فرهاد دژپسند عصر امروز در دیدار آیت‌الله نوری همدانی که در دفتر این مرجع تقلید برگزار شد، اظهار داشت: به دلیل پیگیری فرمایشات حضرت‌عالی در جراید و رسانه‌ها که یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های شما مسائل اقتصادی بوده که در این زمینه بر خود لازم دیدیم گزارش کوتاهی در زمینه مسائل اقتصادی ارائه دهیم.

وی با بیان اینکه تقریباً در ۵ سال گذشته در دولت یازدهم روند روبه بهبودی را در برخی شاخص‌ها از جمله تورم داشته‌ایم، افزود: نگرانی در آغاز کار دولت یازدهم وجود داشت که تورم به بالای ۴۰ درصد برسد، در سال ۹۲ با اتخاذ سیاست‌هایی تورم به ۳۲ درصد رسید.

وزیر اقتصاد و دارایی ادامه داد: برای اینکه قدرت خرید مردم مدیریت شود برنامه‌هایی اجراشده که تورم یک‌رقمی را داشتیم، در آن شرایط درآمدی که وجود داشت و تا قبول برجام این روند ادامه پیدا کرد، البته بعد از برجام این روند افزایش پیداکرده و ما توانستیم سهم خود را از اپک بگیریم.

دژپسند با اشاره به اینکه رشد اقتصادی در آن سال‌ها دورقمی شده بود، تصریح کرد: در سال ۹۳ و ۹۶ رشد اقتصادی روند رو به رشدی داشته است.

وی مسئله اشتغال و بیکاری جوانان را مورداشاره قرار داد و گفت: متولدین دهه ۶۰ امروز پا به عرصه کار گذاشته‌اند و متقاضی کار بوده و سالی یک‌میلیون نفر به متقاضیان اشتغال اضافه می‌شود، ظرفیت‌های اقتصادی به ما اجازه نمی‌دهد که با توجه به محدودیت منابع ظرفیت شغلی جدیدی را ایجاد کنیم.

وزیر اقتصاد و دارایی افزود: حدود ۳ میلیون و ۴۰۰ ظرفیت شغلی در ۵ سال گذشته ایجادشده است، که البته با وضعیت مطلوب فاصله داریم.

دژپسند عنوان کرد: بعد از شرایطی که در سه‌ماهه چهارم امسال به وجود آمد با اعمال تحریم جدید ترامپ یک ناپایداری را در اقتصاد شکل داد که این ناپایداری سبب جهش نرخ ارز شده و این مسئله سبب افزایش قیمت نیازهای اولیه شد، به همین دلیل در نیمه اول امسال یک‌نیمه نامتوازن داشته‌ایم.

وی ادامه داد: خوشبختانه دولت با اعمال سیاست‌های خاصی در رابطه با نرخ ارز پیش‌بینی‌های بدخواهان را نقش بر آب کرد، همچنین خوشبختانه در دوماهه اخیر رشد قیمت‌ها به جای ۷ درصد به ‌۲.۶  دهم درصد رسیده است.

وزیر اقتصاد و دارایی با اشاره به نگرانی‌های موجود در مورد بنگاه‌های واحدهای تولیدی گفت: نگرانی این واحدها تأمین نقدینگی و ایجاد اشتغال است، که مقرر شد با برنامه جامعی برای واحدهایی که به تولید کالاهای اساسی اهتمام داشته این مشکل حل‌شده تا ثبات حاصل شود.

دژپسند در پایان خاطرنشان کرد: انتظارمان این بوده که اعمال مدیریت ادامه داشته باشد و ثبات را در اقتصاد ایران بیشتر شاهد باشیم، که لازمه آن بهره‌مندی از راهنمایی‌های مراجع عظام تقلید است تا بتوان این مسیر پرتلاطم و سختی را که دشمن در حال طراحی آن بوده به سلامت عبور کنیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.