این مقام اروپایی بامداد پنجشنبه در گفت وگو با ایرنا در لندن گفت: ما از برگزاری کنفرانس درباره خاورمیانه موسوم به «صلح و امنیت در خاورمیانه» اطلاع داریم اما با توجه به اینکه موگرینی در این ایام مسافرت است، بعید به نظر می‌رسد که در کنفرانس فوق شرکت کند.

کنفرانس به‌اصطلاح «صلح و امنیت در خاورمیانه» با تمرکز بر فعالیت‌های منطقه‌ای ایران قرار است در روزهای ۱۳ و ۱۴ فوریه (۲۴ و ۲۵ بهمن ماه) در ورشو پایتخت لهستان برگزار شود.

خبر برگزاری این کنفرانس را مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا جمعه گذشته در جریان سفر خاورمیانه‌ای خود و در گفت‌وگو با شبکه خبری 'فاکس نیوز' اعلام کرد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اعلام برگزاری این کنفرانس، به لهستان و شرکت‌کنندگان کنفرانس در توئیتی یادآوری کرد: کسانی که در آخرین نمایش ضد ایرانی توسط آمریکا شرکت کرده بودند، یا مرده‌اند، یا بی‌آبرو شده و یا به حاشیه رانده‌شده‌اند؛ و ایران قوی‌تر از همیشه است.

وی بابیان اینکه دولت لهستان نمی‌تواند این ننگ را پاک کند، افزود: درحالی‌که ایران، لهستانی‌ها را در جنگ جهانی دوم نجات داد، این کشور اکنون میزبان یک سیرک درمانده ضد ایرانی می‌شود.

عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه نیز در این خصوص اعلام کرد: ۱۸۹۲ لهستانی از سال ۱۹۴۲ میلادی تاکنون در قبرستان لهستانی‌ها در تهران آرمیده‌اند. بیش از یک‌صد هزار لهستانی پس از آزادی از اردوگاه‌های کار اجباری استالین از راه ایران بازگشتند. قبرستان‌ها در ایران بعد از ۳۰ سال قابل‌جایگزینی هستند اما مردم تهران ۷۷ سال است که احترام میهمانان خود را نگاه داشته‌اند.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.