علی لاریجانی روز چهارشنبه در نشست شورای اداری جاسک افزود: مقام معظم رهبری هم در سیاستگذاری ها، بیانات و برنامه ششم مکران جزو مسایل راهبردی نظر گرفته شده و نشانه آینده نگری نظام برای کشور است.

وی ادامه داد: امکاناتی که برای پرش اقتصاد کشور در این منطقه است نشانه هوشمندی بکار رفته در خصوص انتخاب آن به عنوان نقطه اتکای پیشرفت کشور است.

رییس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اینجا (مکران) منطقه بسیار مهمی برای کشور است و مطالبی که مطرح شد را با دقت گوش کردم , ولذا قصد داریم در این سفرهای سخنان مردم را بشنویم و مشکل ها و ایده ها را برای ایده ها بشناسیم.

وی با اشاره به وجود تفاوت در بخش های قدیم و جدید جاسک اضافه کرد: نگرانی ها و ایده های خوبی برای پیشرفت منطقه وجود دارد، باید به هر دو محور توجه شود.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه توجه جدی به مکران وجود دارد، گفت: به هیچ وجه نباید نا امید بود، نمایندگان مجلس فعالانه کارهای استان را پیگیری و دغدغه ها را بیان کنند.

لاریجانی ادامه داد: در مورد استقرار دبیر خانه در جاسک، استقرار بخشی ازآن در منطقه خوب است ولی بخشی هم در مرکز باشد تا کارها راپیگیری کند.

رییس مجلس اضافه کرد: این باید بتواند بخش های مختلف را بکار گیرد تا طرح پیشرفت سواحل مکران به نتیجه برسد و ساختار آن هم باید به نحوی تقویت شود که بتواند کار را با سرعت به پیش ببرد.

** استقرار ارتش در جاسک پرش اقتصاد و فرهنگ منطقه است

رییس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: استقرار ارتش در جاسک نشانه اهمیت منطقه است، خود این سکوی پرش برای اقتصاد و فرهنگ منطقه است.

لاریجانی افزود: طرح های بسیار بزرگی مانند خط انتقال نفت به این منطقه با هدف راهبردی در حال انجام است و برای ساکنان بسیار سود آور خواهد بود، احداث بزرگترین پایانه نفتی در جاسک و ایجاد پالایشگاه ها ظرفیت های استغالزای زیادی ایجاد می کند.

وی ادامه داد: این ها می طلبد تغییر در اشتغار و درآمد سرانه منطقه ایجاد کند، نیروگاه سیریک بسیار مهم است و وام آن را در مجلس تصویب کردیم.

وی یاد آور شد: با برخی کشورهای دیگر مذاکره هایی برای این بخش داشتم، برای این که حجم سرمایه گذاری را بتوان اضافه کرد، البته منابع داخلی خوبی وجود دارد.

رییس مجلس شورای اسلامی همچنین خواستار توسعه امکانات رفاهی مردم جاسک شد و در این خصوص به احداث بیمارستان و بازسازی مدرسه اشاره کرد.

لاریجانی اضافه کرد: برخی مطالب در خصوص مراکز تاریخی که در مناطق نظامی قرار گرفته در صورت امکان انجام می شود.

وی بیان داشت: جاسک برای تبدیل به منطقه آزاد ظرفیت های خوبی دارد و این موضوع در دستور کار مجلس قرار دارد ضمن این که شورای نگهبان در خصوص مناطقی دیگر که به این موضوع ضمیمه شده ملاحظاتی داشته اما بحث منطقه آزاد شدن جاسک باید پیگیری شود.

وی در خصوص مبادلات کالایی نیز ابراز داشت: موافقیم انجام این کار هستیم و باید کشاورزان از مزیت نزدیکی به کشورهای دیگر بهره مند شوند و شرط آن این است که در یک چارچوب این کار انجام شود.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: در بسیاری از زمینه ها در صادرات و واردات نیز می توانیم توافق هایی داشته باشیم چون نمی خواهیم کسانی که در این منطقه زندگی می کنند از مزیت های منطقه محروم باشند اما به اقتصاد کشور هم باید کمک شود.

لاریجانی افزود: در حوزه فعالیت های تجاری و مبادلات مرزی تجار باید اصول کار را رعایت کنند تا برای همه افراد منفعت داشته باشند؛ ضمن این که اگر ضوابطی نیاز باشد که باعث منفت کشور و تجار باشد، آن را فراهم می کنیم.

وی تاکید کرد: در مورد سکونتگاه ها و جاهایی که مردم به صورت بومی زندگی می کنند توجه شود و تضاد ایجاد نشود ضمن آنکه نمی خواهیم ۲ بخش فقیر و غنی در جامعه ایجاد شود، بافت شهرها باید موزون رشد کند.

رییس مجلس در خصوص پرواز جاسک نیز گفت: باید در نظر داشت بسیاری از شرکت های هواپیمایی بخش خصوصی هستند، اگر شرایط اقتصادی فعال تر شود پروازها راه می افتد.

لاریجانی بر بهره گیری از صاحب نظران منطقه ای برای پیشرفت منطقه را منطقی دانست و افزود: از مشورت نخبگان محلی برای احداث طرح ها استفاده شود زیرا باعث رشد منطقه و هم تسهیل کارها می شود.

وی در خصوص صادرات میوه از این منطقه گفت: بعید می دانم جلوی صادرات میوه را بگیرند، ولی نیازهای داخلی هم باید تامین شود که اکنون در شرایط تحریمی را هم باید در نظر گرفت.

وی اضافه کرد: رهبر انقلاب اخیرا نکاتی را به مجلس و دولت فرمودند که بودجه در زمان تحریم با شرایط عادی متفاوت است، صادات میوه برای این منطقه مزیت است ولی نباید از نیازهای داخلی نیز غفلت شود.

رییس مجلس شورای اسلامی یکی از مزیت های منطقه جاسک را وحدت و همزیستی اهل سنت با شیعیان دانست و افزود: امام راحل تاکید فراوانی بر وحدت داشتند و نباید اجازه داد عده ای آن را تخریب کنند و موجب سوتفاهم شود.

لاریجانی با بیان این که برخی کشورهای دون پایه به دنبال بر هم زدن این همزیستی و تعامل هستند، یادآور شد: اگر وفاق بین مذاهب باشد عمران و آبادانی انجام می شود و باید قدر آنرا دانست.

وی گفت: حفظ وحدت به عنوان پایه مدنیت انسانی بسیار ارزشمند است و برخی بی سلیقگی ها در طرفین وجود دارد که آن را تخریب می کند.

لاریجانی با بیان این که اگر تخصص و آمادگی لازم وجود داشته باشد، بسیاری از کارها تسهیل می شود لذا آموزش های دانشگاه هایی باید متناسب با نیازهای کنونی و آینده باشد.

رییس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اصرار داریم دولت الکترونیک ایجاد شود تا مردم برای استعلام مسافت های طولانی نپیمایند و کارها با سرعت انجام شود آینده اینجا درخشان است و فرزندان خود برای آینده تربیت کنید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.