این روزها برخی افراد متقاضی استخدام عنوان می‌کنند که "ظاهرا طرحی در مجلس در حال بررسی است که براساس آن قرار است سن استخدام از حدود ۲۸ سال تا بیش از ۳۰ سال افزایش پیدا کند" و خواهان تسریع در روند آن هستند.

اما پرس‌وجو از سازمان اداری و استخدامی با توضیحاتی همراه بود و با استناد به مواد قانونی گفته شد که "شرایط استخدام در قانون تعیین شده و هرگونه تغییری نیاز به مصوب شدن قوانین جدید است که این سازمان اخیرا هیچ پیشنهادی را برای افزایش یا کاهش سن استخدام به مجلس ارائه نکرده و از وجود چنین طرحی در مجلس نیز بی‌اطلاع است".

طبق توضیحات سازمان اداری و استخدامی در ماده (۴۲) قانون مدیریت خدمات کشوری، شرایط سنی استخدام مشخص و در بند «الف» تاکید شده که داشتن حداقل سن ۲۰ سال تمام و حداقل ۴۰ سال برای استخدام رسمی و برای متخصصین مدرک تحصیلی دکتری ۴۵ سال است.

براساس این ماده قانون، دستگاه‌ها برای استخدام نمی‌توانند افراد کمتر از۲۰ سال را انتخاب کنند، اما سقفی برای استخدام مشخص نشده و این موضوع در اختیار دستگاه قرار دارد تا بتواند متناسب با شرایط و نیاز خود و البته آنچه برای سابقه کاری نیرو در نظر می‌گیرد، آن را تعیین کند. از سوی دیگر حداکثر ۴۰ سال برای استخدام‌های رسمی در نظر گرفته شده و افرادی که مدرک تحصیلی دکتری دارند حداکثر ۴۵ سال شرایط سنی استخدام آنهاست.

بنابر این گزارش، در قانون حداکثر سن برای استخدام تعیین نشده و سن ۲۸ یا ۳۰ سالی که مطرح می‌شود سن مشخص شده در قانون نیست، بلکه دستگاه‌ها با توجه به مجوز قانونی که دارند آن را تعیین می‌کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.