مسعود پزشکیان نائب رییس مجلس شورای اسلامی شب گذشته در برنامه تلویزیونی «بدون توقف» در خصوص قدرت رسانه ای احزاب خاص سیاسی گفت: ما امریکا نیستیم. در کشور ما حتی بین گروه‌های اصلاح طلب و اصولگرا یک صمیمیت و رفاقت است؛ نه داشتن ایده و تفکر متفاوت. برای کشور ما نقشه‌ای وجود دارد که بر اساس قوانین، مشکلات کشور حل شود. اگر می خواهیم در جامعه شفافیت درست شود، باید داده‌ها را درست کنیم و اگر داده‌ها درست شود، کسی دیگر نمی‌تواند خلاف کند. ما خیلی از داده‌ها را نمی‌گذاریم منتشر شود و آنهایی را بزرگنمایی و منتشر می‌کنیم که می‌پسندیم. در نتیجه قدرت رسانه هم که در دست بعضی از افراد خاص جامعه است، همان‌هایی را اعلام می کنند که دلشان می خواهد نه آنچه باید. یعنی ما باید برای شفاف‌سازی بستری فراهم کنیم که همه بتوانند حرفشان را بزنند.

وی ادامه داد: امروز چهل سال از مجلس می گذرد. همیشه بیان می‌شود که فلان مجلس قوی یا ضعیف است. ولی به نظر من فرقی نکرده چون آنچه که باید بگذرد از شورای نگهبان رد می‌شود و در اجرا خیلی وقتها آنچه که نوشته می‌شود به خاطر تغییراتی که در مدیریت ایجاد می‌شود، کلا فراموش می‌شوند.

پزشکیان با اشاره به ضرورت نظارت بر عملکردها عنوان کرد: نظارت از نظر علمی تعریف روشنی دارد، ولی ما نظارت را به دو صورت می‌شناسیم، اول تحقیق و تفحص و دوم استیضاح. اگر ما بتوانیم طوری عمل کنیم که اگر کسی خلاف کرد همان لحظه تاوان کار خود را ببیند، دیگر به اینجا نمی‌رسد.

وی افزود: مجلس به خاطر ساختاری که در آن قرار گرفته است به دلیل انسجام فکری که باید داشته باشد، نماینده‌ها هر کدام فکر خودشان را دارند. ساختار اجتماعی و اداری ما از نظر نمره‌دهی در جایگاه مناسبی نیست. طول عمر مدیریت‌های ما زیاد نیستند. در راه غلط تصمیم غلط گرفته می‌شود. درست این است که ما واقعیت را به مردم نشان دهیم. وقتی ما واقعیت علمی را نادیده می گیریم، بعد هم می‌خواهیم جلوی آن را بگیریم، تا زمانی که تقاضا برای یک تخلف وجود دارد کسی نمی‌تواند جلوی عرضه را بگیرد.

نائب رییس مجلس گفت:  در دنیایی که ما زندگی می‌کنیم راه حل برای اینها روشن است. من در دور اول کاندید شدنم دنبال این بودم که بروم مناطق محروم و مشکلاتشان را حل کنیم و کاری به این نداشتم که بقیه کارها و سیاست‌ها به کجا می‌رسد. ما منابعی را برای محرومین دیدیم که اگر بیمار شدند حداقل دیگر دغدغه مالی نداشته باشند که متاسفانه بخش زیادی از این بودجه هدر رفت. آن کاری که من انجام دادم به عنوان معاون وزیر، سعی کردم دو بند را مصوب کنیم ولی تغییر را در سیستم ایجاد کردیم. زمانی که نماینده بودم، هیات رئیسه مخالف ۱۰ درصد خالص هدفمندی بود که به فقرا داده شود. کمیسیون اقتصادی و دولت هم مخالف بودند ولی رای آورد. زمانیکه نماینده بودم فرصت بیشتری داشتم که دیگران را متقاعد کنم که رای بدهند. اما در جایگاه نایب رئیس این فرصت را نداشتم. ممکن است طرف قانع نشود و تا قانع نشود، رای هم نمی‌دهد.

پزشکیان با بیان اینکه عمده‌ترین گرفتاری دولت از مطالبه‌گری‌هاست، اظهار داشت: مطالبه‌گری شما و مردم جالب است و یکی از عمده‌ترین گرفتاری‌های ما توقع و مطالبه گری‌هاست . من بارها اعلام کرده‌ام که ۱۸ سال پزشک بوده‌ام و با سهمیه هم رتبه نیاورده‌ام. بعد از آن اگر همین الان کسی بخواهد در زمینه داخلی قلب نسخه نمی‌نویسم. علم الان به قدری پیچیده و ریز شده که اگر شما بخواهید حرف درست بزنید، باید یک آدم درست بیاید این حرف را بزند. اینکه یک نماینده هیچ اطلاعاتی در یک زمینه ندارد و بخواهد درباره آن بحث کند و نظر بدهد، به قول فرمایش حضرت علی(ع) برای جاهل همین بس که نداند کجا باید سخن بگوید.

وی گفت: یکی از مسایل دیگر ارزیابی است. از نظر علمی، بررسی باید بدون در نظر گرفتن نظر و سلیقه شخصی افراد باشد. شما باید داده‌ها را جمع کنید؛ حق ندارید نظر بدهید و وقتی می‌خواهید کارشناسی کنید، حق ندارید نظر شخصی خودتان را در کارشناسی بیان کنید.  در مورد برجام معتقدم برجام دستاورد بزرگی است و باید امضاء می‌شد. تمام مرزهای جنوب مثل قطر، امارات، کویت و ... دارند نفت و گاز ما را می برند. زمانی که ما نمی‌توانستیم گاز خود را بفروشیم، فروش گاز خود را به اندازه انجام دادیم. من همیشه گفته‌ام که روزانه بیش از هزار میلیارد منابع کشور ما از دست می رود و ما از آن بهره نمی‌بریم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.