علی مطهری عصر امروز در مراسم روز دانشجو که در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، با گرامیداشت روز دانشجو و شهادت سه تن از دانشجویان دانشکده فنی دانشگاه تهران در سال ۳۲ گقت: اینگونه حرکت‌ها که در فضای خفقان انجام می‌شودریال نوری در ظلمت و برقی در تاریکی است که معمولا ماندگار می‌شود و حاکی از شجاعت آن افراد و بینش قوی و درست آنان است. سوال این است که آیا بعد از انقلاب هم جنبش دانشجویی ضرورت دارد؟

اگر قدرت و حکومت نقد نشود، منجر به فساد خواهد شد

وی ادامه داد: جنبش دانشجویی همیشه ضرورت دارد؛ زیرا اگر قدرت و حکومت نقد نشود منجر به فساد خواهد شد. دانشگاه و دانشجو هم دیده‌‌بان جامعه هستند و باید نقد و نظر خود را بیان کنند

این استاد دانشگاه با بیان اینکه دانشجو در دوره خاصی از زندگی‌اش قرار دارد که بار زندگی بر دوشش نیست، اظهار داشت: فطرت الهی و میل به عدالتخواهی و مبارزه با ظلم در او زنده است و از هوش و استعداد نسبی هم برخوردار است؛ لذا رسالتی دارد، اما آسیبش هم این است که ممکن است احساسات بر عقلش غلبه کند و ابزار دست اروپای سیاسی شود یا اینکه دچار جهل مرکب شود.

هیچ لزومی ندارد برخی اقدامات تحریک‌آمیز را انجام دهیم

مطهری به رفتارهای تحریم‌آمیز در کشور اشاره و تصریح کرد: هیچ لزومی ندارد ما برخی اقدامات تحریک‌آمیز مثل حمله به سفارتخانه‌‌‌های عربستان و انگلستان را انجام بدهیم و سپس بابت خسارت آن، کلی از منابع کشور را صرف کنیم.

عربستان و اسرائیل پشت حمله به سفارت عربستان بودند

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه کارها باید بر اساس عقل و منطق در کشور انجام شود، ابراز داشت: اگر شهید مطهری بود اجازه اشغال سفارت آمریکا را نمی‌داد؛ همچنان که امام هم در ابتدا مخالف تسخیر سفارت آمریکا بود و دستور خروج از آن را داد اما تحولاتی صورت گرفت. به هرحال ما نباید کارهای هیجانی و بدون تدبیر را انجام دهیم چراکه اینها به ما ضربه می‌زند.

مطهری با بیان اینکه ما چقدر از بحث گروگانگیری کارکنان سفارت آمریکا ضربه خوردیم، عنوان کرد: زمانی که عربستان شیخ نمر را اعدام کرد همه دنیا علیه عربستان بود اما به عده‌ای سفارت عربستان در تهران را گرفتند و کنسولگری عربستان در مشهد را آتش زدند که باعث شد آن موضوع فراموش شود و دنیا علیه ما شد.

وی ادامه داد: قطعا خود عربستان و اسرائیل پشت این قضیه بودند.

طرح مسئله هولوکاست به ضرر ایران تمام شد

نایب رئیس مجلس با بیان اینکه من خودم جزو اولین کسانی هستم که بر مسئله فلسطین تاکید دارم ولی ما باید درست عمل کنیم، یادآور شد: مسئله هولوکاست در دوره قبل مطرح شد. آیا این به نفع ما بود؟ قطعا به ضرر ما تمام شد. ما هم می‌گوییم هولوکاست به آن شدت نبوده ولی اینکه در مجامع جهانی چنین چیزی گفته شود و از سوی دیگر غنی‌‌سازی شود، موضوعی بود که اسرائیل از آن استفاده کرد و دنیا هم پشت آنها ایستاد. 

مطهری با تاکید بر اینکه به وجود آمدن رژیم صهیونیستی ناشی از تفرقه بین مسلمانان بوده است، بیان کرد: دولت عثمانی یک حکومت واحد قدرتمند بوده که اروپا به شدت از آن می‌ترسید. آنها عرب‌ها را تحریک کردند که شما نژاد برتر هستید و به ایرانیان گفتند که شما شیعه هستید و بعد دیدیم که در جنگ با عثمانی عرب‌ها از پشت خنجر زدند.

اگر با سایر کشورهای اسلامی دوست بودیم آیا می‌توانستند این گونه به ما فشار بیاورند؟

وی افزود: اروپایی‌ها هم قول امپراتوری واحد عرب را داده بودند اما زیر قول‌شان زدند و خاورمیانه را به کشورهای کوچک تقسیم و اسرائیل را تاسیس کردند. حالا ما ۷۰ سال است که گرفتار این داستان هستیم و آن هم ناشی از تفرقه مسلمانان است. اگر امروز ما با سایر کشورهای اسلامی دوست بودیم آیا می‌توانستند این گونه به ما فشار بیاورند؟

این نماینده مجلس با بیان اینکه اجرای عدالت، پرهیز از تفرقه و تشتت، وجود اخلاق اسلامی و امر به معروف و نهی از منکر عوامل بقای اجتماعات انسانی است، گفت:‌ در مقابل فساد اخلاق، راحت طلبی، فسق و فجور، رشوه و پارتی از عوامل انقراض جوامع است.

