دکتر مهدی تولائی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با بیان این که بالا رفتن سن ازدواج جوانان در جامعه امروزی دلایل متعددی دارد، اظهار کرد: مهمترین و عمده‌ترین دلیل این موضوع را می‌توان تفاوت نگرش جوانان به مقوله ازدواج دانست.

وی با اشاره به این که تغییرات دنیای مدرن باعث ایجاد نگرش‌های متفاوتی در بین جوانان شده است، افزود: این جوانان صرفنظر از درست یا غلط بودن تفکرشان، به دنبال اهداف جدیدی در تشکیل خانواده هستند .

این روانشناس یزدی، علل این تغییر دیدگاه را مسائل اقتصادی، روانشناسی، اجتماعی و باورهای فردی برشمرد و گفت: ترس از طلاق، نداشتن شغل مناسب، مشکل مسکن و باور به لزوم کامل بودن همه شرایط، مقوله‌ی ازدواج را به مشکلی با راهکار سخت تبدیل کرده است.

وی در ادامه سبک ارتباط بی‌تعهد و پرتنوع را یکی دیگر از عوامل مهم در کاهش تمایل جوانان به ازدواج دانست و بیان کرد: برخی از این عوامل، جنبه‌ی روانشناختی دارد که به دلیل غفلت جامعه، به معضلی برای خانواده‌ها تبدیل شده و در حال قرار گرفتن در ناخودآگاه جوانان است .

تولائی اظهار کرد: مصاحبه با جوانان نشان می‌دهد که وحشت از طلاق، شکست در زندگی زناشویی، پرداخت مهریه‌های سنگین و مشخص نبودن آینده زندگی باعث شده که آنان با احتیاط بیشتری به سمت ازدواج بروند یا به کلی قید ازدواج را بزنند.

وی ادامه داد: از طرف دیگر تبلیغ تفکر عدم لزوم ازدواج و مهیا بودن شرایط ارضای نیازهای معمول جوانان بودن ازدواج، باعث شده اهداف اصلی ازدواج فراموش شود و یکی از کارکردهای آن یعنی برطرف کردن غریزه‌ی طبیعی جنسی جایگزین سایر اهداف آن نیز شود.

این روانشناس با اشاره به این که گسترش تمایل به ازدواج سفید از سوی جوانان، اهداف اصلی ازدواج را هدف قرار داده و تمایل جوانان را به سمت کارکردهای آن برجسته کرده  است، خاطرنشان کرد: عدم ترویج مشاوره‌های پیش از ازدواج، تفکر غلط، عدم امکان پیش‌بینی ازدواج و عدم آموزش مهارت‌های زندگی اجتماعی، این ترس و واهمه را واقعی جلوه داده است.

تولائی با بیان این که ازدواج باعث محدودیت در زندگی شخصی نمی‌شود، تصریح کرد: در بسیاری از موارد افرادی که می‌توانند با دید مثبت زندگی موفق و آرامش بخشی برای خود بسازند، تحت تاثیر این باورهای نادرست، خوشبختی را از خود می‌گیرند.

این مسئول روابط عاطفی تمام نشده و ادامه‌دار قبلی را از دیگر معضلات جامعه امروزی، عنوان و خاطرنشان کرد: این دلایل واقعی در کنار سایر شرایط جامعه دست به دست هم داده‌اند تا افراد بیش از پیش از ازدواج گریزان باشند و باعث نگرش منفی به این مقوله و بالا رفتن سن ازدواج شوند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.