محمد باقر قالیباف عضو تشخیص مصلحت نظام در دومین سالگرد شهدای آتش‌نشان حادثه پلاسکو که امشب در مسجد امام حسن مجتبی(ع) برگزار شد، اظهار داشت: اگر فردی،خانواده‌ای و جامعه‌ای احساس خطر و ناامنی کند حتی در مسیر بندگی خود دچار مشکل می‌شود و ما شهدای خود را به عنوان مظهر و نماد فداکاری، ایثار و از خود گذشتگی تجلیل و تکریم می‌کنیم چون آن‌ها با تقدیم جان خود آرامش، آسایش و زندگی را به ما هدیه کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه امنیت امروز را مدیون مدافعان حرم هستیم، خاطرنشان کرد: کشورهایی که امروز هزاران کیلومتر دورتر از مناطق خاورمیانه خود را مهد آرامش و امنیت می‌دانند ولی امروز در غرب اروپا شاهد حوادث و ناایمنی‌هایی در کشورهایی هستید که خود در خاورمیانه به سرکردگی صهیونیست و آمریکا فتنه‌انگیزی کرده‌اند و به برکت شهدای مدافع حرم چند هزار عملیات تروریستی منجر به تلفات انسانی در آن کشور‌ها رخ داده است.

عضو تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: اگر دین و احکام اسلامی و فرهنگ قرآن و اهل بیت(ع) در جامعه ما وجود دارد و در سایه یک نظام اسلامی زندگی می‌کنیم همه این‌ها به برکت فداکاری و مجاهدت شهیدان است.

محمد باقر قالیباف شهدای آتش‌نشان را از مصادیق جهاد فی سبیل‌الله دانست و اضافه کرد: شهدای آتش‌نشان با چشم باز و با انتخاب خود فداکاری کردند و با اخلاص جان خود را برای امنیت شهروندان دادند؛ از نظر روحی، روانی و آمادگی برای ایثارگری کاری که شهدای آتش‌نشان در حادثه تلخ پلاسکو انجام دادند بالاتر از روحیه رزمندگانی بود که در پشت خاک‌ریز و جبهه جنگیدند چرا که در دفاع مقدس فضای حاکم بر کشور و خانواده و حال و هوای خود رزمندگان فضای جنگ و آمادگی برای هر خطری بود ولی امروز در شهرها چنین فضایی حاکم نیست و در شرایط زندگی روزمره کسانی که در این موقعیت آمادگی برای جان‌فشانی و جان دادن دارند بسیار سخت‌تر از دوران دفاع مقدس است.

وی با اشاره به اوج ایثارگری آتش‌نشانان در حادثه پلاسکو خاطرنشان کرد: تعدادی از این شهدای جوان که بعضا تازه داماد یا در اول زندگی با فرزندانی کوچک بودند روز حادثه به لحاظ قانونی شیفت استراحت بودند و وقتی متوجه شدند داوطلبانه به سرعت به پایگاه و یا حتی مستقیم به دل حادثه رفتند و در نهایت ایثار و از خود گذشتگی به شهادت رسیدند و انصاف نیست که هرگز این شهدا را فراموش کنیم.

شهردار سابق پایتخت با بیان اینکه این راه همچنان ادامه دارد و سید احسان جامعی دیروز در حین یک مأموریت جان خود را تقدیم کرد، یادآور شد: در آن حادثه آتش‌نشانان قهرمان ما برای آن که مطمئن شوند کسی در ساختمان نمانده است و برای آسیب ندیدن شهروندان جان خود را در دل آتش و ریزش‌های پی‌درپی به خطر انداختند و ۱۶ دلاور ما به شهادت رسیدند.

قالیباف با تأکید بر اینکه آتش‌نشانان در کل کشور جان‌فشانی و فداکاری می‌کنند، ابراز داشت: زمانی که در شهرداری مسوولیت داشتم ایستگاه‌های آتش‌نشانی را از ۷۴ ایستگاه به ۱۲۵ ایستگاه با به کارگیری تجهیزات و امکانات مناسب گسترش دادیم و سعی کردیم به وضعیت این سازمان که مجموعه‌ای متفاوت از هر نظر در شهرداری است، رسیدگی کنیم ولی همه ما وظیفه داریم در امر پیشگیری اقدامات جدی صورت دهیم تا دیگر شاهد چنین آسیب‌هایی نباشیم.

وی با بیان اینکه مردم در وظیفه و خواسته مسوولان از آن‌ها با تحمل هر سختی هیچ وقت کم نگذاشتند، ادامه داد: همه ما که امروز در این کشور مسوولیتی داریم باید بدانیم مردم در همه صحنه‌ها حضور داشتند و علی‌رغم گذر از دوران سخت دفاع مقدس، تحریم‌ها، فشارهای اقتصادی و مشکلات معیشتی هر زمان که کشور نیاز داشت با وجود چشم طمع دشمنان برای از بین بردن صف متحد مردم باز هم در مقابل دشمن با حضور گسترده خود ایستادند و امروز آن‌ها در حوزه اقتصادی که شرایط سخت و برای بعضی‌ها غیر قابل تحملی را می‌گذرانند، از مسوولان خود توقع دارند.

عضو تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه بسیاری از مردان در مقابل خانواده خود شرمنده‌اند، گفت: هیچ چیز سخت‌تر از آن نیست که مردی حداقل نیازها و توقعات فرزندان و همسرش را نتواند برآورده کند و این همان جایی است که ما مسوولان باید دست این مردان را در روزهای سخت بفشاریم و افتخار همراهی و کمک کردن به آن‌ها داشته باشیم.

قالیباف ظرفیت‌های کشور را بسیار بالا دانست و معتقد است اشکالات امروز در زمینه مدیریت است و ما در بعضی بخش‌ها نا کارآمد هستیم، رانت و فسادی که است معلول هستند و علت اصلی ضعف مدیریت، ناکارآمدی و اجرای قانون است.

عضو تشخیص مصلحت نظام راه حل همه مشکلات را مردم عنوان کرد و افزود: با همه شرایط تحریم اگر این دغدغه‌مندی مردم و این کارآمدی همراه با مدیریت صحیح در همه سطوح در بخش‌های اجرایی و قضایی باشد خیلی از این نابسامانی‌ها سامان می‌گیرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.