"جکی خوجی" کارشناس اسرائیلی مسائل عربی در مقاله‌ای در روزنامه صهیونیستی معاریو می‌نویسد که بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در تماس تلفنی از دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خواسته است که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی در نتیجه پرونده ترور جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد این کشور در داخل کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه آسیبی نبیند.

خوجی در مقاله خود که دیروز در این رابطه نوشته، آورده است که این درخواست اسرائیل از واشنگتن به این معنا است که ریاض برای تل‌آویو یک گنج استراتژیک به شمار می‌رود. وی می افزاید: داوطلب شدن نتانیاهو برای نجات دادن محمد بن سلمان به این معنا است که اسرائیل نیازمند وی است.

بر اساس این گزارش صهیونیستی برخی کشورهای عربی که ارتباطات محرمانه با اسرائیل داشته‌اند، فعالیت خود را به شراکت با اسرائیل در چارچوب دشمنی با ایران و حزب‌الله لبنان افزایش داده‌اند.

این در حالی است که روزنامه واشنگتن پست نیز ماه گذشته میلادی اعلام کرد که نتانیاهو و عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر تلاش‌ها و تماس‌های خود را با دولت آمریکا افزایش داده‌اند تا حمایت خود از ولیعهد سعودی را اعلام کنند. در همین رابطه بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، محمد بن سلمان را متحد استراتژیک خود توصیف کرده است.

در شرایطی که نتانیاهو تلاش گسترده‌ای برای خارج کردن محمد بن سلمان از این مهلکه انجام می‌دهد، دولت آمریکا برای اتخاذ مواضع شدیدتر و اعمال برخی تحریم‌ها و مجازات‌ها ضد ولیعهد عربستان تحت فشارهای داخلی قرار دارد. این فشارها به صورت ویژه بعد از آن توسط کنگره افزایش پیدا کرده است که گزارش سازمان جاسوسی مرکزی آمریکا ( سی آی ای) نشان می‌دهد محمد بن سلمان مسئول جنایت ترور خاشقجی است.

جمال خاشقجی روزنامه‌نگار، مقاله‌نویس و منتقد سعودی در روز ۲ اکتبر ۲۰۱۸ به کنسولگری عربستان در استانبول مراجعه کرد، اما ناپدید شد. شواهد نشان می‌دهد او در کنسولگری عربستان در ترکیه به قتل رسیده و جسدش تکه‌ تکه شده و از آنجا خارج شده‌ است. اطلاعات موجود نشان می‌دهد یک تیم ۱۵ نفره سعودی با دستور مستقیم محمد بن سلمان مسئول انجام این جنایت هستند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.