منابع آگاه در گفتگو با پایگاه سعودی ایلاف مدعی شدند: طرف‌های اطلاعاتی منطقه‌ای به صورت مستقیم و غیرمستقیم از طریق آمریکا به برخی کشورهای عربی اعلام کردند که برخی گروه‌ها قصد دارند با حملات تروریستی هیئت‌های عربی شرکت کننده در نشست اقتصادی بیروت را هدف قرار دهند. این منابع می‌گویند که دقت این اطلاعات تا حدی است که جزئیاتی درباره اسامی افرادی که این تهدیدات را مطرح کرده و اماکنی که مورد هدف قرار می‌گیرند و زمان عملیات نیز وجود دارد.

 

به ادعای این منابع، این اطلاعات دقیق باعث شده که عبد الفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر مشارکت خود را در این نشست که روزهای ۱۹ و ۲۰ ژانویه برگزار می‌شود، لغو کند.

 

مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا که به خاورمیانه سفر کرده بود مسؤولان برخی کشورها را از این اطلاعات آگاه کرد.

 

این منابع تاکید کردند: به احتمال خیلی زیاد مشارکت تمامی هیئت‌ها در نشست اقتصادی سران عرب در بیروت لغو شود، چرا که مسیر فرودگاه تا محل اقامت‌شان در بیروت و همچنین مکان برگزاری نشست و مسیرهای منتهی به آن امن نیست.

 

دیوید هیل، فرستاده آمریکا به لبنان به برخی طرف‌های لبنانی در خصوص خطراتی که نشست بیروت را تهدید می‌کند هشدار داده و از دستگاه‌های امنیتی لبنان خواسته هرچه سریع‌تر به بررسی این وضعیت بپردازد.

 

در این راستا یک مسؤول لبنانی گفت: این تهدیدات، تهدیدات جدیدی نیست و دستگاه امنیتی لبنان قادر به مقابله با آن است. بهتر است نشست اقتصادی سران عرب به وقت دیگری موکول شود و در حال حاضر در سایه دو دستگی جهان عرب در قبال مسائل مهم در بیروت برگزار نشود.

 

منابع آگاه می‌گویند که احمد ابوالغیط دبیرکل اتحادیه عرب ابراز امیدواری کرده که این نشست برگزار شود اما تاکید کرده که به شدت نگران تهدیدات امنیتی و احتمال عملیات تروریستی است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.