«ولادیمیر یرماکوف» با اشاره به آمادگی روسیه برای بازرسی و بررسی دوجانبه پیمان منع موشک های کوتاه و میان برد میان دو کشور اظهار داشت: با خروج آمریکا، این پیمان به طور کامل از بین خواهد رفت و مسئولیت لغو آن و عواقب بعدی بر عهده ایالات متحده خواهد بود.

وی گفت: روسیه هرگونه بازرسی و بررسی یک طرفه برای کنترل تسلیحات در خاک خود را حتی در سطح کلام نیز غیر قابل قبول می داند و هرگز چنین اجازه ای را نخواهد داد.

به گفته یرماکوف، هرگونه اقدام واقعی در راستای کنترل تسلیحات تنها در شرایط رعایت تفاهمنامه ها و تعهدات بین دولتی و دوجانبه میسر است.

وی افزود: آمریکا به دنبال نقض تعهدات خود در سطح جهانی است و تلاش دارد تعریف جدیدی که مبتنی بر اصول مورد نظر این کشور است را به دیگران دیکته کند؛ آنها تصور می کنند قوانین توسط واشنگتن نوشته می شود و می توانند در صورت نیاز به صورت یکجانبه هرگونه تغییری در توافقات ایجاد کنند.

این مقام دیپلماتیک روسیه تاکید کرد که کشورش با چنین رویکردی مخالف است و تلاش دارد شرایط را برای آمریکا شرح دهد تا شاید حداقل از این طریق مقامات ایالات متحده مجاب شوند که موضوع را بررسی و از نقض پیمان موشکی که یک نمونه مثبت از کاهش تسلیحات موشکی و هسته ای در جهان است، منصرف شوند.

یرماکوف این را هم گفت که تصمیم آمریکا مبنی بر خروج از پیمان موشکی از اوایل سال ۲۰۰۰ میلادی و مشخصا پس از خروج از پیمان موشک های ضد بالستیک (محدودسازی سیستم موشک های ضد بالستیک در سال ۲۰۰۲) آغاز شد.

وی تصریح کرد: دو دهه است که تلاش می کنیم آمریکا را متقاعد کنیم اما آنها در این چند سال همواره با اقدامات مغایر با این پیمان در واقع آن را نقض کرده اند و علاوه بر اینکه مسئولیت اقدامات خود را برعهده نمی گیرد تلاش دارند مشکلات را به گردن روسیه بیندازد.

یرماکوف اضافه کرد: آمریکا هیچ سند یا مدرکی دال بر نقض پیمان موشکی از سوی روسیه ندارد، چرا که روسیه خطایی مرتکب نشده و همواره به این پیمان پایبند بوده است و این آمریکایی ها هستند که تلاش دارند بر کارهای خود سرپوش بگذارند.

پیمان منع موشک های هسته ای کوتاه و میان برد هشتم ماه دسامبر سال ۱۹۸۷ ( ۱۳۶۶) بین میخائیل گورباچف آخرین رهبر اتحاد جماهیر شوروی و رونالد ریگان رئیس جمهوری وقت آمریکا امضا شد.

براساس این پیمان، توسعه و کاربرد تمام موشک های هسته ای و غیر هسته ای کوتاه و میان برد به استثنای موشک های دریایی ممنوع شد.

این پیمان نخستین قرارداد کنترل تسلیحات هسته ای موشکی راهبردی در جهان به حساب می آید که با توجه به اینکه در دوره جنگ سرد بین دو ابرقدرت (شوروی و آمریکا) امضا شده بود، از اهمیت بسیار بالا و حیاتی برخوردار شده است.

تا سال ۱۹۹۱ (۱۳۷۰) حدود دو هزار و ۷۰۰ موشک نابود شدند ضمن اینکه دو کشور اجازه بازرسی از تاسیسات یکدیگر را داشتند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.