این هفته برخی خطبا مانند ابوترابی فرد امام موقت نماز جمعه تهران در سخنرانی‌های خود به سالگرد آیت الله هاشمی رفسنجانی اشاره کردند. اما آنچه بیش از همه در خطبه‌های این هفته نمازهای جمعه خودنمایی می‌کرد مسئله اقتصاد و معیشت کشور بود.

سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد در خطبه‌های نماز جمعه تهران با اشاره به سالگرد ارتحال آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفت: «او نمونه کم‌نظیری از نسل مبارزان ضد ستمشاهی و از رنج‌دیدگان این راه پر خطر بود. سال‌ها زندان و شکنجه‌های ساواک و بعد مسئولیت‌های خطیر در دفاع مقدس و ریاست مجمع تشخیص و مجلس خبرگان که با فقدان هاشمی این جانب هیچ شخصیت دیگری را نمی‌شناسم که تجربه‌ای مشترک و دراز مدت را با او در نشیب و فرازهای این دوران به یاد داشته باشم.«

او همچنین بیان کرد: بنده توصیه‌هایی برای دولت داشتم که مورد توجه کارشناسان قرار نگرفته است. نظر بسیاری از صاحبنظران آن است که تفاوت معناداری بین لایحه بودجه ۹۸ با سال‌های گذشته، غیر از افزایش ارقام متناسب با تورم دیده نمی‌شود. البته اقدامات شفاف‌سازی شکل گرفته است. قدم‌هایی کوتاه برای کاهش برخی هزینه‌ها برداشته شده اما این اقدامات متناسب با تحول، تغییر و حرکت به سمت بودجه مبتنی بر عملکرد نیست.

حجت‌الاسلام سید احمد علم‌الهدی  خطیب نماز جمعه مشهد نیز بار دیگر از مسئله نفوذ و تلاش عده‌ای برای براندازی نظام گفت. او در این خطبه ها اظهار داشت: دشمن در ۴۰ سال گذشته انواع توطئه را انجام داده ولی شکست خورده است، آخرین توطئه‌ دشمن، جنگ اقتصادی است و ابتکار عمل را خود در دست گرفته است زیرا می‌خواهد جریان تحریم‌ها را به گونه‌ای هدایت کند تا ما در برابر تحریم‌ها منفعل شده و به سمت براندازی نظام و دین و انقلاب پیش برویم.

در ادامه به ظور خلاصه به آنچه در نماز جمعه‌های دیگر شهرها گذشته است می‌پردازیم.

ائمه جمعه

اظهارات

سید هاشم حسینی‌بوشهری/قم

دشمنان خواب‌دیده بودند که اجازه نمی‌دهیم جشن چهل‌سالگی انقلاب را ببینند درحالی‌که حضور مردم در این جشن یک تودهنی خواهد بود بر آنانی که نمی‌خواهند این جشن را ببینند.

حجت الاسلام سید محمدعلی آل هاشم/ تبریز

*خروج نیروهای انقلابی از تلگرام صحنه را برای دشمنان باز کرد، نباید در میدان جنگ نرم به دشمن جاخالی داد بلکه باید با تقویت حضور خود به شبهات فکری پاسخگو بود.

* پناه دادن اروپایی ها به گروهک های تروریستی نشان خوبی بر غیر قابل اعتماد بودن آنها است.

 

* اروپایی ها باید بخاطر پناه دادن به گروهک های تروریستی به مردم ایران پاسخگو باشند و دستگاه دیپلماسی خارجی هم در این زمینه باید با هوشیاری و غیرت منافع ملی را پیگیری کند.

سیدمحمد مهدی حسینی‌همدانی/ کرج 

در ایام دهه فجر سه ماهواره به فضا پرتاب می‌شود و این خبر سبب ترس آمریکایی‌ها شده و گفتند که این کار نقض قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل است و چهل سال است که با ایران‌هراسی، تهدید و تحریم تلاش می‌کنند ایران زمینگیر شود و توسط عوامل نفوذی القا می‌کنند که برای چه می‌خواهند ماهواره به فضا پرتاب کنند اما ایران نشان داد بدون حمایت دیگران هم می‌تواند استقلال و پیشرفت داشته باشد و عضو باشگاه فضایی و هسته‌ای دنیا شود.

سید یوسف طباطبایی نژاد/ اصفهان

منافقین به دنبال این هستند که ملت ایران را از آمریکا و دشمنانی بترسانند که نمی‌توانند در مقابل آنها مقاومت کنند، در حالی که منافقین اولیای شیطان به شمار می‌روند و به دنبال این هستند که ملت ما از کفار بترسند.

سید منتصر هاشمی/ چمران

کمتر شبی است که صدای تیراندازی به گوش نرسد و انتظار می‌رود هم مسئولان، هم شیوخ منطقه و هم مردم با کمک هم این معضل اساسی را حل کنند. این موضوع نیاز به برخورد قاطع دارد و از شورای تامین شهرستان می‌خواهیم با قاطعیت تمام با این معضل اجتماعی برخورد کند. اگر خلا قانونی نیز وجود دارد نمایندگان مجلس می‌توانند با همکاری دستگاه قضا این موضوع را فیصله دهند.

لطف الله دژکام /شیراز

*گرانی و مشکل اقتصادی را با امید به خداوند می توان رفع کرد نه اینکه به بنده امید داشته باشیم. اینکه دولت و مسئولین مکرر به دنبال ایجاد امید هستند بدون توجه به خداوند ممکن نیست و برای رسیدن به اهداف در این نظام امیدوار رحمت الهی هستیم که به طور حتم ممکن می شود.

*تمامی گروه های سیاسی به جای حرکت های سیاسی به سمت همدلی و اتحاد برویم تا خدمتی به مردم انجام شود زیرا نیاز امروز است که صادقانه و خالصانه با خون شهدا احترام می گذارند و دلسوز هستند خدمت کنیم

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.