منابع آگاه اظهار کردند مقامات دو کشور در خصوص اصلاحات ساختاری چین که دولت ترامپ برای متوقف کردن سرقت و انتقال اجباری فناوری آمریکایی درخواست کرده است و پایبند ماندن پکن به وعده هایش، اختلاف نظر دارند.

دونالد ترامپ پس از پایان مذاکرات پکن در عصر روز سه شنبه، در توییتی بدون هیچ گونه توضیحی نوشت: مذاکرات با چین به خوبی در جریان است.

استیون وینبرک، یکی از مقامات وزارت انرژی آمریکا به خبرنگاران در پکن گفت: مذاکرات که از روز دوشنبه آغاز شد، به خوبی پیش می‌رود. وی با اجتناب از پاسخ به پرسشهای بیشتر گفت: مذاکرات روز چهارشنبه ادامه خواهد یافت.

مذاکرات هفته جاری در پکن، نخستین مذاکرات رو در رو از زمانی است که روسای جمهور چین و آمریکا در حاشیه نشست گروه ۲۰ در بوینوس آیرس، با آتش بس ۹۰ در جنگ تجاری فزاینده میان دو طرف موافقت کردند.

بلومبرگ به نقل از منابع آگاه گزارش کرد ترامپ به میزان فزاینده ای علاقمند است برای بهبود وضعیت بازارهای مالی، به توافق برسد. شاخص "اس اند پی ۵۰۰"، از زمان آغاز آتش‌بس تجاری حدود ۸ درصد افت کرده است.

سخنگوی دفتر نماینده تجاری آمریکا که رهبری تیم مذاکره کننده آمریکا را برعهده دارد، گفت: مذاکرات روز چهارشنبه ادامه پیدا خواهد یافت و احتمالا با صدور بیانیه ای همراه خواهد شد.

ترامپ تهدید کرده است اگر تا دوم مارس توافقی حاصل نشود، تعرفه‌ها روی واردات کالاهای چینی به ارزش ۲۰۰ میلیارد دلار را از ۱۰ درصد به ۲۵ درصد افزایش خواهد داد.

شرکتهای آمریکایی و چینی از پیامد تعرفه‌های آمریکا و اقدامات تلافی جویانه چین آسیب دیده اند. غول فناوری اپل هفته گذشته درآمدهای سه ماهه کمتر خود را به افت تقاضا در بازار چین نسبت داد.

چین در اقدامی برای نشان دادن حسن نیت خود، واردات پنج محصول تراریخته را تایید کرد که این اقدام به افزایش خرید غلات آمریکایی کمک خواهد کرد.

واردکنندگان چینی دوشنبه هفته جاری به میزان بالایی سویا از آمریکا خریدند که سومین دور خریدشان در یک ماه گذشته بود.

بر اساس گزارش رویترز، خرید بالاتر سویا، نفت، گاز طبیعی مایع آمریکا و خدمات مالی آسان‌تر از تغییرات در سیاستهای صنعتی چین است که دولت ترامپ برای جلوگیری از انتقال فناوری آمریکایی به شرکتهای چینی خواستار آن است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.