سیف الله ابوترابی در نشست خبری که صبح امروز به مناسبت صدمین سالگرد سازمان ثبت احوال برگزار شد، اظهار کرد:‌ برای اولین بار سازمان ثبت احوال در سال 1295 تصویب نامه هیات وزیران برای تشکیل اداره احصائیه را تصویب و ابلاغ کرد و اولین بار در 3 دی ماه ۱۳۹۷ اولین شناسنامه برای فاطمه ایرانی در سنگلج تهران صادر شد.

 

وی ادامه داد: این سازمان با تصویب قانون و بخشنامه‌ها ارتقاء یافت و در سال ۱۳۰۷ اداره ثبت احوال در کل کشور شکل گرفت و صدور شناسنامه در سراسر کشور آغاز شد. همچنین در سال ۱۳۱۴ اداره آمار به سازمان ثبت احوال کشور اضافه شد و بخش سرشماری نفوس را در کشور سازمان ثبت احوال تا سال ۱۳۳۷ که بعد از آن اداره آمار از ثبت احوال جدا شد بر عهده گرفت.

 

سخنگوی سازمان ثبت احوال اضافه کرد: در سال ۱۳۶۸ با صدور شناسنامه و صورت برداری از اسناد سه جلدی گذشتگان، هم آنهایی که در قید حیات بودند و هم آنهایی که فوت کردند و اختصاص شماره ملی به آنان تحولی در ثبت احوال آغاز شد و بحث صدور کارت ملی قدیم در سال ۱۳۷۶ نیز آغاز گردید و تا به امروز نیز بحث صدور کارت ملی هوشمند را در دست داریم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به آخرین آمار صدور کارت ملی هوشمند اشاره کرد و گفت: تا کنون بیش از ۴۷ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر تکمیل ثبت نام انجام داده‌اند و برای ۴۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر کارت هوشمند ملی صادر شده است و حدود ۴۴ میلیون کارت نیز به استان‌ها ارسال و تحویل هم وطنان داده شده است.

ابوترابی ادامه داد:‌ تعدادی کارت‌ ملی هوشمند صادر شده است اما در ادارات ثبت احوال باقی مانده است. ثبت احوال نیز برای حل این مشکل اعلام کرده است کسانی که برای دریافت کارت ملی هوشمندشان قبل از سال ۹۶ اقدام کرده‌اند از هفته آینده کلیه کارت‌های نمونه قدیم آنها از درجه اعتبار ساقط و سریال کارت‌هایشان از مراکزی که با آنها در ارتباطند و استعلام انجام می‌دهند فاقد اعتبار خواهد بود.

سخنگوی سازمان ثبت احوال افزود: امروزه بیش از ۱۹۰ دستگاه به صورت بر خط با سازمان ثبت احوال در ارتباط هستند و بیش از ۲۰۰ هزار نقطه تماس بر خط با پایگاه اطلاعاتی جمعیت کشور به منظور احراز هویت وجود دارد.

به گفته وی، افرادی که درخواست کارت هوشمند کرده‌اند و کارت آنها صادر شده است کلیه سریال کارت‌های نمونه قدیم کسانی که تا پایان سال ۹۶ درخواست کرده‌اند باطل می‌شود. بنابراین این افراد باید به دفاتر پست، پیشخوان و ثبت احوالی که برای ثبت نام به آنجا مراجعه کرده‌اند رفته و کارت‌هایشان را دریافت کنند.

وی اضافه کرد: کسانی که در سال ۹۷ درخواست کارت ملی هوشمند کرده‌اند اما هنوز کارت‌هایشان صادر نشده نیز نگرانی نداشته باشند. همچنین به هموطنان تاکید می‌کنم با توجه به اینکه تا پایان سال ۹۷ کلیه کارت‌هایی که اعتبارشان بر اساس مصوبه هیات وزیران تمدید شده بود عملا باطل خواهد شد و سازمان هیچ برنامه‌ای برای تمدید آن ندارد. لذا هموطنان بایستی هر چه سریعتر به دفاتر پست و پیشخوان برای دریافت کارت و یا تکمیل ثبت نام مراجعه کنند. همچنین کسانی که هنوز ثبت نام نکرده‌اند نیز زمان ثبت نام کارت ملی هوشمند را به پایان سال موکول نکنند و در این سه ماه پایانی سال نسبت به انجام آن اقدام کنند.

ابوترابی با بیان اینکه جمعیتی حدود ۱۲ تا ۱۵ میلیون نفر داریم که هنوز برای ثبت نام کارت ملی مراجعه نکرده‌اند، گفت: این افراد نیز بایستی هر چه سریعتر برای ثبت نام کارت ملی هوشمند مراجعه کنند.

وی تصریح کرد: کسانی که قبل از اسفند سال ۹۶ درخواست کارت ملی هوشمند کرده‌اند و کارتشان صادر شده اما مراجعه نکرده‌اند از هفته آینده سریال کارت‌های قدیم‌شان باطل خواهد شد و در مراجعه به دستگاه‌های دولتی به مشکل خواهند خورد. بنابراین برای دریافت آن باید هر چه سریعتر به دفاتر پست و پیشخوان و ثبت احوال مراجعه کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.