هیل گزاش داد، سناتورهای آمریکایی در شرایطی با بحث و تبادل‌نظر بر سر این قطعنامه موافقت کردند که تنها ۱۱ تن از جمهوری‌خواهان این مجلس به تمام دموکرات‌های حامی آن پیوستند. سنا از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا می‌خواهد تا ظرف مدت ۳۰ روز هرگونه نیرو را از یمن خارج کرده و به هرگونه تاثیر در این کشور پایان دهد. با این حال ترامپ گفته است در صورتی که این قطعنامه به دست او برسد، آن را وتو خواهد کرد.

سناتورها تا چهارشنبه شب همچنان بر سر اصلاحات مشاجره می‌کردند اما انتظار می‌رود رای‌گیری نهایی امروز پنج‌شنبه انجام شود. حامیان و مخالفان می‌گویند قطعنامه مذکور حمایت‌ لازم برای تصویب را در اختیار دارد. اقدامات سنای آمریکا نشان دهنده عمق نارضایتی از عربستان در کنگره آمریکا و همچنین تعمیق شکاف میان کاخ سفید و کنگره در بحث روابط آمریکا-سعودی است.

در شرایطی که سنای آمریکا قصد دارد امروز روی قطعنامه محکوم کردن عربستان بابت جنگ در یمن  و ترور جمال خاشقجی رای‌گیری به عمل آورد، یک گروه دو حزبی از سناتورها به اعمال تحریم‌های سنگین علیه این پادشاهی در این مجلس در سال آتی متعهد شد. سنای آمریکا چهارشنبه با ۶۰ رای موافق به ۳۹ رای مخالف به آغاز بررسی قطعنامه پایان حمایت آمریکا از جنگ یمن رای مثبت دادند.   

گرچه دونالد ترامپ تمام قد در کنار دولت سعودی ایستاده است، اما سناتورها می‌گویند چیزی نمی‌تواند مانع از پیشرفت قطعنامه یمن شود و تنها اکثریتی ساده کافی است زیرا این قطعنامه به استناد به قانون اختیارات جنگی طرح شده است. این تحولات در شرایطی انجام می‌شود که اکثر سناتورها متقاعد شدند که محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی در قتل وحشیانه جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی دست داشته است.

سناتور کریس مورفی، از دموکرات‌های حامی قطعنامه یمن معتقد است سنا پس از حمله ماه اوت ائتلاف متجاوز سعودی به اتوبوس مدرسه‌ای در یمن که به کشته شدن ده‌ها کودک منجر شد به جمع‌بندی رسید. مورفی افزود: می‌دانم که برخی از مردم نمی‌خواهند این را باور کنند اما گمان می‌کنم که حتی اگر خاشقجی هرگز به قتل نمی‌رسید باز هم این قطعنامه به تصویب می‌رسید. معتقدم تلاش‌ها برای بیرون کشیدن ایالات متحده از این جنگ بیشتر شده است. من معتقدم حتی پیش از قتل خاشقجی هم ۵۱ رای لازم را داشتیم.

سناتور برنی سندرز  در این جلسه گفت: حمایت آمریکا از جنگ یمن مانعی برای دستیابی به راه حل سیاسی بحران یمن خواهد بود. کنگره آمریکا مشارکت در جنگ یمن را تصویب نکرد و به این ترتیب مشارکت در جنگ یمن غیرقانونی است.

سناتور لیندسی گراهام گفت : عربستان به رهبری ولیعهد یک نیروی ویرانگر است. بازداشت نخست وزیر لبنان در عربستان سعودی و محاصره قطر، عجیب ترین چیزهایی است که در ۲۰ سال اخیر مشاهده کرده‌ام. ولیعهد سعودی در قتل جمال خاشقجی دست داشته است.

سناتور باب منندز گفت: باید اقدامات بیشتری برای متوقف کردن جنگ در یمن انجام داد از جمله توقف ارائه سلاح به عربستان سعودی.

سناتور باب کورکر گفت: معتقدم ولیعهد سعودی دستور قتل خاشقجی را داده و بر آن نظارت داشته است. بنابراین کافی است ولیعهد سعودی برابر هیئت منصفه حاضر شود تا در کمتر از ۳۰ دقیقه به قتل خاشقجی محکوم شود.

این تدابیر در شرایطی انجام می‌شود که دولت به سختی علیه اقدام قانونگذاران سنا وارد عمل شده است. جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا و مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا اواخر ماه گذشته در سنا علیه این اقدام سخن گفتند و انتظار می‌رود امروز پنج‌شنبه هم در مجلس نمایندگان آمریکا دست به اقدام مشابهی بزنند.

جینا هاسپل، مدیر سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) روز چهارشنبه به صورت جداگانه با گروهی از قانونگذاران سنا و مجلس نمایندگان آمریکا دیدار کرد اما تنها موجب اتفاق نظر میان سناتورها مبنی بر مسوول بودن ولیعهد سعودی شد. سناتور لیندسی گراهام پس از این جلسه به خبرنگاران گفت: "شواهد معتبری وجود ندارد، اره معتبری وجود دارد!" سخنان او در واکنش به ادعای ماتیس مطرح شد که مدعی است "هیچ مدرک معتبری علیه ولیعهد سعودی وجود ندارد."

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.