بررسی امروز روزنامه ها، خبرگزاری ها و تارنماهای خبری کشور، نشان می دهد؛ در حالی که اکثریت رسانه های منسوب به جریان اصلاح طلب سخنان روز گذشته حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در مراسم دهمین سالگرد ارتحال آیت الله جمی را بازتاب دادند، اغلب رسانه های اصولگرا هیچ اشاره ای به آن نداشتند.

روز گذشته حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در مراسم سالگرد آیت‌الله جمی در حسینیه جماران درباره ضرورت جلب رضایت مردم و تبعات عدم توجه به خواسته‌های مردم سخنرانی کرد.

یادگار امام (ره) با تاکید بر اینکه رضایت مردم و اخلاق زیربنای استحکام جامعه است، گفت: باید قواعد رفتار و علل سقوط و ثبوت انسانها را در زندگی رعایت کنیم، در غیر این صورت هیچ تضمینی وجود ندارد که ما بمانیم و دیگران بروند.

در حالیکه برخی رسانه های اصلاح طلب صرفا بخش هایی از سخنان سید حسن خمینی را بازتاب دادند شماری دیگر سخنان وی را در راستای اظهارات برخی چهره های اصلاح طلب در زمینه ضرورت توجه مضاعف به مردم و خواسته های آنها دانسته اند.

روزنامه اعتماد تیتر یک خود را «تضمینی‌ وجود ندارد دیگران بروند وما بمانیم» برگزید و نوشت: اگر در جامعه‌ای به جای اصول جامعه و امهات مشکلات و زیر بنای روابط اجتماعی، فقط به ظواهر پرداخته می‌شود به فرموده امیرالمومنین(ع) این مسیری است که به بداقبالی دولت‌ها می‌انجامد.

اعتماد در ادامه فرازهای گوناگون سخنان سید حسن خمینی را بازتاب داد و در بخشی از گزارش خود به نقل از وی نوشت: باید قواعد رفتار انسان‌ها و علل سقوط و ثبوت را به دست بیاوریم تا در زندگی رعایت کنیم؛ والّا هیچ تضمینی وجود ندارد که ما بمانیم و دیگران بروند. اگر قواعد را رعایت نکنید، عرصه را از شما می‌گیرند... راه‌حل بسیاری از مشکلات کشور ارج نهادن به کارگر است، دانشگاه‌های ما میزنشین تربیت نکنند چراکه میزنشینی یعنی مفت‌خوری بلکه دانشکده‌های ما باید کارگر تربیت کنند. بدانیم که اگر با وجود این مشکلات ملت قیام کند همه ما را به دریا خواهد ریخت به همین جهت حواس‌تان باشد؛ البته بسیاری از کشور فرار کردند یا جای فرار خود را فراهم آوردند اما ما جای فرار نداریم. این بی‌عدالتی‌ها و بی‌عرضگی‌های برخی مسوولان قابل تحمل نیست. کشوری که این همه منابع و آب و خاک دارد چرا باید این همه گرسنه داشته باشد.»

روزنامه «شرق» نیز زیر عنوان «سیدحسن خمینی: احساس رضایت مردم از اصول جامعه است» اظهارات یادگار امام (ره) را بازتاب داد.

شرق با اشاره به بخشی از سخنان حجت الاسلام و المسلمین حسن خمینی، نوشت : این فقط سیدحسن خمینی نیست که در ماه‌های اخیر از ضرورت توجه مضاعف به مردم و بروز اجتماعی می‌گوید. بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان سیاسی نیز همین نظر را دارند. برای مثال سعید حجاریان در گفت‌وگوی اخیر خود با روزنامه «شرق» تأکید کرد که «ما ناگزیریم با همین مشی اصلاح‌گرانه به اقناع بخش‌های وسیع‌تری از مردم و روشنفکران و الیت‌ سیاسی جامعه بپردازیم تا شاید اجماعی ولو نیمه‌‌مرکب پیدا شود که در سایه آن بتوان گام برداشت». این سخن حجاریان البته تلاشی است برای گذاشتن یک راه نجات پیش پای اصلاح‌طلبان. شاهد آنکه حجاریان پیش‌تر با تأکید بر لزوم افزایش بروز اجتماعی اصلاح‌طلبان اصرار کرده بود که حضور در انتخابات به شکل فعلی نوعی گدایی قدرت است. فعالان حزبی در جریان اصلاح‌طلب نیز بعضا سخن او را تأیید کرده و حفظ سرمایه اجتماعی را بر حضور در قدرت اولی دانستند.

روزنامه «آرمان» نیز اظهارات حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی را زیر عنوان «زنگ خطر با «از دست دادن اصول» به صدا در می‌آید» بازتاب داد.

آرمان در گزارش خود از مراسم دهمین سالگرد ارتحال آیت‌ا... جمی در حسینیه جماران، سخنرانی سیدحسن خمینی و علی مطهری را بازتاب داده است.

در بخشی از گزارش آرمان می خوانیم: آیت‌ا... سید حسن خمینی در مراسم دهمین سالگرد ارتحال آیت‌ا... جمی در حسینیه جماران، با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم(ص) در خصوص ثابت بودن روند زندگی بشر، بر توجه به سنّت‌های تاریخی تأکید و اظهار کرد: باید قواعد رفتار انسان‌ها و علل سقوط و ثبوت را به دست بیاوریم تا در زندگی رعایت کنیم؛ و الّا هیچ تضمینی وجود ندارد که ما بمانیم و دیگران بروند.

خبرگزاری های «ایلنا»، «ایسنا» و تارنمای «فرارو» نیز عنوان «سید حسن خمینی: هیچ تضمینی وجود ندارد که ما بمانیم و دیگران بروند» برای باز نشر اظهارات سید حسن خمینی برگزیدند.

به گزارش ایلنا، حجت الاسلام سید حسن خمینی در مراسم دهمین سالگرد ارتحال آیت الله جمی در حسینیه جماران، با اشاره به روایتی از پیامبر اکرم(ص) در خصوص ثابت بودن روند زندگی بشر، بر توجه به سنّت های تاریخی تأکید و اظهار کرد: باید قواعد رفتار انسان ها و علل سقوط و ثبوت را به دست بیاوریم تا در زندگی رعایت کنیم؛ و الّا هیچ تضمینی وجود ندارد که ما بمانیم و دیگران بروند. اگر قواعد را رعایت نکنید، عرصه را از شما می گیرند.

«سید حسن خمینی: هیچ تضمینی وجود ندارد که ما بمانیم/ اگر قواعد را رعایت نکنید، عرصه را از شما می‌گیرند» نیز عنوان تارنمای خبری «انتخاب» در این زمینه است.

تارنمای «عصر ایران» عنوان «سید حسن خمینی: هیچ تضمینی وجود ندارد که ما بمانیم/ به هر قیمتی باید مردم احساس رضایت کنند» برای گزارش خود از سخنان یادگار امام برگزیده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.