بررسی رقم قرارداد مربیان جام ملت‌های آسیا، نشان می‌دهد پرداختی قاره آسیا به مربیانش از مربیان بزرگ جام جهانی هم بیشتر است. کشورهای آسیایی برای راضی کردن مربیان بزرگ، حسابی دست به جیب می‌شوند و چین رکورد دنیا را هم شکسته است. گرانترین مربی جام ملت‌های آسیا با اختلاف فاحشی، مارچلو لیپی سرمربی چین است. او که قراردادی ۲۰ میلیون یورویی با فدراسیون چین امضا کرده، در میان تمام مربیان ملی جهان رکورددار محسوب می‌شود. فدراسیون فوتبال چین تا امروز، بدون احتساب پاداش‌ها بیشتر از ۴۰ میلیون یورو به لیپی پرداخت کرده و می‌خواهد این مسیر را تا جام جهانی بعدی ادامه دهد.

بعد از لیپی آلبرتو زاکرونی، سرمربی تیم ملی امارات در رده دوم قرار دارد. زاکرونی بر اساس اعلام منابع مختلف، سالی 2.5 میلیون دلار یعنی حدودا 2.15 میلیون یورو از امارات دستمزد می‌گیرد. زاکرونی قبل از امارات، مثل لیپی در چین و تیم‌های ثروتمند این کشور کار می‌کرد.

بجز این دو نفر، رقم سایر مربیان گرانقیمت جام ملت‌ها چندان شفاف نیست. با این حال به نظر می‌رسد رده سوم، متعلق به هکتور کوپر باشد که در قراردادش سالی تقریبا 2 میلیون یورو از ازبکستان دستمزد می‌گیرد. رده بعدی به سرمربی ایران می‌رسد. رقم قرارداد کی‌روش با تیم ملی ایران تا پایان جام جهانی، یک میلیون و 400 هزار یورو بود. رقم قرارداد کوتاه مدت کی‌روش تا جام ملت‌ها با ایران اعلام نشده اما مسئولان فدراسیون، از رقمی مشابه سال‌های قبل خبر داده‌اند. با این حال بعید است کی‌روش بخاطر قرارداد کوتاه مدت دستمزدش را بیشتر نکرده باشد. پیتزی تا جام جهانی، با عربستان قراردادی 1.4 میلیون یورویی داشت و رقم قرارداد پائولو بنتو با کره جنوبی هم طبق گفته رسانه‌های مختلف بین 1.2 تا 1.5 میلیون یوروست. با این شرایط، سرمربیان ایران و کره جنوبی و عربستان، با ارقامی نزدیک به هم پس از لیپی، زاکرونی و کوپر قرار می‌گیرند. البته مالیات این کشورها با هم متفاوت است و توافق بر سر پرداخت مالیات توسط مربی یا فدراسیون، می‌تواند این اعداد را جابجا کند. مثلا در مورد کی‌روش، پرداخت مالیات که رقم بالایی هم هست توسط فدراسیون پرداخت می‌شود.

یکی دیگر از مربیان بزرگ جام ملت‌ها، اسون گوران اریکسن است که روی نیمکت فیلیپین می‌نشیند. قرارداد اریکسن، به شکل مشروط بسته شده و او فقط تا پایان جام ملت‌ها مربی فیلیپین خواهد بود. مگر اینکه نتایج تیم، او را تا مدتی طولانی ماندگار کند و اریکسن هم وارد این فهرست شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.