منابع آگاه به شبکه سی ان ان گفتند: رییس جمهور آمریکا همچنین سرگرم بررسی به رسمیت شناختن خوان گوایدو، رهبر مجلس ملی ونزوئلا و سیاستمدار مخالف مادورو به عنوان رییس جمهوری قانونی این کشور است.

در حالی که مقامات دولت ترامپ مستقیما چنین اطلاعاتی را تایید نکردند، اما شبکه سی ان ان به نقل از گارت مارکیز، سخنگوی شورای امنیت ملی نوشت: آمریکا در حال حاضر سرگرم بررسی همه ابرازهای دیپلماتیک، سیاسی و اقتصادی در واکنش به غصب قدرت از سوی رژیم مادورو است.

یک منبع آگاه در دولت آمریکا اظهار کرد: آخرین باری که تحریمها علیه دولت ونزوئلا به طور جدی در واشنگتن مورد بحث قرار گرفت، تحریم نفتی کامل در میان گزینه های مورد بحث نبود.

این مقام آگاه به رویترز گفت: حقیقت این است که بزرگترین تحریم علیه نفت و تولید نفت ونزوئلا، نیکولاس مادورو و ناکارآمدی شرکت PDVSA نام دارد. نیکولاس مادورو این شرکت را زمین زده و بیش از پیش این شرکت را ناکارآمد کرده است.

با این حال، با وجود افت مستمر تولید نفت ونزوئلا، صادرات روزانه نفت از این کشور به پالایشگاههای آمریکایی ثابت مانده است. طبق آخرین آمار منتشره از سوی اداره اطلاعات انرژی آمریکا، در فاصله ماه مه تا اکتبر سال ۲۰۱۸ صادرات نفت ونزوئلا به آمریکا به حدود نیم میلیون بشکه در روز رسید. اگرچه این میزان کمتر از نرخ صادرات در اواخر دهه ۱۹۹۰ است اما به اندازه صادرات در فاصله سال ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۵ اندک نیست و پالایشگاههای آمریکایی ممکن است نیاز بیشتری به نفت ونزوئلا داشته باشند.

اواخر سال میلادی گذشته دولت آلبرتای کانادا به تولیدکنندگان محلی دستور داد تولیدشان را بیش از ۳۰۰ هزار بشکه در روز کاهش دهند تا قیمتها تقویت شود. این اقدام به خوبی نتیجه داد و اکنون برخی از تحلیلگران نگران هستند که ممکن است کمبود عرضه نفت سنگین در راه باشد به خصوص که عربستان سعودی تولیدش را کاهش داده است و زمانی که این کشور تولیدش را کاهش می دهد، عمدتا تولید نفت سنگین است.

اکثر پالایشگاهها در منطقه گلف کاست آمریکا که بیش از نیمی از نفت جهان را فراوری می کند، به نفت سنگین نیاز دارند و منابع رقابتی معدودی وجود دارند که آنها بتوانند در صورت کمبود تامین نفت سنگین، به آنها روی بیاورند.

بر اساس گزارش شبکه سی ان ان، ایده تحریم نفتی پیش از این از سوی رییس جمهور آمریکا رد شده بود زیرا به جهش قیمت بنزین به میزان حداکثر ۱۵ درصد منجر خواهد شد. چنین اتفاقی مورد خوشایند ترامپ نیست به طوری که وی در بهار و اوایل تابستان از اوپک خواست بود تولیدش را برای پایین بردن قیمت نفت، افزایش دهد. بر این مبنا این احتمال وجود دارد که رییس جمهور آمریکا از تحریم نفتی کامل ونزوئلا با توجه به کمبود عرضه نفت سنگین خودداری کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.