بعد از برجام مصمم بود که توافق هسته‌ای اجرایی نشود

دانشجویی از مطهری درباره عوامل داخلی در خروج امریکا از برجام پرسید که وی پاسخ داد: بخشی از حکومت بعد از برجام مصمم بود که توافق هسته‌ای اجرایی نشود و پیام‌هایی را هم به دنیا داد که مانع سرمایه‌‌‌گذاری‌های خارجی شوند. فکر می‌کردند اگر برجام اجرایی شود، به نفع رقیب سیاسی‌شان است.

وی گفت: بخشی از حکومت می‌خواست برجام اجرایی نشود و تقریبا به هدف خود هم رسید. این باعث شد ما نتوانیم از مواهب برجام استفاده کنیم.

 برجام با نظر مستقیم رهبری و با دستور ایشان امضاء شد

نایب رئیس مجلس با بیان اینکه اگر حکومت مصمم به اجرای برجام بود اجازه می‌داد سرمایه‌‌گذاری اروپا و آمریکا انجام شود و آن وقت خروج ترامپ از برجام آسان نبود، تصریح کرد: البته برجام قرار بود تحریم‌های هسته‌ای را لغو کند و نه همه تحریم‌ها را. اگر تحریم‌های مربوط به اشغال سفارت آمریکا تمدید شده، این ربطی به برجام ندارد. برجام با نظر مستقیم رهبری و با دستور ایشان امضاء شد.

مطهری با بیان اینکه ما نباید مشکلات بیجا برای خود به وجود بیاوریم، خاطرنشان کرد: ما نمی‌توانیم دور خود دیوار بکشیم مثلا لوایح چهارگانه مربوط به FATF را تصویب نکنیم. در این صورت تاجر ما نمی‌تواند پولی از خارج بیاورد یا دولت نمی‌تواند درآمد حاصل از فروش نفت را به داخل بیاورد زیرا قواعد FATF را رعایت نکرده‌ایم.

اکنون آمریکا تنها است

وی با بیان اینکه با ادامه این وضع، ضعیف شویم و نمی‌توانیم از آرمان‌هایمان دفاع کنیم، ابراز داشت: همین اندازه که برجام به نتیجه رسید هم توفیق بزرگی برای ما بود. آمریکا به انزوا کشیده شد در حالی که در هیچ دوره‌ای نشده بود که آمریکا، اروپا، روسیه و چین علیه ایران اجماع نکنند اما اکنون آمریکا تنها است و این یک پیروزی برای ما به حساب می‌آید.

این نماینده مجلس با بیان اینکه ایران سیاست مستقلی دارد، عنوان کرد: برجام باعث اختلاف بین قدرت‌های بزرگ جهان شده است. اینها به نفع ماست. ما خیلی کارهای بیجایی کردیم که برایمان مشکل ایجاد کرده مثل قضیه تسخیر سفارتخانه‌ها که اصلا ضرورتی نداشته است.

برجام در دوره طرف مقابل بود، مخالفانش با آن موافقت می‌کردند

مطهری با بیان اینکه خلوص و تقوای سیاسیون کم شده است، یادآور شد: ما امروز شاهد نوعی جنگ قدرت و رقابت برای تصاحب مناصب هستیم که باعث آسیب به کشور شده است. 

وی با تاکید بر اینکه معتقدم اگر برجام در دوره طرف مقابل بود، آنهایی که با برجام مخالفت می‌کردند با آن موافقت می‌کردند، بیان کرد: لوایح چهارگانه FATF از دوره قبل شروع شد و دو لایحه در سال ۸۶ یعنی در دولت قبل به مجلس داده شد ولی حالا که خارج از قدرت هستند، شروع به مخالفت می‌کنند زیرا نمی‌خواهند کار دولت روان شود و به پیروزی برسد.

موافق امتیازات خاص برای خانواده شهدا نیستم

این عضو فراکسیون امید اضافه کرد: طرف مقابل فکر می‌کند در انتخابات بعدی سرنوشت ما چه می‌شود. متاسفانه در دو طرف وضعیت همین است و ما فقط احتیاج به تهذیب نفس داریم که کار یکدیگر را خنثی نکنیم و بدانیم چه چیزی به صلاح کشور است.

دانشجویی نسبت به سهمیه کنکور برای برخی اقشار از جمله خانواده‌های شهدا سوال که مطهری گفت: من این را قبول دارم و هر جا چنین چیزی مطرح بوده با آن مخالفت کردم. خود ما جزو خانواده شهدا محسوب می‌شویم اما به طور کلی با این امتیازات موافق نیستم. مجلس هم به دنبال اصلاح این قانون است. می‌توان در این حد کمک کرد که کلاس‌های آموزشی برای این افراد گذاشته شود تا بتوانند در این مسابقه و در یک رقابت سالم برنده شوند.

