رویترز گزارش داد، خبرگزاری رسمی کره شمالی امروز پنجشنبه نوشت: تعهد پیونگ یانگ برای خلع سلاح شبه جزیره کره همچنین شامل از بین رفتن کامل تهدید هسته‌ای ایالات متحده علیه کره شمالی خواهد بود.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در بیانیه مشترک نشست تاریخی خود در سنگاپور بر این مساله تاکید کردند که کره شمالی متعهد به همکاری برای خلع سلاح هسته ای کامل شبه جزیره کره خواهد بود و آمریکا نیز ضمانت های امنیتی به کره شمالی خواهد داد.

به نظر می رسد اختلاف دیدگاه ها درباره معنای اصلی خلع سلاح هسته‌ای تاکنون مانع بزرگی برای پیشرفت مذاکرات هسته ای آمریکا و کره شمالی بوده است.

مطالب منتشر شده در خبرگزاری رسمی کره شمالی یکی از روشن ترین توضیحات از سوی پیونگ یانگ درباره خلع سلاح اتمی به شمار می رود.

خبرگزاری رسمی کره شمالی افزود: وقتی به شبه جزیره کره اشاره می کنیم، منظور ما کره شمالی به همراه خاک کره جنوبی است، یعنی جایی که تسلیحات هسته‌ای آمریکا و سایر نیروهای تجاوزگر در آن مستقر شده است. زمانی که به خلع سلاح هسته‌ای شبه جزیره کره اشاره می کنیم، منظور برچیده شدن کامل همه تهدیدات هسته‌ای نه تنها توسط کره شمالی است بلکه برچیده شدن همه نیروهای هسته‌ای تهدید کننده در کره جنوبی و همه مناطق همجوار است.

ایالات متحده از کره شمالی خواسته است تا فهرست کامل تاسیسات هسته‌ای و موشکی خود را برای بازرسی اعلام کرده و همه این تاسیسات را در چارچوب توافق احتمالی برچیند ولی کره شمالی بر این مساله اصرار می کند که نخست باید تحریم ها لغو شود.

این در شرایطی است که برخی گزارش ها کره شمالی را به ادامه فعالیت های هسته‌ای و موشکی متهم می کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.