رضا اردکانیان در نشست شورای اداری استان هرمزگان با حضور فعالان اقتصادی، تصریح کرد: امروز و فردا پروژه‌های مختلفی در حوزه آب و برق با اعتبار یک‌هزار و ۴۸۰ میلیارد تومان در سطح استان مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

وی افزود: طرح تامین آب بندرعباس از سدهای شمیل و نیان و طرح نوسازی خط اول آبرسانی بندرعباس از میناب و آب‌شیرین‌کن یکصدهزار مترمکعبی و مجتمع‌های آبرسانی دژگان از جمله طرح‌های افتتاحی است‌.

وزیر نیرو تصریح‌کرد: واحد گازی هرمز به ظرفیت ۱۶۰ مگاوات، فاز اول پروژه نمک‌زدایی از آب دریا و تهیه آب شیرین برای بندرعباس از دیگر طرح‌های در حال اجراء در استان هرمزگان است.

اردکانیان بیان‌کرد: یکی از بزرگترین طرح‌هایی که عملیات اجرایی آن طی یک‌ماه آینده آغاز می‌شود، نیروگاه  یک‌هزار و ۴۰۰ مگاواتی سیریک است که با خط اعتباری فدراسیون روسیه با اعتبار ۱۲۰۰ میلیون دلار ساخته می‌شود. همچنین دو واحد نیروگاهی دیگر به ظرفیت ۶۲۷ مگاوات تا دو سال آینده وارد مدار می‌شود.

وی همچنین با اظهار نارضایتی از رشد مصرف دو و نیم  برابری متوسط کشوری برق در هرمزگان، خواستار مدیریت مصرف مدیران توزیع برق، برق منطقه‌ای و مدیریت نیروگاهی در استان شد تا هرمزگان به استانی الگو در این بخش تبدیل شود.

وزیر نیرو همچنین خواستار توجه ویژه نمایندگان مجلس در بررسی لایحه بودجه ۹۸ به حوزه آب و برق کشور شد.

وی با بیان این‌که دولت کارنامه درخشانی را  در حوزه تامین آب و برق کشور در چهار دهه اخیر داشته است، اظهار کرد: صد درصد جمعیت شهری و ۷۵ درصد جمعیت روستایی از سیستم‌های پایدار آب شرب برخوردارند. تمام روستاهای بالای ۱۰ خانوار هم از نعمت برق برخوردارند و در حوزه جمع‌آوری و تصفیه فاضلات و استفاده مجدد هم ۴۸ درصد تحت پوشش داریم.

اردکانیان افزود: آهنگ توسعه کشور تحت هیچ شرایطی و با وجود تحریم‌های ظالمانه و یک‌جانبه آمریکا کند نشده است و آینده روشنی پیش‌ روی فرزندان و نسل‌های آینده است.

وزیر نیرو ادامه داد: با مدیریت صورت‌گرفته، از شرایط نامناسب آبی در تابستان عبور کردیم که برنامه‌ریزی و مصرف صحیح آب در این حوزه گره‌گشاست.

وی خاطرنشان کرد: در استان‌ مرزی هرمزگان به‌واسطه دسترسی به منابع آب دریا، در برنامه‌ای تدارک دیده‌شده، در پهنه‌ای به وسعت یکصد کیلومتر برنامه تامین آب شرب از دریا را داریم تا دغدغه مردم مرتفع شود که در همین راستا طرح‌های آب شیرین‌کن و نمک‌زدایی از آب دریا برای مصارف مردم بندرعباس و روستاهای طول مسیر و کرمان و یزد را داریم که فشار بر منابع را کاهش می‌دهد.

اردکانیان بر رعایت الگوی مناسب کشت برای کشاورزی هم تاکید کرد و افزود: در سایر مصارف نیز بایستی به ارزش اقتصادی آب توجه شود.

وزیر نیرو اظهار کرد: کمیته استانی کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی در هرمزگان برنامه‌ای را تدارک دیده که در کارگروه ملی به بحث گذاشته شده است.

وی بیان کرد: سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده موجب تامین آب پایدار برای مصارف شرب و صنعت و سایر بخش‌ها و حفظ محیط زیست و استفاده از پساب تصفیه‌شده و جلب سرمایه‌گذاران شده است.

اردکانیان در پایان گفت: هرمزگان در بخش تامین آب و انرژی از وضعیت مناسبی برخوردار است و اشتغال پایدار نیز در حوزه ساخت و در زمان بهره‌برداری ایجاد می‌شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.