بهرام سبحانی رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد افزود: در هشت ماهه نخست امسال تولید انواع میلگرد ،تیرآهن و ورق های فولادی به بیش از ۱۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تن می‌رسد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۰ درصد رشد را نشان می دهد.

وی با اشاره به اینکه بیشترین افزایش مربوط به میلگرد و به میزان ۲۲ درصد است؛ افزود: میزان تولید ورق های نورد گرم ۹ درصد و نورد سرد ۵ درصد رشد داشته است.

سبحانی گفت: میزان تولید محصولات میانی فولاد از جمله بیلت و بلوه در مجموع ۱۸ درصد رشد داشته و به بیش از شانزده و نیم میلیون تن در ۸ ماهه امسال رسیده است.

وی افزود: میزان افزایش تولید آهن اسفنجی نیز ۱۹ درصد بوده و به عدد ۱۷ میلیون و ۳۶۰ هزار تن رسیده است. سبحانی گفت: بر اساس برنامه ریزی ها باید تا پایان امسال به تولید ۲۵ میلیون تن فولاد برسیم که میزان مصرف داخلی حدود ۱۶ میلیون و میزان مازاد برای صادرات ۸ تا ۱۰ میلیون تن برآورد می شود.

وی با اشاره به کاهش شدید واردات فولاد افزود: این کاهش واردات می‌تواند از طریق تولید داخلی جایگزین شود. سبحانی گفت: ایران هم اکنون بزرگترین تولید کننده فولاد منطقه و رتبه دوازدهم در جهان را دارد که با رسیدن به ظرفیت تولید ۳۰ میلیون تن در سال های آینده رتبه تولید فولاد ایران در جهان تک رقمی خواهد شد.

 

نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران برگزار می شود

نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران برای شناسایی توانمندی های صنعت فولاد و صنایع وابسته برگزار می شود.

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران امروز در نشست خبری گفت: این جشنواره و نمایشگاه از ۱۷ تا ۲۰ دی در برج میلاد برگزار خواهد شد.

 سبحانی با اشاره به پیشرفت صنعت فولاد و بومی سازی این صنعت در بخش های مختلف از تولید تا طراحی کارخانه گفت: امروز شرکت‌هایی را داریم که صفر تا صد کارخانه را طراحی و اجرا می‌کنند اما بخش هایی از این توان داخلی مغفول مانده زیرا بیشتر ما به دنبال فاینانس طرح‌ها بوده ایم اما هم‌اکنون که موضوع تامین منابع مالی کمی سخت شده است، بهتر می توان از توان داخلی و سرمایه گذاری تولیدکنندگان داخلی برای توسعه طرح‌های فولادی استفاده کرد.

وی افزود: پیش‌بینی شده در این جشنواره و نمایشگاه شرکت‌هایی که در توسعه و پشتیبانی صنعت فولاد نقش داشته اند و تجهیزات و مواد مصرفی صنعت فولاد را تأمین می‌کنند در این نمایشگاه توانمندی های خود را به نمایش بگذارند.

سبحانی گفت: همچنین مقرر شده است بانک اطلاعاتی از قطعات تولید داخل در زمینه صنعت فولاد ایجاد شود تا همه اعضای انجمن تولیدکنندگان فولاد از ظرفیت و تامین قطعات داخلی این صنعت اطلاع داشته باشند.

وی افزود: همچنین پیشنهاد داده ایم که روزی به عنوان روز ملی فولاد در تقویم ایران ایجاد شود.

سبحانی در بخش دیگری از نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگاران صادرات فولاد در ۸ ماهه را بیش از ۵ میلیون تومان ذکر کرد و افزود: برآورد می‌شود که میزان صادرات تا پایان سال به حدود ۷ میلیون تن برسد که درآمد آن حدود سه و نیم میلیارد دلار برآورد می‌شود و این در حالی است که اگر میزان تولید را ۲۵ میلیون تن فرض کنیم به همین میزان یعنی ۳ میلیارد دلار نیاز به واردات برخی مواد اولیه داریم.

وی با اشاره به افزایش نرخ گاز برای فولادی ها گفت: ما از مزیت وجود گاز در کشور استفاده کردیم و از روش احیای مستقیم کوره قوس در تولید فولاد استفاده می‌کنیم که باید این موضوع از طرف مسئولان مدنظر باشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.