بیلی سیکس، روزنامه‌نگار مستقل آلمانی به دور دنیا سفر می‌کرد و با یک دوربین فیلمبرداری دستی از مردم جنگ‌زده و سختی‌کشیده جهان می‌خواست که از داستان زندگیشان صحبت کنند. او اما زمانی که به ونزوئلا رسید تا درباره فروپاشی اقتصادی و مهاجرت عظیم مردم مستندسازی کند، زندانی شد و به گفته خانواده‌اش به او اتهاماتی نظیر جاسوسی داده‌اند که آن را تکذیب می‌کنند.

ادوارد سیکس، پدر بیلی به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: او هیچ‌گاه به هیچ سلاحی دست نزده، هیچ‌وقت در تظاهراتی شرکت نکرده، او فقط در خیابان بوده و با مردم عادی صحبت کرده و از آن‌ها سولاتی پرسیده و آن را در اینترنت گذاشته است.

مسئولان هنوز درباره دستگیری او که سه هفته پیش صورت گرفته، اظهار نظری نکرده‌اند و خانواده سیکس را منتظر پاسخ و دپلمات‌های آلمانی را در ابهام نگه داشته‌اند. آنان تاکنون نتوانسته‌اند با بیلی ۳۱ ساله که در زندان هلیکویید در کاراکاس و در کنار سرسخت‌ترین مخالفان دولت این کشور حبس شده است، دیدار کنند.

این پرونده زنگ هشداری برای گروه‌های هوادار آزادی مطبوعات بوده است.

در حالی که دولت مادورو تحمل اندکی در مقابل پوشش خبری رسانه‌های محلی منتقد دارد، روزنامه‌نگاران خارجی نیز معمولا با همین رفتار سختگیرانه مواجه می‌شوند. پیش از این، گزارشگران خارجی نظیر سیکس که به رسمیت شناخته نمی‌شدند، پیش از خارج کردنشان از کشور چند روز در بازداشت می‌ماندند.

پدر سیکس گفت، ماموران ابتدا در ۱۶ نوامبر متوجه حضور بیلی شدند و به این دلیل که پاسپورت خود را به همراه نداشت، او را تا هتلی که در آن اقامت داشت، همراهی کردند تا از او بازجویی کنند.

پدر او می‌گوید، روز بعد تیمی متشکل از ۱۵ مامور که دو تن از آنان لباس شخصی به تن داشتند و دیگران کاملا مسلح بودند، او را از هتل بردند که پس از آن علیه او اتهام جاسوسی، شورش و نقش داشتن در شرایط منطقه امنیتی مطرح شد.

پدر او همچنین گفته است که پسرش به طور انفرادی نگهداری می‌شود و آسیبی به او نرسیده است.

او بر این باور است که مقامات از عکسی که پسرش از مادورو در تجمعی در ماه مه در کاراکاس گرفته به عنوان مدرکی در این پرونده استفاده می‌کنند. بیلی سیکس اما گفته است که این عکس از خارج از محیط حفاظت شده و دور از رییس جمهور ونزوئلا گرفته شده است.

وزارت اطلاعات ونزوئلا در این باره اظهار نظری نکرده است.

وزارت امور خارجه آلمان هفته پیش با اشاره به قوانین حریم خصوصی اظهار کرد، نمی‌تواند جزییاتی را درباره این پرونده ارائه کند. یک دیپلمات آلمانی در این باره گفت، مقامات ونزوئلا به دیپلمات‌ها اجازه ملاقات با سیکس را نداده‌اند. این درحالی است که دیدار با سیکس حق تضمین شده آنان طبق قوانین بین‌المللی است.

کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران در بیانیه‌ای اظهار کرد: سه هفته پس از انتشار گزارش دستگیری او، اطلاعات جدیدی درباره شرایط یا اتهامات او مطرح نشده است. این تهدیدی جدی برای آزادی مطبوعات ونزوئلا بوده که هم‌اکنون نیز محدود است.

سیکس یک شهروند آلمانی ساکن برلین است که به مدت ۱۲ سال به عنوان یک روزنامه‌نگار مستقل به مناطق مختلف جهان سفر کرده و گزارش‌های خود را ر رسانه‌های جناح راست منتشر کرده است.

این نخستین بار نیست که بیلی دستگیر می‌شود. او در سال ۲۰۱۳ نیز به مدت سه ماه از سوی دولت سوریه بازداشت شد زیرا به طور غیرقانونی وارد این کشور شده بود تا درباره جنگ داخلی سوریه گزارش تهیه کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.