«من حمید باقری درمنی فرزند محمدباقر متاهل، متولد سال ۱۳۴۸ هستم.» این معرفی اجمالی بخشی از اولین‌ صحبت‌های حمید باقری درمنی که بعدها به سلطان سکه معروف شد در ششمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهاماتش است. دادگاهی که به صورت علنی برگزار شد.

 

طبق اطلاعاتی که دادستانی و قوه قضاییه در اختیار رسانه‌ها قرار داد، وی دارای پرونده‌های قضایی گوناگون در زمینه قاچاق کالا و پولشویی با ارزش نجومی و پرونده‌های معوقات بازپرداخت وام‌های بانکی و قاچاق شمش طلا از سال ۸۳ به بعد بوده و اولین بار در روز ۳۱ مرداد سال ۹۳ به اتهام افساد فی الارض بازداشت شد. بررسی پرونده او از ۳۱ مرداد ۹۳ تا شهریور ماه ۱۳۹۷ زمان برد و برخی دلیل این تاخیر را پیچیدگی پرونده او می‌خوانند.

 

تخلفات او از کجا شروع شد؟

ماجرا از آنجایی آغاز شد که شرکت نفت جی دچار کلاهبرداری بزرگی از سوی یک باند بزرگ شد. شانزدهم اسفندماه سال ۹۱ بود که وکیل شرکت پالایش نفت جی در دادسرای ناحیه ۱۸ تهران اعلام شکایت کرد و مدعی شد که از اوایل سال ۱۳۹۰ شرکت‌های شش گانه تحت عنوان انیس قائم کوثر، معتمد بازرگان قائم، طلوع اقتصاد مازند، اعتماد گستر سهیل، حافظان انرژی شایان، پرشین نام گستر و دو شرکت شکوه آبیدر و آریا برج با توسل به عملیات متقلبانه اقدام به اخذ ۱۷۸ هزار تن قیر از شرکت نفت جی و تحصیل نامشروع اموال شرکت مذکور کرده‌اند.گزارش مرکز عملیات ویژه پلیس ناجا حاکی از این بود که حمید باقری درمنی سرشاخه شبکه‌ای است که با شرکت‌های شش گانه اقدام به کلاهبرداری و تسهیل مال نامشروع کرده‌اند که در نهایت در سال ۹۳ بازداشت شد. متهم دارای چندین سابقه کیفری در زمینه کلاهبرداری، قاچاق، پولشویی و پرداخت رشوه است.پرونده درمنی ۱۵۶ جلد با بیش از ۲۵ هزار برگ دارای ۳۳ متهم از آن زمان به جریان افتاد.

 

او چگونه توانست به این تخلفات دست بزند؟

در واقع باقری درمنی سرکرده‌ی یک باند بود که شرکت‌های شش‌گانه عنوان شده در پاراگراف بالا را مدیریت می‌کرد. او اما برای این کارها نیاز به تاییده‌ها و ضمانت‌نامه‌های بانکی داشت.

 

بر همین اساس از این جای پرونده نام ۲ متهم بزرگ بانکی در بانک ملی ایران به میان می‌آید. نخست جوانمیر محمدی، رئیس سابق شعبه بهار بانک ملی و دوم خاوری رییس سابق بانک ملی ایران که ارتباطی حمایتی از او داشت. یکی از مهره‌های اصلی درمنی در تهیه و جعل فرم‌های ضمانت نامه‌های بانکی جوانمیر محمدی، رئیس سابق بانک ملی شعبه بهار است که در بخشی از اظهاراتش آورده است: بعد از اینکه متوجه شدم ضمانت نامه‌ها جعلی است به درمنی پناه بردم؛ رفتم دفترش گفتم چه بلایی سر من آمده؟ گفت: نمی‌گذارم مشکل درست شود...

او چرا همدستان خود را فراری داد؟

یکی از عمده ترین دلایلی که باعث طولانی تر شدن بررسی پرونده درمنی شد، فراری دادن اعضای باند او بود. او تقریبا با این کار توانست برای اطاله دادرسی خود زمان بیشتری بگیرد. باقری درمنی پس از انجام عملیات مجرمانه خود افراد موثر و کلیدی شبکه را به خروج از کشور تشویق کرد که از جمله آن‌ها می‌توان به محمد خزائلی پارسا، مجید باقری درمنی، محمد جزایری، محمدرضا نصیری و جوانمیر محمدی اشاره کرد.

جوانمیر محمدی، رئیس سابق شعبه بهار بانک ملی در حالی که مدتی به دستور درمنی در مرز ایران و ترکیه بود، بازداشت شد. محمد جزایری که در انجام معاملات با شرکت نفت جی نماینده تام الاختیار درمنی بود همراه محمدرضا نصیری به ترکیه گریختند. محمد خزائلی پارسا با جعل در اسناد رسمی به شبکه درمنی خدمت می‌کرد که وی نیز از گشور گریخت.

در نهایت مجید باقری درمنی، برادر حمید باقری درمنی، مدیرعامل وقت شرکت فجر گستر نوین که در کلاهبرداری از شرکت پالایش نفت جی و بیمه ایران با ایجاد شبکه چند نفری به برادرش خدمت رسانی می‌کرد نیز از کشور پای به فرار گذاشت.

