زهرا حیدری در گفت‌وگو با ایسنا، درباره چگونگی مواجه بازدیدکنندگان از نمایشگاه «فراتر از محدودیت‌ها»، بیان کرد: با استفاده از برخی الفاظ، مرزی ایجاد می‌کنیم که مرتب برای طرف مقابل تکرار می‌کند «تو ناتوان هستی» به همین دلیل باید کمی بیشتر روی ذهن و زبان‌مان فکر کنیم.  

او که حدود ۱۰ سال است به هنرمندان توان‌یاب آموزش نقاشی می‌دهد، افزود: متاسفانه بسیاری از افراد با دیدن اسم هنرمند کم‌توان دچار نوعی حس ترحم می‌شوند به همین دلیل ما این افراد را مثل انسان‌های دیگر عادی در نظر می‌گیریم. حتما برای همه‌ ما پیش آمد که وقتی با برخی از افراد عادی صحبت می‌کنیم، می‌گویند ما این مدلی هستیم، افراد توان یاب هم به همین شکل هستند. به همین دلیل باید با این افراد خیلی عادی برخورد کنیم.

دبیر جشنواره نقاشی هنرمندان توان‌یاب گفت: برخورد من با این افراد نیز عادی است که حتی بسیاری از شرکت‌کنندگان برای چیدمان آثار در نمایشگاه، آنقدر احساس توانمندی داشتند که پیشنهاد می‌دادند برای این کار کمک کنند.

حیدری اضافه کرد: ما در مواجه با این افراد در ادبیاتمان دقت می‌کنیم تا این تمایز که فرد توان یاب با دیگران متفاوت است، برداشته شود. رویکرد بسیاری از مراکز توانبخشی نیز همین موضوع است تا فرد احساس نکند با دیگران متفاوت است. به همین دلیل سعی کردیم در پوستر نمایشگاه نیز از عنوان توان یاب استفاده کنیم. این افراد از اینکه آنها را معلول خطاب ‌کنند، بدشان می‌آید.

او همچنین درباره انتخاب آثار هنرمندان توان یاب در این نمایشگاه اظهار کرد: فراخوانی برای ارسال آثار به این جشنواره که خروجی آن منجر به نمایشگاه شد، اعلام کردیم و به مراکز بهزیستی نیز گفتیم که حدود ۲۰۰ متقاضی شرکت کردند و به دلیل محدودیت فضای نمایشگاهی که داریم، در نهایت ۶۰ اثر پذیرفته و به نمایش گذاشته می‌شود.

دبیر جشنواره نقاشی هنرمندان توان یاب درباره معیار انتخاب آثار در این نمایشگاه توضیح داد: کیان وطن، کوروش قاضی مراد و بابک یاقوتی سه داوری بودند که با توجه به حساسیت خاصی که افراد توان یاب دارند، آثار ارسالی را بررسی و انتخاب کردند. این نمایشگاه به رشته نقاشی اختصاص داده شده و محدودیت سنی برای شرکت‌کنندگان نداشتیم و بیشتر آنها در گروه سنی ۱۵ سال به بالا شرکت کردند.

حیدری با اشاره به حساسیت شرکت کنندگان در این نمایشگاه، اعلام کرد: آثار ارسالی در دور مرحله داوری شد زیرا افرادی که در این نمایشگاه شرکت کرده‌اند، حساسیت خاصی دارند و پیگیر این موضوع هستند که آیا اثرشان برای نمایش انتخاب شده است یا نه؟ به همین دلیل ما از قبل اعلام کردیم که به دلیل محدودیت فضای نمایشگاه نمی‌توانیم همه‌ی آثار را به نمایش بگذاریم.

او همچنین درباره اینکه همه‌ مبلغ حاصل از فروش آثار افراد توان یاب به آنها تعلق می‌گیرد یا نه؟ توضیح داد: مبلغ کامل حاصل از فروش یک اثر پرداخت می‌شود اما تا جایی که من در جریان هستم، چون برخی از موسسه‌ها مواد اولیه یک اثر هنری را تامین کرده‌اند، هزینه حاصل از آن را کسر و مابقی مبلغ را در اختیار هنرمندان قرار می‌دهد.

دبیر این جشنواره بیان کرد: تا جایی که من در جریان هستم هزینه قاب برخی تابلوها را  نیز برخی از موسسات پرداخت کرده‌اند و در زمان قیمت گذاری تابلو به شرکت‌کنندگان اعلام کردند که اگر اثر آنها به فروش برود هزینه قاب کسر می‌شود. به هر حال این موسسات هم خیریه هستند و توانایی مالی محدودی دارند.

نمایشگاه گروهی نقاشی «هنر فراتر از محدودیت‌ها» با آثاری از هنرمندان چند مرکز آموزشی، توانبخشی توان یابان از روز جمعه (۲۳ آذر ماه) از ساعت ۱۷ تا۲۰ در گالری پردیس ملت واقع در خیابان ولیعصر (عج)، بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی، روبروی بزرگراه کردستان، پردیس سینما گالری ملت، طبقه‌ی منفی٢ افتتاح  می‌شود و تا ۳۰ آذر ماه از ساعت ۱۱ تا ۲۰ برپا است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.