این مرجع تقلید در انتهای درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم با اشاره به حدیثی ابراز داشت: ابوجعفر(ع) می فرماید: خداوند قفل هایی برای شرور قرار داده و کلیدهای این شرور، شراب است یعنی همه بدی ها و زشتی ها و نادرستی ها در انباری است که اینها قفلهایی دارد و دروغ از شراب هم بدتر است.

او با بیان اینکه عقل انسان، قفلی در برابر زشتی ها و بدی هاست، افزود: اگر عقل آدمی درست قضاوت کند دنبال دروغ و سرقت نمی رود، وقتی شراب بخوریم این قفل ها باز می شود و ممکن است مفاسد اخلاقی و انواع گناهان را انجام دهد.

آیت الله مکارم شیرازی در باب مجازات فردی که به سبب مستی مرتکب قتل شده است، گفت: برخی سئوال می کنند اگر کسی شراب بخورد و مرتکب قتل شود، آیا قصاص می شود؟ ما می گوئیم بله قصاص می شود.

او ابراز داشت: ابزار بسیاری از کارهای بد دروغ است، کم فروشی، دزدی، غارت اموال و کارهای خلاف و نظر به نوامیس مردم از جمله اعمال رذیله ای است که ریشه و منشا همه اینها دروغ است.

این مرجع تقلید خاطرنشان کرد: از مردم نظرخواهی کرده بودند و گفتند ۶۲ درصد مردم آمریکا معتقدند رئیس جمهورشان دروغ می گوید. به عنوان نمونه، ما ایرانی ها در صف اول مبارزه با تروریستها و تکفیری ها بودیم اما به دروغ گفتند ایرانی ها طرفدار تروریستها هستند و چه دروغی بزرگتر از این؟

او فضای مجازی را عامل رواج دروغ در جامعه دانست و تصریح کرد: اگر دروغ از جامعه برچیده شود خیلی از کارهای خلاف برچیده می شود. مخصوصا از زمانی که فضای مجازی به روی مردم گشوده شده، دروغ غوغا می کند. فضای مجازی فضایی برای دروغ گویان و تهمت زنندگان شده و با این دروغ ها افکار عمومی را مشوش می کنند.

آیت الله مکارم شیرازی گفت: مکرر شده است افرادی از خارج آمده و با ما ملاقات داشتند، سئوال کردیم آیا آن ایرانی که در رسانه ها دیدید با آنکه الان می بینید یکی است؟ می گویند در رسانه ها اینقدر ضد ایران سخن گفتند که دنیا را نسبت به ایران بدبین کنند.

او تاکید کرد: تصمیم بگیریم کمترین دروغی بر زبان ما جاری نشود حتی شوخی دروغ هم نکنیم. اگر مراقب زبان خود باشیم جلوی خیلی از خلاف ها گرفته می شود.

این مرجع تقلید در باب مسائل روز به سخنرانی پیش از خطبه های این هفته نمازجمعه تهران اشاره کرد و گفت: هفته گذشته در سخنرانی قبل از خطبه های نمازجمعه تهران، ضد حوزه های علمیه صحبت کردند، عجیب است نمازجمعه ای که ائمه جمعه فرزندان حوزه هستند، پایگاهی برضد حوزه شود. چطور می شود شما به فردی اجازه دهید ضد حوزه حرف بزند و دروغ بگوید.

او خطاب به طلاب حاضر در درس عنوان کرد: شما می دانید که در دروس حوزه، مرتب حرف های تازه و مطابق نیازهای روز زده می شود،اما این فرد عنوان می کند ۴۰ سال است حرف های تازه در حوزه زده نشده است، اینجا برخی گمان پیدا کردند که درون نظام هم افرادی بر ضد حوزه هستند.

آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به تاسیس اولین حوزه علمیه توسط شیخ طوسی و فراز و نشیب های آن در طول هزارسال گفت: حوزه نباشد هیچ چیزی نیست؛ اما بدانید خدا و امام زمان حافظ حوزه هستند.

او در ادامه توجه حوزویان را به سه نکته جلب کرد و ادامه داد: نکته اول اینکه حوزویان دست اتحاد به یکدیگر داده و متحد شوند؛ نغمه خلافی در حوزه نباشد. دوم اینکه مسائل روز و مستحدثه را همه بدانند و پاسخ شبهاتی که از سوی وهابیت و غیر وهابیت مطرح می شود را بدانند.

این مرجع تقلید در توصیه سوم از حوزویان خواست که زی طلبگی و حوزوی را فراموش نکنند و تاکید کرد: در خانه ها، مسافرتها و در همه چیز زی طلبگی را فراموش نکرده و بهانه دست دشمن ندهید.

او یادآور شد: امید است خداوند توفیق دهد این میراث را حفظ کرده و بهتر از سابق تحویل آیندگان دهیم. در زمان آیت الله العظمی بروجردی ۴۰۰۰ نفر در حوزه بودند اما امروز ۶۰ هزار نفر مشغول درس و بحث در حوزه هستند. در آن زمان یک حوزه خواهران نبود اما امروز ببینید چقدر خواهران طلبه داریم که حتی برخی به مرحله درس خارج رسیده اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.