راشا تودی روز پنجشنبه (۲۰ دی) نوشت که جلیقه زردها می خواهند روز شنبه تا جایی که می شود از حساب های بانکی خود برداشت کنند تا به زعم خود بانک های فرانسوی را تضعیف کنند و دولت به نحو قانونی و بدون خشونت به وحشت بیافتد.

یکی از اهداف جلیقه زردها آن است که دولت را وادار کنند تا با برنامه پیشنهادی همه پرسی شهروندان موافقت کند. براین اساس، شهروندان اجازه می یابند تا به قوانین جدید رای دهند و یا خود قوانین جدیدی را ارائه دهند.

در ادامه گزارش راشا تودی آمده است: این اقدام مالی اگر به خوبی هماهنگ شده باشد می تواند که نظام بانکی فرانسه و به تبع آن یورو را به زانو درآورد چرا که بانک ها تنها درصدی از سپرده های شهروندان را در اختیار دارند. با این حال بسیاری از بانک ها برداشت از عابر بانک را محدود کرده اند و معترضان مجبور خواهند شد تا برای برداشت وجه در درون بانک ها صف بکشند و این زمان مناسبی برای دولت فراهم می سازد تا محدودیت هایی در این زمینه اعمال کند. بدون شک این محدودیت ها خود زمینه ساز اعتراض های بیشتری خواهند شد.

به گزارش ایرنا، جنبش جلیقه زردها پس از ۸ هفته اعتراض سراسری و با وجود برخی عقب نشینی های دولت قصد دارد تا فردا (۲۲ دی) و در نهمین شنبه اعتراضی نیز بار دیگر در پاریس و دیگر شهرهای فرانسه به سیاست های اقتصادی دولت امانوئل مکرون راهپیمایی نمایند.

دولت فرانسه در پی اعتراض های شنبه گذشته وعده برخورد با تظاهرات بدون مجوز را داده و از سوی دیگر قصد دارد تا با برپایی مناظره های محلی زمینه تماس مستقیم معترضان و مسئولین را فراهم سازد. با این حال مسئول برگزاری این برنامه پیش از آغاز و در اعتراض به پایین بودن دستمزد خود از آن کنار کشیده است.

ادوارد فیلیپ نخست وزیر فرانسه خبر داده که در تظاهرات فردا ۸۰ هزار مامور پلیس در شهرهای مختلف فرانسه مستقر خواهند بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.