رویترز گزارش داد، بریل هاول یک قاضی فدرال در واشنگتن دی‌سی روز دوشنبه حکم داد که ایران به قربانیان حادثه بمب گذاری در شهر ظهران عربستان در ژوئن ۱۹۹۶ که منجر به کشته شدن ۱۹ خدمه نظامی آمریکایی شد ۱۰۴.۷ میلیون دلار غرامت پرداخت کند.

ایران و سپاه پاسداران این کشور در این پرونده درخصوص انفجار برج‌های الخبر از خود دفاع نکردند و به همین دلیل قاضی بریل هاول حکمی از پیش تعریف شده را علیه ایران صادر کرد. این در حالی است که هیات نمایندگی دائمی ایران در سازمان ملل نیز تاکنون پاسخی به این حکم نداده است.

این قاضی فدرال همچنین اعلام کرد که ۱۵ تن از خدمه که در زمان حادثه در آنجا حضور داشتند، می‌توانند به لحاظ روانی و جسمی حال خود را بهبود بخشند و از این رو غرامت دریافت کنند. به گفته وی، ۲۴ نفر از نزدیکان آنها نیز که به دلیل تاثیر این بمب گذاری بر عزیزانشان لطمه روحی دیده‌اند، می‌توانند  درمان شوند و بنابر این غرامت بگیرند.

بنا به گزارش رویترز، قاضی هاول درخواست اعمال تدابیر تنبیهی را رد کرد  و گفت که قوانین آمریکا اجازه اعمال آنها در مواردی که قبل از سال ۲۰۰۸ روی داده را ندارد.

پال گستون از وکلای شاکیان در مصاحبه‌ای به رویترز گفت که شاکیان خیلی از این تصمیم راضی هستند و برای گرفتن این غرامت تلاش خواهند کرد.

در ژوئن سال ۲۰۰۱ نیز ۱۳ عضو گروه حزب الله در دادگاهی در شهر الکساندریا در ایالت ویرجینیا بنا بر ادعای نقش داشتنشان در این حمله، متهم شناخته شدند.

یک دادگاه فدرال دیگر در واشنگتن نیز در دسامبر ۲۰۰۶ حکم داد که ایران ۲۵۴/۴ میلیون دلار به اعضای خانواده‌ها و بستگان ۱۷قربانیان غرامت پرداخت کند.

دولت آمریکا در سال ۲۰۱۵ صندوق حمایت از قربانیان کشورهای حامی تروریسم را به منظور پرداخت غرامت به قربانیان ایجاد کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.