«فرهاد دژپسند» در نشستی با حضور «مرتضی بانک» مشاور رییس جمهوری و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، مدیران عامل سازمان های مناطق آزاد و معاونین دبیرخانه شورایعالی افزود: باید فقدان نگاه مثبت به مناطق آزاد در کشور آسیب شناسی شود تا مشکلات موجود را ریشه یابی و آنها را مرتفع کنیم.

در این نشست مشاور رییس جمهوری گزارشی از عملکرد مناطق آزاد در دولت یازدهم ارایه کرد و گفت: در سال ۱۳۹۲ صادرات از ١٩٢ میلیون دلار به یک میلیارد و ۵۰ میلیون دلار در سال ۱۳۹۶ رسید و تلاش می کنیم با همه موانع و مشکلات پیش آمده در فضای اقتصادی کشور این روند مثبت همچنان ادامه یابد.

مرتضی بانک افزود: در مناطق آزاد بیش از ۲۸۵ هزار شغل جدید ایجاد شده که نتیجه حضور ۱۶۰۰ واحد تولیدی خدماتی در این مناطق است ضمن آنکه برنامه های مختلفی برای حمایت از تولید و ایجاد فضای مناسب برای کسب و کارهای نوین در مناطق در دست اقدام است.

وی ادامه داد: مناطق آزاد بدون بهره مندی از بودجه دولتی در مدت پنج سال ۱۰ هزار میلیارد درآمد داشته که نیمی از آن صرف پروژه های عمرانی و تکمیل زیرساخت های مناطق شده است.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اظهار داشت: منطقه آزاد بدون اجرای کامل قانون آن واقعی نیست و در حد یک عنوان باقی می ماند و متاسفانه دستگاه ها نهادها در امور مناطق دخالت می کنند.

ایران هفت منطقه آزاد تجاری - صنعتی شامل کیش، قشم، چابهار، ارس، انزلی، اروند و ماکو و ۶۴ منطقه ویژه اقتصادی دارد.

شهریورماه امسال، نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ایجاد هشت منطقه آزاد و ۹۸ منطقه ویژه اقتصادی جدید رای مثبت دادند که هنوز نهایی نشده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.