بودجه گرفتن حوزه‌های علمیه خلاف سیاست‌های اولیه نظام است

وی ادامه داد: این موضوع در کمیسیون آموزش مجلس مطرح است. من همچنین با طرح هیات علمی هم مخالفم. اگر هم برخی از این امتیازات در سال‌های اول انقلاب توجیه داشته ادامه آن درست نیست.

نایب رئیس مجلس درباره بودجه برخی دستگاه‌های فرهنگی اظهار داشت: برخی از این دستگاه‌ها مثل جامعه المصطفی دانشجوی خارجی تربیت می‌کنند و کار مفیدی می‌کنند. موسسه امام خمینی (ره) در قم که مثل دانشگاه است و با دانشگاه‌های اروپایی و آمریکایی مراوداتی دارد اما مثلا در مورد حوزه‌های علمیه، بودجه گرفتن آنها خلاف سیاست‌های اولیه نظام بوده است که ما معتقد بودیم حوزه‌ها باید از دولت‌ها مستقل باشند و متکی به آنها نباشند.

بهتر است حوزه‌های علمیه به کمک‌های مردمی متکی باشند

مطهری افزود: البته این بودجه‌ها برای شهریه طلاب نیست بلکه برای بازسازی و عمران آنها است اما همین قدر هم نباید باشد. برای اینکه اینها زبان‌شان در مقابل دولت باز باشد و بهتر است حوزه‌های علمیه به کمک‌های مردمی متکی باشند.

وی درباره حقوق کارمندان تصریح کرد: در سال جاری متوسط افزایش حقوق‌ها ۱۲ درصد پیش‌بینی شده بود و دولت به شکلی عمل کرد که خیلی کم به حقوق‌ها اضافه شد. مجلس هم حکم بودجه را اصلاح کرد تا ۲۰ درصد به کمترین حقوق‌ها اضافه شود و از فاصله‌ها کاسته شود اما همین هم به درستی انجام نشد. ما امسال باید فکری کنیم که در بودجه سال آینده حقوق‌های کمتر، افزایش بیشتری پیدا کنند و بعد هم مجلس نظارت کند تا دولت از اجرای قانون فرار نکند.

انقلابی‌‌‌گری با فکر و تدبیر باید باشد

این نماینده مجلس در پاسخ  به سوالی درباره توسعه مناسبات با دنیا و مغایرت این موضوع با استفاده از ظرفیت‌های داخلی خاطرنشان کرد: ما در حال حاضر به نیروهای خودی اتکا داریم اما این منافاتی با روابط با خارج ندارد. مگر ما از بقیه دنیا مستثنی هستیم؟ خوشبختانه ابداعات و ابتکارات خوبی در داخل انجام می‌شود. مگر کسی با این مخالف است. قطعا داخل باید تقویت شود و ما نباید کاری کنیم که بی‌‌‌جهت مشکل ایجاد شود. این انقلابی‌گری نیست بلکه انقلابی‌‌‌گری با فکر و تدبیر باید باشد. 

مطهری دو انقلاب فرانسه و روسیه اشاره کرد و ابراز داشت: انقلاب کبیر فرانسه با شعار آزادی و حقوق مردم انجام شد و انقلاب اکتبر روسیه با شعار عدالتخواهی منجر به حکومت مارکسیستی و کمونیستی در روسیه شد اما نتوانست مقابل دنیای سرمایه‌داری بایستد زیرا رقابت را از بین می‌برد و پیشرفت جامعه را مختل می‌کرد. در این میان انقلاب ایران انقلاب خاصی بود چراکه مردم ایران با دست خالی وارد میدان شده و پیروز شدند.

انقلاب ایران شبیه انقلاب صدر اسلام است

وی با بیان اینکه عدالت مورد نظر اسلام به معنی جامعه بدون تبعیض است نه جامعه بدون تفاوت، عنوان کرد: از نظر اسلام جامعه باید میدان مسابقه باشد و هر کس تلاش بیشتری کند، پیروز است. البته نباید تفاوت‌ها به شکل شکاف بزرگ طبقاتی در بیاید. انقلاب ایران شبیه انقلاب صدر اسلام است. سرنوشت آن انقلاب به حادثه کربلا رسید.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: اگر قرار بود یک انقلابی هرگز از مسیر خود خارج نشود این اتفاق باید در مورد انقلاب صدر اسلام می‌افتاد اما خداوند سنت‌ها و قوانینی دارد و اینطور نیست که عنایت ویژه‌ای به انقلاب ما داشته باشد که هر کار کنیم محفوظ باشد.

مطهری با بیان اینکه نباید فکر کنیم که انقلاب ما از انحراف مصون است و احتمال انحراف در آن وجود ندارد، خاطرنشان کرد: سرنوشت جامعه ما بر اساس سنت‌ها و قوانین الهی است و خداوند وضع قومی را تغییر نمی‌دهد مگر اینکه آنها وضع خود را تغییر دهند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.