کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی سیاست خارجی، صبح امروز در پیش سمینار اول سومین کنفرانس امنیتی تهران طی سخنانی اظهار داشت: ما نشان دادیم که مردان میدان نبرد هستیم و آنچه که در عراق، سوریه، لبنان و یمن گذشت، نشان داد حضور جمهوری اسلامی ایران در منطقه برای حفظ امنیت منطقه و حکومت‌های مردمی کاملا مشخص است.

‌وی افزود: ما نشان داده‌ایم در مقابل بی‌ثباتی در منطقه ساکت نمی‌نشینیم تا جلوی حرکات ضد ثبات را بگیریم.

خرازی ادامه داد: دشمنان در سوریه ‌عراق و یمن با شکست مواجه شدند و امر‌وز در سوریه دولتی سرکار است که همه معتقد بودند ظرف یک ماه سقوط می‌کند.کشورهایی که مخالف سوریه بودند در حال برقراری ارتباط با دولت سوریه هستند و این نشان دهنده آن است که ما در بر قراری ثبات در منطقه موثر بوده‌ایم.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی با بیان اینکه بعد از این موفقیت‌ها باید نشان دهیم قهرمانان میدان صلح هستیم گفت: هدف اصلی کنفرانس امنیتی تهران باید این باشد که ببینیم‌ چه گامهایی را برای رسیدن به یک ساز و کار امنیت منطقه‌ای می‌توان برداشت.

وی تصریح کرد: برای طرح راه حلی برای ایجاد ثابت در منطقه باید تحلیل درستی از شرایط منطقه داشت تا بتوان طرح درستی بدون جهت گیری ارائه داد.

خرازی با اشاره به واقعیت‌های منطقه تاکید کرد: ‌واقعیت منطقه این است جبهه مقاومت به پیروزی های زیادی رسیده و جبهه مقابل شکست خورده اما هیچ کدام از قدرت‌های منطقه‌ای قدرت ایجاد هژمونی را ندارند. البته جمهوری اسلامی ایران هیچگاه به دنبال ایجاد هژمونی نبوده است و موضوعات ایران هراسی تنها یک‌جنگ‌روانی است. این دیگران هستندکه با آوردن آمریکا و انگلیس به دنبال ایجاد هژمونی هستند زیرا اغلب حکومت های منطقه از اراده مردم بر نخواسته اند.

رئیس‌ شورای راهبردی روابط خارجی ایجاد اختلاف را یکی از حربه‌های دشمن دانست و عنوان کرد: برخی از رهبران منطقه به دنبال جاه طلبی هستند البته این تجربه آنها به شکست انجامیده است. به نظر می رسد ما هنوز نتوانسته‌ایم از پیروزی جبهه مقاومت در صحنه سیاسی استفاده کنیم. اگر بخواهیم در صحنه ثبات سازی در منطقه تاثیر گذار باشیم نیاز به تحرک بیشتری در صحنه سیاسی داریم.

خرازی ادامه داد: بعد از جنگ های منطقه همه در حال رسیدن به این نتیجه هستند که از راه جنگ نمی‌توان اختلافات را حل کرد. امروز جمهوری اسلامی با ثبات ترین کشور در منطقه است. امنیتی که به برکت حضور رزمندگان اسلام در داخل و اطراف کشور داریم بسیار با ارزش است. حکومت ما برخواسته از اراده مردم است و جمهوری اسلامی ایران مخالف سلطه بیگانگان است و نمی‌پذیرد قدرتها بر این منطقه سلطه داشته باشند.

وی گفت: ایران نیازی به هژمونی ندارد بلکه یک‌ نفوذ‌ معنوی‌ در منطقه دارد که نتیجه ارتباط مردم با مردم است که نمونه آن را در ارتباط مردم ایران و عراق می‌بینیم. ‌وقتی یک‌نفوذ منطقی و طبیعی وجود دارد نمی توان به آن اشکال گرفت. مگر غرب نفوذ فرهنگی در سایر کشورها ندارد؟ ایران امروز آماده همکاری با کشورهای منطقه است زیرا ایران مخالف تغییر حکومت با با زور است. یکی از دلایل حضور ما در سوریه هم همین موضوع بوده است. ما آماده‌ایم با تمامی حکومت های موجود در منطقه برای ایجاد صلح و امنیت همکاری کنیم.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی اظهار داشت: ایجاد ثبات در منطقه از راه نظامی امکان‌پذیر نیست. در این راه کار رسانه‌ای یک‌ ابزار بسیار مهم است و باید گفت در این زمینه هم در کشور موفق نبوده‌ایم و نتوانسته‌ایم به خوبی راهبردهای خودمان در جهان را ارائه کنیم و این نیاز به برنامه مدون و سرمایه گذاری دارد.

وی‌ افزود: در دوران اصلاحات طرح موضوع گفت و‌گوی‌تمدن ها فضایی را در سطح بین المللی ساخت که همه احساس اشتراک نسبت به این موضوع داشتند و در سازمان ملل هم مورد استقبال قرار گرفت. ما امروز هم نیاز به چنین ایده‌هایی داریم که بتواند در منطقه پر آشوب ما فضا را برای گفت و‌ گو آرام کند.

خرازی اذعان داشت: منطقه ما نیاز به پارادایم جدیدی برای گفت و گو در بحث های اختلافی دارد تا زمینه را برای بحث درباره صلح و ثبات منطقه آماده کند.

وی‌ عنوان کرد: ایده‌ای که به نظر من می‌رسد گفت وگوهای درون تمدنی است. همه کشورهای منطقه در تمدن بزرگ اسلامی که مایه افتخار است نقش داشتند. گفت و‌گو‌ در باب این تمدن می‌تواند محوریتی برای ایجاد آرامش در فضای فعلی باشد. فکر می‌کنم باید پرچم تمدن اسلامی را بر افراشت و در این باره که چگونه می توان به عصر طلایی تمدن اسلامی بازگشت صحبت کرد.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ادامه داد: این که بتوانیم این آگاهی را در کشورهای اسلامی برای بازگشت به تمدن اسلامی ایجاد کنیم خود یک بیداری اسلامی است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.