علی وقف چی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی افزود: در هنگام بودجه ریزی نهادها و ارگان‌های مختلفی در تلاش هستند سهمی از بودجه بگیرند و همه برای تقسیم این پول صف می‌کشند و هیچ مجموعه ای به دنبال خلق پول و ثروت نیست.

وی اضافه کرد: معتقدیم تکلیف سازمان برنامه و بودجه شناساندن راه های جدید برای کسب درآمد و کمک به بودجه عمومی است و باید در مورد بودجه نویسی راه های جدید و مدرن با کمک مجلس پیدا شود، از مباحث اساسی این است که انواع تبصره ها در زیر مواد و ردیف های بودجه تعریف می شود که متاسفانه یا تحقق پیدا نمی‌کند یا قسمتی از آن تحقق می یابد.

عضوکمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی ادامه داد: لابی‌ها و رایزنی‌های متعدد برای جذب حداکثری ردیف بودجه سالیانه، مخصوصا از طرف سازمان ها و نهادهایی که کاربرد تولیدی ندارند، موجب هدر رفت ثروت ملی می شود؛ برخی ردیف ها بار اضافه ای است که بر دولت های ما تحمیل شده است.

 

وی خاطر نشان کرد: ما نمایندگان در طول سال باید در جهت کمک به دولت و برای خلق پول و ثروت، طرح های تخصصی به صحن علنی بیاوریم و برای خروج از چالش های پیش رو مجلس باید تلاش بیشتری بکنیم. ما مدعی هستیم که امروز در جنگ اقتصادی قرار داریم ولی تصمیمات ما مناسب و هم اندازه با احساس جنگ اقتصادی نیست. برای تقویت بخش اقتصادی و خلق پول و ثروت باید از ظرفیت‌های مرکز پژوهش های مجلس، اساتید دانشگاه و کارشناسان دولت استفاده شود و یک خروجی مشخص برای تولید ثروت، منابع جدید و پایدار پیدا کنیم.

 

وقف چی با اشاره به انتقاداتی که در خصوص ردیف نهادها و دفاتر مطرح می شود، تاکید کرد: دلیل اینکه گاهی بودجه 4 دفتر و نهاد فرهنگی بیشتر از بودجه محیط زیست است، تاریخی است. همه به دنبال گرفتن ردیف بیشتر برای دفتر و اداره خود هستند ولی ما از آنها نتیجه نمی خواهیم. باید عملکرد آنها به تناسب پولی که از دولت می گیرند بررسی شود که با این پول در بخش فرهنگی چه کارهایی انجام داده و چه کالایی فرهنگی تولید کرده است.

 

وی اضافه کرد: هر ارگان برای خود بخش‌های بهداشت و درمان و دفترچه های جداگانه ای تعریف کرده‌اند، بخش بیمه دولتی باید متولی واحدی داشته باشد و نباید در حوزه بهداشت و درمان عمومی چند متولی باشد.

 

عضو کمیسیون کشاورزی یادآور شد: باید یک نگاه ملی نسبت به بحث بودجه وجود داشته باشد و از هدررفت بودجه در جاهای غیر موثر جلوگیری شود.

 

وقف چی اظهار داشت: امروز در کمیسیون کشاورزی آقایان مسجدی، بخشنده، اکبری، رئیس سازمان شیلات کشور و نمایندگانی از دیوان محاسبات کشور، سازمان برنامه و بودجه و مرکز پژوهش های مجلس حضور داشتند و مباحث مختلفی چون حمایت از آب و خاک، استفاده از ظرفیت کشور برای صادرات محصولات کشاورزی، ردیف بودجه و تسهیلات مربوط به آبیاری تحت فشار،حداقل 1700 تومان برای خرید تضمینی گندم از کشاورزان و بالا بردن اعتبار صندوق بیمه بخصوص بانک کشاورزی مطرح بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.