خبرگزاری مرکزی کره شمالی روز پنجشنبه گزارش کرد، &#۳۹;کیم جونگ اون&#۳۹; رهبر این کشور روز گذشته (چهارشنبه) در دیدار با نماینده ویژه رییس جمهوری کره جنوبی در پیونگ یانگ افزود: از بین بردن خطر جنگ و درگیری‌های مسلحانه در شبه جزیره کره و تبدیل منطقه به گهواره صلح، بدون وجود تسلیحات و تهدیدات هسته‌ای از مواضع ثابت و مبتنی بر اراده کره شمالی است.

او تصریح کرد: برای تحقق این امر و انحلال هسته‌ای شبه جزیره، باید کره شمالی و جنوبی تلاش‌های خود را توسعه دهند.

خبرگزاری مرکزی کره شمالی در ادامه گزارش خود به نقل از رهبر کره شمالی در نشست با هیات کره‌ای آورده است که او خواهان تسریع بخشیدن به مسائل مربوط به توسعه روابط دو کره و حفظ صلح و ثبات شبه جزیره کره شده است.

&#۳۹;چونگ ایو یونگ&#۳۹; رئیس دفتر امنیت ملی ریاست جمهوری کره جنوبی که به عنوان نماینده رییس جمهوری این کشور روز گذشته (چهارشنبه) راهی پیونگ یانگ شده بود شامگاه دیشب با &#۳۹;کیم جونگ اون&#۳۹; رهبر کره شمالی دیدار و گفتگو کرد و نامه رییس جمهوری کره جنوبی را به او تحویل داد.

خبرگزاری کره شمالی می‌گوید که رهبر این کشور بعد از خواندن نامه رییس جمهوری کره جنوبی از وی به خاطر این نامه دوستانه تشکر کرده است و آن را بیانگر آینده روشن روابط دو کره عنوان کرده است.

کیم در این دیدار همچنین نسبت به توسعه روابط دو کره از جمله مذاکرات نظامی، دیدار مجدد خانواده‌های جدا شده دو کره و طرح‌های اقتصادی مشترک اظهار خوشحالی کرده است.

رهبر کره شمالی افزود: ما باید دست در دست هم این موفقیت‌ها را ادامه دهیم و بدون هیچ گونه انحرافی بر مدار صلح، آشتی و همکاری حرکت کنیم.

با این حال اگرچه خبرگزاری کره شمالی اشاره‌ای به برنامه زمانبندی &#۳۹;کیم&#۳۹; برای انحلال هسته‌ای نکرده است، ولی امروز پنجشنبه &#۳۹;چونگ ایو یونگ&#۳۹; فرستاده ویژه رییس جمهوری کره جنوبی که روز گذشته با کیم در پیونگ یانگ دیدار کرد گفته بود: &#۳۹;کیم جونگ اون&#۳۹; در این دیدار مجددا تعهد خود را نسبت به انحلال هسته‌ای اعلام کرد و همچنین امیدوار به همکاری با ایالات متحده برای ادامه مذاکرات است.

این مذاکرات به دنبال لغو سفر &#۳۹;مایک پمپئو&#۳۹; وزیر خارجه آمریکا به کره شمالی انجام شده است آمریکا آن زمان این سفر را به این دلیل که پیشرفتی در مذاکرات حاصل نشده است لغو کرد، اما آنطور که نماینده رییس جمهوری کره جنوبی گفته است رهبر کره شمالی این اظهارات واشنگتن را قبول ندارد و معتقد است تلاش‌های کشورش برای خلع سلاح هسته‌ای خیلی معنا دار و مهم بوده است.

رهبر کره شمالی گفته است تخریب سایت آزمایش هسته‌ای &#۳۹;پیونگه ری&#۳۹; با هدف نشان دادن حسن نیت او برای خلع سلاح هسته‌ای بوده است او ابراز نگرانی کرده است که جامعه بین المللی این اقدامات معقول او را نادیده بگیرد.

چانگ می‌گوید رهبر کره شمالی از او خواسته است پیامش را به ایالات متحده تحویل دهد، اما او اشاره‌ای به این پیام خاص نکرده است.

با این حال، فرستاده کره جنوبی به نقل از رهبر کره شمالی گفت که او امیدوار است به طور کامل خلع سلاح هسته‌ای را به پیش ببرد و روابط خصمانه میان کشورش با ایالات متحده تا ژانویه سال ۲۰۲۱ یعنی پیش از پایان دوران ریاست جمهوری ترامپ به پایان برسد.

کیم در این دیدار خواستار اعلام پایان جنگ دو کره شده و گفته است که اعلام رسمی پایان جنگ کره هیچ ارتباطی با حضور نیرو‌های آمریکایی مستقر در کره جنوبی ندارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.