از روز چهارم دسامبر، دنیا عملیات سپر شمالی ارتش اسراییل در مرز با لبنان را پیگیری می‌کند. طبق گفته مقامات اسرائیلی، هدف عملیات، این است که تونل‌هایی که در مرز (سرزمین های اشغالی) از سمت لبنان حفر شده‌اند را بیابد و تخریب کند. نتانیاهو در جمع سفرای خارجی مدعی شد که حزب الله قصد داشته از طریق این تونلها نیروهای خود را وارد خاک اسراییل کند تا اقدام به انجام ماموریت در خاک اسراییل و ربودن سربازان اسرائیلی کنند.

چند روز پیش از آن، نتانیاهو به همراه رییس موساد در بروکسل با وزیر امورخارجه آمریکا پومپئو دیدار کرده بود. طبق گزارش ها، او به پومپئو گفته بود که اگر دولت لبنان مانع عملیات حزب‌الله نشود، دولتش آماده است که برای سرکوب آنها جنگی را آغاز کند. این ناشی از گزارش منابع اطلاعاتی اسرائیل است که معتقدند تهران اکنون تجهیزات پیشرفته موشکی را به جای ارسال به سوریه، مستقیما به لبنان می‌فرستد.

علی‌رغم اظهارات مقامات اسرائیلی، ایران و حزب‌الله در این خصوص سکوت اختیار کرده‌اند. در واقع چند روز پیش از آغاز عملیات سپر شمالی، حزب‌الله ویدیویی منتشر کرده بود که تصاویر هوایی گرفته شده از نقاط حساس نظامی از جمله وزارت دفاع اسرائیل را نمایش می‌داد و زیر آن به زبان عبری نوشته شده بود «اگر جسارت حمله را به خود راه بدهید، پشیمان خواهید شد». این ویدیو پس از انتشار خبر حمله ارتش اسرائیل به مواضع حزب‌الله و ایران در خاک سوریه پخش شد. این نخستین حمله از این نوع پس از حادثه سرنگونی یک هواپیمای روسی توسط پدافند ارتش سوریه طی حمله هوایی اسراییل بود که باعث شد روسیه، سیستم پیشرفته دفاعی اس ۳۰۰ را در اختیار ارتش سوریه بگذارد.

اما یک چهره نزدیک به تهران به شرط عدم افشای هویتش به المانیتور گفت که «تلاش اسراییل برای انتشار اخبار جعلی درباره انتقال موضع راهبردی ایران از سوریه به لبنان مضحک است. تمام تجهیزاتی که حزب‌الله برای مقابله با هجوم احتمالی اسراییل به آن نیاز دارد، از سال‌ها قبل در لبنان قرار داده شده و اکنون هیچ چیز تغییر نکرده است.» این فرمانده افزود: «اسراییل تلاش دارد حملاتش به خاک سوریه را این طور توجیه کند که قصد دارد مانع انتقال تجهیزات حساس نظامی به لبنان شود و اکنون که دریافته‌اند تلاش‌هایشان بی‌نتیجه مانده، برای سرپوش گذاشتن بر این شکست در سوریه قصد ارند توجهات را به لبنان منحرف کنند. اسراییل به خوبی می‌داند که قادر به آغاز جنگ نیست».

حسام مطر، نویسنده کتاب جنگ نرم بین آمریکا و حزب‌الله، می گوید تمام طرفین این نزاع به خوبی از پیامدهای ویران کننده چنین جنگی در منطقه آگاهی دارند. چنین نبردی با تمام اتفاقات مشابه قبلی متفاوت خواهد بود و هیچ اطمینانی از پیروزی قاطع یکی از طرفین در آن وجود ندارد. مطر افزود: «محور مقاومت موفق شده تهدید کوچک امنیتی برای اسراییل در جبهه داخلی را به تهدیدی بزرگ تر و جامع تر تبدیل کند و آن را در صدر محاسبات امنیتی اسراییل برای جنگهای احتمالی آینده قرار دهد. این امر تهدید بزرگی را متوجه اسراییل میکند که فاقد یک عمق استراتژیک برای ممانعت از هر چیزی است که باعث جنگ شود. به همین علت اسراییل فاقد قدرت راه انداختن یک جنگ بزرگ خارج از مرزهای خودش است و به همین علت تمام تمرکزش را بر جلوگیری از ایجاد و استحکام پایگاه نظامی دشمنانش در اطراف مرزهای خود گذاشته است.»

روزنامه نگار سوری، ریدا البشا  می‌گوید در شرایط فعلی با احتساب حضور ایران و حزب‌الله در سوریه و نتیجه جنگ داخلی که دارد به نفع حکومت اسد تمام می‌شود، هر گونه جنگی که در آینده رخ دهد محدود به مرزهای سوریه و لبنان نخواهد بود. او که به پوشش رسانه‌ای حضور ایران در سوریه طی چهار سال گذشته پرداخته معتقد است: «از حلب تا حومه حماه و از حواشی حمص تا اطراف دمشق، مناطقی هستند که باعث نگرانی اسراییل می‌شوند. در این مناطق پایگاه‌هایی احداث شده که در آنها نیروهای ایرانی و حزب‌الله در کنار ارتش سوریه حضور دارند و همچنین نیروهایی که توسط محور مقاومت آموزش دیده‌اند.» بشا می‌گوید بیش از ۱۵۰۰۰ سرباز سوری آموزش‌های تخصصی از جمله استفاده از موشک‌های ضدهوایی و سلاحهای پیشرفته را دیده‌اند. آنها در میادین مختلف با یا بدون پشتیبانی هوایی جنگیده‌اند. من عملیات آنها را از نزدیک مشاهده کرده‌ام و توانمندی نظامی آنها در حد نیروهای ویژه حزب‌الله و حتی ایران است. به احتمال زیاد در جنگ آینده این نیروها بخشی از جبهه سوری خواهند بود. او می‌گوید این سربازان به نام نیروی قاسم شناخته می‌شوند که برگرفته از نام فرمانده سپاه قدس سپاه پاسداران ایران، سردار قاسم سلیمانی است.

سطح بازدارندگی در مرزها و گستردگی منطقه احتمالی درگیری که از یک سو ایران و متحدانش و از سوی دیگر اسراییل در آن حضور دارند، وقوع جنگ در آینده را نامحتمل می‌کند. در واقع دلیلش این است که این جنگ، پای طرفین دیگر را نیز باز میکند و آن را تبدیل به یک جنگ وسیع منطقه‌ای می‌کند که فعلا هیچکس خواهان آن نیست.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.