کلکسیون اتهامات او چه بود؟

حمید باقری درمنی که در بازداشت به سر می‌برد با صدور کیفرخواست ۳۲۵ صفحه‌ای و با اتهام افساد فی الارض محاکمه شد برخی از مهترین عناوین اتهامی وی عبارتند از:

۱. مشارکت در کلاهبرداری با ایجاد شبکه چند نفری از شرکت پالایش نفت جی با وصف سردستگی و سرگروهی به میزان ۳۲۲ میلیون و ۲۴۳ هزار و ۳۳۶ کیلوگرم قیر

۲. مشارکت در شروع به کلاهبرداری با ایجاد شبکه چند نفری از شرکت سهامی بیمه ایران با وصف سردستگی و سرگروهی

۳. مشارکت در کلاهبرداری با ایجاد شبکه چند نفری از بانک ملی ایران با وصف سردستگی و سرگروهی به مبلغ ۴۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان

۴. مشارکت در کلاهبرداری با ایجاد شبکه چند نفری از بانک گردشگری با وصف سردستگی و سرگروهی به مبلغ ۹ میلیارد تومان

۵. مشارکت در شروع به کلاهبرداری با ایجاد شبکه چند نفری از بانک گردشگری با وصف سردستگی و سرگروهی

۶. مشارکت در کلاهبرداری با ایجاد شبکه چند نفری از شرکت سامان مجد به مبلغ ۵۷ میلیارد و ۲۷۱ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان از شرکت صرافی اقتصادنوین به مبلغ ۷۰ میلیارد و ۴۰۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان با وصف سردستگی و سرگروهی

۷. پرداخت رشوه با واحد پولی دلار و در موردی دیگر پرداخت رشوه ۱۰ میلیون تومانی

باقری‌درمنی و تلاشی ناکام برای فرار از زندان

اما یکی دیگر از زوایای این پرونده که گرچه به طور رسمی مورد تایید قرار نگرفت، تلاشی ناکام از سوی باقری درمنی برای فرار از زندان بود. آنطور که خبرگزاری مهر روایت کرده است، در زمان محاکمه حمید باقری درمنی در دادگاه و بررسی ابعاد مختلف آن، به نام و عنوان یکی از نهادها تماسی جعلی و مشکوک مبنی بر احضار باقری درمنی برقرار می‌شود، ماموران زندان، فورا قاضی و دادستان تهران را در جریان قرار داده و مقام‌های قضایی از اعزام وی جلوگیری می‌کند. (پیگیری تماس و منشا آن به سرعت انجام و اقدام می‌شود).

براساس گزارش خبرگزاری مهر، ماجرا از این قرار بوده است که در جریان رسیدگی به پرونده باقری درمنی قاضی صلواتی به ماموران زندان و تیم بدرقه تاکید بسیاری برای اهمیت اعزام‌های صورت گرفته کرده بود و در نتیجه به حفاظت ندامتگاه اوین تاکید شده بود تمامی اعزام‌های متهم باید با هماهنگی قاضی صلواتی و مقامات مسئول در قوه قضاییه صورت بپذیرد.

بلافاصله پس از تماس جعلی و مشکوک و برقراری برخی تماس‌ها از سوی جریان وابسته به درمنی حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه به پرونده ورود می‌کند و سرانجام تیم فرار شناسایی و دستگیر می‌شود.

با دستگیری تیم فرار مشخص می‌شود این افراد بدون وابستگی به نهادی ولی با عنوان جعلی قصد داشته‌اند با ارسال نامه‌ و تماس ها وی را از ندامتگاه اوین به منظور اعزام برای رسیدگی به پرونده خارج کنند و در اعزام صورت گرفته مقدمات فرار وی را فراهم آورند.تا جایی که عنوان شد مبلغ مشخص شده برای انجام این عملیات ده میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود که باید به صورت نقد در اختیار گروه قرار می‌گرفت.

ادامه بررسی اتهامات و تایید حکم اعدام

۲۴ شهریورماه، نهمین جلسه رسیدگی به اتهامات پرونده حمید باقری درمنی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی با حضور مستشاران دادگاه، متهم، وکلای متهم و نمایندگان دادستان به صورت علنی برگزار شد.

در این جلسه یکی از نمایندگان دادستان در جایگاه حاضر شد و به قرائت ابهاماتی که در پرونده از سوی متهمین اشاره شده بود، پرداخت.

نماینده دادستان گفت: آقای حمید باقری درمنی پیشتر نیز به اتهام تحصیل مال از طریق نامشروع وبا شکایت بانک سپه، ملی وکشاورزی به تحمل ۱۳ ماه حبس و رد مال محکوم شده است که در کیفرخواست قرائت شد.

نماینده دادستان پاسخ بانک ملی، بانک سپه و بانک کشاورزی را که در ابهامات ذکر شده بود را قرائت کرد و ضمن بیان سابقه محکومیت کیفری حمید باقری درمنی گفت: اظهارات آقای حمید باقری درمنی در دفاعیات جلسه ششم دادگاه مبنی بر فقدان سابقه کیفری با توجه به مستندات موجود درپرونده دور از واقعیت است. وی سوابقی دارد تحت عنوان کلاهبرداری و تحصیل مال نامشروع که در روند تحقیقات قرار دارد و نامبرده واجد سابقه کیفری در ارتباط با پرونده کلاهبرداری است.

۹ مهرماه امسال بود که حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای معاون اول قوه قضاییه اعلام کرد: حمید باقری درمنی فرزند محمد که دارای سابقه کیفری بوده، در دادگاه بدوی به عنوان مفسد فی الارض محکوم به اعدام شده است. این حکم قابل تجدیدنظر خواهی است و می‌تواند در دیوان عالی کشور در صورت اعتراض رسیدگی شود.

در نهایت حکم اعدام باقری درمنی در دیوان عالی کشور تایید شد و اکنون در حال طی کردن تشریفات قانونی جهت اجرا است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.