«سیف الاسلام القذافی» فرزند معمر القذافی دیکتاتور مخلوع لیبی در پیامی به «سرگئی بابرون» رئیس کمیته همبستگی دو ملت روسی-لیبیایی گفت که «مسکو از تلاش‌های صلح در لیبی که با هدف جایگزینی امنیت و ثبات صورت می‌گیرد، حمایت می‌کند.»

در همین ارتباط، «خالد الزایدی» وکیل سیف الاسلام القذافی پیشتر در گفت‌وگو با شبکه روسیاالیوم گفته بود که پسر قذافی با ارسال نامه‌ای به مسئولان بلندپایه روسی، خواستار حمایت مسکو از حل بحران لیبی شد.

الزایدی تاکید کرده بود که پاسخ مسکو به این درخواست سیف الاسلام «مثبت» بود. روسیه در بین مردم لیبی از جایگاه خوبی برخوردار است، زیرا دست آن مانند برخی کشورها، به خون لیبیایی‌ها آلوده نیست و در هیچ جنگی علیه لیبی شرکت نداشت.

«خلیفه حفتر» فرمانده ارتش لیبی نیز طی سال‌های اخیر نامه‌ای به سران روسیه ارسال کرده بود. روزنامه روسی «ایزویستا» با انتشار مطلبی در مهرماه سال ۱۳۹۵ نوشته بود که حفتر در این نامه از مقامات روسیه خواست تا به لیبی سلاح و تجهیزات نظامی وارد کنند.

تحریم واردات سلاح به طرف‌های درگیر در لیبی از سال ۲۰۱۱ و در بحبوحه درگیری مسلحانه با «معمر قذافی وضع شد.

لیبی از سال ۲۰۱۱  پس از سرنگونی دیکتاتور سابق این کشور، صحنه درگیری گروه‌های شبه نظامی بوده است.

لیبی از اواسط سال ۲۰۱۴ شاهد رقابت دو دولت «طرابلس» و «طبرق» برای به دست گرفتن قدرت است. این دو دولت در دسامبر سال ۲۰۱۳ با تلاش سازمان ملل و با میانجی گری برخی کشورهای آفریقایی، در خصوص تشکیل «دولت توافق ملی» توافق کردند.

حفتر حامی پارلمان لیبی در «طبرق» است و دولت وفاق ملی طرابلس را تأیید نمی‌کند. پارلمان لیبی و خلیفه حفتر، دولت وفاق ملی را متهم می‌کنند که تفکر اخوان المسلمین و گروه تروریستی القاعده را دنبال می‌کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.