طبق گزارش ماهانه اوپک، عربستان سعودی بیش از ۱۱ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد که ۳۷۷ هزار بشکه در روز رشد ماهانه داشت. در آماری که از سوی این کشور به اوپک ارایه شده، تولید عربستان حدود ۱۱.۱ میلیون بشکه در روز اعلام شده است.

اما قرار است تولید عربستان در دو ماه آینده کاهش پیدا کند. خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی اظهار کرده که انتظار دارد تولید کشورش در ژانویه به حدود ۱۰.۲ میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کند.

افزایش تولید عربستان سعودی در نوامبر، تولید کمتر ایران را که از پنجم نوامبر هدف تحریمهای آمریکا قرار گرفت، پوشش داد. امارات متحده عربی و کویت نیز تولیدشان را در نوامبر افزایش دادند اما تولید بالاتر این کشورها با کاهش تولید در عراق، گابن، لیبی، نیجریه و ونزوئلا جبران شد. تولید سایر اعضای اوپک تقریبا ثابت بود.

اوپک در گزارش دسامبر، پیش‌بینی خود از میزان رشد تقاضا برای نفت در سال ۲۰۱۹ که در چهار گزارش قبلی خود کاهش داده بود را تغییر نداد و همچنان انتظار دارد تقاضا برای نفت ۱.۲۹ میلیون بشکه در روز رشد کند. این گروه رشد تقاضا برای نفت در سال میلادی جاری را ۱.۵ میلیون بشکه در روز پیش‌بینی کرده است.

بر اساس گزارش شبکه CNBC، اوپک پیش‌بینی خود از رشد عرضه کشورهای غیراوپک در سال ۲۰۱۹ را مورد بازنگری قرار داد و ۸۰ هزار بشکه در روز کاهش داد که به دلیل کاهش اجباری تولید در آلبرتای کانادا و محدودیت جدید عرضه شرکای اوپک است.

اما همچنان انتظار دارد عرضه نفت کشورهای غیراوپک در سال میلادی آینده ۲.۱۶ میلیون بشکه در روز صعود کند که به دلیل افزایش تولید در آمریکا، برزیل، روسیه و انگلیس خواهد بود. طبق برآورد اوپک، تولید این کشورها در سال میلادی جاری ۲.۵ میلیون بشکه در روز رشد کرد.

با افزایش عرضه که از رشد تقاضا فراتر رفته است، اوپک انتظار دارد ۳۱.۴ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۹ نفت تولید کند که حدود یک میلیون بشکه در روز کمتر از سال ۲۰۱۸ خواهد بود.

اوپک انتظار دارد تقاضا برای نفت این گروه در سال ۲۰۱۹ به ۳۱.۴۴ میلیون بشکه در روز برسد که ۱۰۰ هزار بشکه در روز کمتر از پیش‌بینی ماه پیش و ۱.۵۳ میلیون بشکه در روز کمتر از تولید فعلی اوپک است. این پیش‌بینی نشان می‌دهد که اوپک باید به توافق جدید کاهش تولید خود پایبند بماند و برای جلوگیری از اشباع عرضه در بازار،  روی تولید کمتر ایران و ونزوئلا حساب کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.