سازمان «الحشد الشعبی» عراق، از قصد خود برای ایجاد یک نیروی دریایی وابسته به این سازمان در چارچوب فرماندهی عملیات «صلاح الدین» خبر داد.

به نوشته پایگاه خبری «المعلومه»، الحشد الشعبی، امروز (یکشنبه ۳۰ دسامبر)، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که فرماندهی مرکزی الحشد الشعبی، امروز از موفقیت امور سازماندهی مربوط به ایجاد یک نیروی دریایی در الحشد در چارچوب فرماندهی عملیات صلاح‌الدین خبر داد.

در سال ۲۰۱۴ و پس از اشغال موصل در ۵ تا ۱۳ ژوئن ۲۰۱۴ میلادی به دستِ نیروهای داعش در واکنش به فتوای مراجع عراق به‌ویژه فتوای جهاد آیت‌الله سیستانی، الحشد الشعبی تشکیل و هدف آن، کمک به ارتش و نیروهای امنیتی عراق برای پاسداری از مکان‌های مذهبی و نیز مقابله با حملات تروریستی اعلام شد.

نیروهای الحشد الشعبی در کنار ارتش این کشور قرار دارند و با هدف مبارزه علیه داعش سازمان‌دهی شده‌اند. این نیرو از حدود ۴۰ گروه مختلف تشکیل شده که عمدتاً گروه‌های شیعه هستند اما گروه‌های سنی مذهب و مسیحی و ایزدی نیز در آن حضور دارند.

بسیاری از این گروه‌های شیعه قبلاً به‌طور مستقل در عراق و به خصوص علیه نیروهای اشغالگر آمریکایی فعالیت داشته‌اند. از روز ۲۶ نوامبر ۲۰۱۶ با اکثریت آرای مجلس عراق، الحشد الشعبی به عنوان یک نیروی جدا از ارتش رسمیت پیدا کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.