«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه امروز (دوشنبه) با انتقاد از برخورد خشن نیروهای امنیتی و پلیس با معترضان در برخی کشورهای اروپایی، گفت از این به بعد هیچکسی نمی‌تواند برای ما از دموکراسی، حقوق بشر و آزادی سخنرانی کند.

اردوغان طی سخنرانی در جمع نمایندگان پارلمان حزب عدالت و توسعه، با بیان اینکه فرانسه زمانی به ترکیه درباره برخورد با معترضان انتقاد می‌کرد، از رسانه‌های جهانی خواست تا تصاویر و مستندات اعتراضات پاریس و برخورد خشن پلیس را بدون سانسور نشان دهند.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی» وی در اظهاراتی کنایه‌آمیز خطاب به اتحادیه اروپا گفت: «کسانی که به ادعای خودشان، تمام تلاششان را برای دفاع از حقوق بشر در زمان حادثه میدان تقسیم (در ترکیه) به کار گرفتند، اکنون مقابل آنچه در پاریس رخ می‌دهد کر و کور شده‌اند».

رئیس‌جمهور ترکیه ضمن بیان اینکه اتحادیه اروپا در زمان حوادث «گزی پارک» در دنیا جنجال به پا کرد، توضیح داد: «آیا چون (این اتفاقات) در ترکیه بود (جنجال کردید)؟».

اردوغان درباره سیاست‌های ضد مهاجرتی اتحادیه اروپا نیز تاکید کرد: «کسانی که از ما می‌خواستند مرزهایمان را به روی میلیون‌های پناهنده‌ای که به سویمان می‌آمدند بگشاییم، خودشان با ظالمانه‌ترین اقدامات از آنها پذیرایی کردند. چه کسی مدافع حقوق بشر است، ما یا آنها؟».

روز گذشته همچنین «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه با انتقاد از سکوت اتحادیه اروپا در برابر برخورد خشن نیروهای امنیتی با تظاهرات در کشورهای مختلف این قاره، تاکید کرد که فرانسه باید مورد شدیدترین انتقادات قرار بگیرد.

اعتراضات مردمی در فرانسه تحت عنوان «جلیقه ‌زردها» با وجود عقب‌نشینی رئیس‌جمهور این کشور از گران کردن بنزین و تعلیق طرح گرانی بنزین، کمابیش ادامه دارد.

دیروز هم «جلیقه ‌زردها» در فرانسه با وجود عقب نشینی «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور این کشور از  طرح گرانی مالیات بر سوخت تظاهرات کردند. تظاهراتی که بیش از هزار و ۷۰۰ بازداشتی داشته است.

ماکرون اگرچه این طرح را به حالت تعلیق درآورد، اما جلیقه‌زردهای فرانسوی خواستار لغو آن هستند و از همین روی، همچنان آتش تظاهرات در کل فرانسه شعله‌ور است.

دولت فرانسه قصد دارد در چارچوب سیاست تشویق عمومی به استفاده از خودروهای هیبریدی و کاهش خودروهای متکی به سوخت فسیلی، از ابتدای سال آینده میلادی مالیات بر هر لیتر گازوییل را ۶.۵ و هر لیتر بنزین ۲.۹ سنت افزایش دهد؛ سیاستی که جرقه اعتراضات سراسری را زده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.