محسن غرویان درباره شمول قانون منع بکارگیری بازنشستگان درباره ائمه جمعه به خبرآنلاین گفت: درخصوص قانون منع بکارگیری بازنشستگان باید به این موضوع توجه کنیم که روح قانون چیست و اینکه آیا درباره ائمه جمعه صدق می کند یا خیر؟

وی ادامه داد: منظور از این قانون افرادی هستند که توانایی علمی، فکری و جسمی لازم برای انجام مسئولیت ندارند بنابراین نباید به کار گرفته شوند، همه عقلا بر این موضوع تاکید دارند.

غرویان با بیان اینکه از نظر ظاهری قانون منع بکارگیری بازنشستگان ائمه جمعه را  شامل نمی شود، تصریح کرد: اما با در نظر گرفتن روح قانون می توان گفت ضرورت دارد که ائمه جمعه هم مشمول قانون منع بکارگیری بازنشستگان شوند.

این مدرس حوزه علمیه قم ادامه داد: واقعیت آن است که بعضی ائمه جمعه دچار کبر سن شده و از نظر نشاط فکری و علمی توانایی لازم را ندارند ضمن اینکه اطلاعات و مطالعات شان به روز نبوده و حتی حوصله کتاب خواندن ندارند، این افراد می توانند مشمول قانون منع بکارگیری بازنشستگان شوند.

غرویان درباره چگونگی نحوه اجرای منع بکارگیری بازنشستگان درباره ائمه جمعه، گفت: در این زمینه دبیرخانه ائمه جمعه سازوکار عزل ونصب ائمه جمعه را برعهده دارد و این مجموعه باید منع بکارگیری بازنشستگان درباره ائمه جمعه را در دستور کار خود قرار دهد، البته تا امروز دبیرخانه ائمه جمعه این کارها را انجام داده اما یک نظم و نسق ثابت و یکسانی نداشته بنابراین شاهدیم که برخی ائمه جمعه بسیار مسن همچنان حضور دارند و این باعث این سوال شده که آیا این افراد بازنشسته محسوب می شوند یا خیر؟

این مدرس حوزه علمیه قم با یادآوری حدیثی از امام صادق (ع) تاکید کرد: امام می‌فرمایند "اگر کسی عالم به زمان باشد شبهه و سوال بر او هجوم نمی آورد و آن فرد قادر به پاسخگویی است"، این در حالی است که برخی علمای ما عالم به زمان نیستند، اطلاعات به روز ندارند و سوالات را جواب نمی دهند، خب در این شرایط این افراد نمی توانند نقش ایده آل را به عنوان امام جمعه ایفا کنند که ضرورت دارند درباره بکارگیری آنها تجدید نظر شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.