در معاملات امروز یک میلیارد و ۷۳۴ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش چهار هزار و ۷۰۸ میلیارد ریال در ۱۱۷ هزار و ۹۰۸ نوبت دادوستد شد.

بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان می دهد شاخص قیمت (وزنی - ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، ۶۲۲ واحد رشد کرد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، ۲۹۷ واحد افزایش یافت.

شاخص قیمت (هم وزن) نیز ۲۰۹ واحد بالا رفت؛ این شاخص بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است. شاخص آزاد شناور دو هزار و ۹۱۶ واحد رشد کرد؛ این شاخص بخشی از سهام قابل معامله شرکت ها در بورس را نشان می دهد.

شاخص بازار اول مربوط به شرکت های برتر از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور یک هزار و ۸۷۲ واحد افزایش یافت و شاخص بازار دوم بورس نیز دو هزار و ۸۴۹ واحد رشد کرد.

براین اساس، در معاملات امروز نمادهای فولاد (فولاد مبارکه)، کگل (صنعتی و معدنی گل گهر)، شپنا (پالایش نفت اصفهان)، وتجارت (بانک تجارت)، وبملت (بانک ملت)، وغدیر (سرمایه گذاری غدیر) و شتران(پالایش نفت تهران) بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشته و آن را بالا کشیدند، اما شبریز (پالایش نفت تبریز) و پارسان (نفت و گاز پارسیان) با بیشرین تاثیر منفی مانع رشد بیشتر شاخص شدند.

صدرنشینی گروه بانک

گروه بانک در معاملات امروز بورس صدرنشین شد؛ در این گروه ۷۲۹ میلیون سهم به ارزش یک هزار و ۱۴۹ میلیارد ریال دادوستد شد. گروه فرآورده های نفتی به ارزش ۳۹۷ میلیارد ریال و خودرو به ارزش ۳۴۸ میلیارد ریال جایگاه های بعدی را به خود اختصاص دادند.

گروه شیمیایی با دادوستدی به ارزش ۳۰۸ میلیارد ریال در رده چهارم معاملات امروز قرار گرفت؛ گروه فلزات اساسی نیز با معاملاتی به ارزش ۲۲۶ میلیارد ریال رده پنجم را از آن خود کرد.

رشد آیفکس

شاخص فرابورس (آیفکس) در معاملات امروز ۳۶ واحد رشد کرد و در جایگاه یک هزار و ۸۱۶ واحدی قرار گرفت. در بازار فرابورس بیش از ۵۴۵ میلیون سهم و اوراق بهادار به ارزش بیش از چهار هزار و ۷۴۸ میلیارد ریال دادوستد شد.

در معاملات امروز نمادهای زاگرس (پتروشیمی زاگرس)، کگهر (سنگ آهن گهرزمین)، میدکو (هلدینگ معدنی خاورمیانه) و ذوب (ذوب آهن) بیشترین تاثیر مثبت و مارون (پتروشیمی مارون) بالاترین تاثیر منفی را داشت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.