباشد که قبل از اینکه ما از فضای مجازی استفاده کنیم آنان براندازی کنند و مسئولان ذیربطی که می‌توانند مدیریت کنند باید از اقتدار مدیریتی شان برای مقابله با این روند استفاده کنند.

خاتمی گفت: این دقیقاً همان کاری است که چینی‌ها انجام دادند، نمی‌گوییم که چین الگو است، اما این کشور از همان ابتدا فهمید که فعالیت کانال تلگرام برای ایجاد حاکمیت در حاکمیت آنان است پس با اشراف دولت، فضای مجازی بومی ایجاد کردند.

وی افزود: چرا ما در نظام جمهوری اسلامی که کانون ارزش‌های الهی است این حساسیت بایسته را ایجاد نکنیم.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان تاکید کرد: برخی مسئولان در این جلسه می‌گفتند فیلترینگ مانند ترمز خودرو است؛ آیا می‌شود بگوییم خودرو می‌خواهیم، اما ترمزش را نمی‌خواهیم؟ پس باید ترمز هم ایجاد کرد که جلوی مفاسد و آسیب‌های فرهنگی و سیاسی فضای مجازی گرفته شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.